selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 07:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Aug 01, 2004 11:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Sub-delen från tråden om Classic MDI eftersom jag inte kunde hålla mig till ämnet i den tråden...
mihe wrote:
Steget i Movie klarar av att spela min Katan utan problem, jag använder iofs en Afekt-sub i de lägsta registerna men ibland spelar jag utan den och det funkar bra det med. //Micke
Mihe: Var har du placerat din sub och hur är inställningarna gjorda på den? Jag är väldigt nyfiken eftersom jag själv har både katan och en sub i ungefär samma division som afekt och får inte riktigt till ljudet...


Last edited by Sony on Sun Aug 01, 2004 23:23, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 01, 2004 13:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Ja, alla sub-inställningar är av klart intresse. Sitter ju själv med CMDI, Katan och Sizmik 10.25.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 01, 2004 14:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Sony wrote:
offtopic men..

Mihe: Var har du placerat din sub och hur är inställningarna gjorda på den? Jag är väldigt nyfiken eftersom jag själv har både katan och en sub i ungefär samma division som afekt och får inte riktigt till ljudet...
Jag har den placerad ganska rakt under den en av mina Katan, det funkar bra och rekomenderades i manualen också har jag för mig.
Ang. inställningarna så kör jag på standard inställningen förutom att jag dragit ner gain något, jag har inte labbat så himla mycket då jag tycker det funkar mycket bra med standard inställningen. Afekten har mycket mindre/enklare inställningar än Sizmik.

//Micke


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 01, 2004 23:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
mihe wrote:
Jag har den placerad ganska rakt under den en av mina Katan, det funkar bra och rekomenderades i manualen också har jag för mig.
Ang. inställningarna så kör jag på standard inställningen förutom att jag dragit ner gain något, jag har inte labbat så himla mycket då jag tycker det funkar mycket bra med standard inställningen. Afekten har mycket mindre/enklare inställningar än Sizmik.

//Micke
Standardinställning, vad är det för delningsfrekvens? Jag har på runt 40Hz nu, tror att den faller med 12db/oktav, är det samma för afekten eller? Vad har du för inställningar bauta?

När jag spelade på kortsidan av rummet hade jag min sub nästan alldeles vid hörnet som rekomenderades i manualen men det är i princip omöljligt när jag spelar på långsidan så den står nog på samma sätt som din, mellan högtalarna, i stort sett så nära den ena det går.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
mihe wrote:
Jag har den placerad ganska rakt under den en av mina Katan, det funkar bra och rekomenderades i manualen också har jag för mig.
Ang. inställningarna så kör jag på standard inställningen förutom att jag dragit ner gain något, jag har inte labbat så himla mycket då jag tycker det funkar mycket bra med standard inställningen. Afekten har mycket mindre/enklare inställningar än Sizmik.

//Micke
Standardinställning, vad är det för delningsfrekvens? Jag har på runt 40Hz nu, tror att den faller med 12db/oktav, är det samma för afekten eller? Vad har du för inställningar bauta?

När jag spelade på kortsidan av rummet hade jag min sub nästan alldeles vid hörnet som rekomenderades i manualen men det är i princip omöljligt när jag spelar på långsidan så den står nog på samma sätt som din, mellan högtalarna, i stort sett så nära den ena det går.

alltså de där med att följa manualen e ju döfött, eftersom vi alla har olika rum samt storlek på rummet....så här ställer man en sub....ställ subben var som helst
gå runt i rummet och leta vars det "basar" mest där ska då subben stå...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 08:42 
Haakan wrote:
alltså de där med att följa manualen e ju döfött, eftersom vi alla har olika rum samt storlek på rummet....
Nja, placeringstipsen brukar knappast vara anpassade för ett rum, inte i
Linns manualer. Många av tipsen är generella och passar alla rum, därför
tycker jag att man ska följa manualen så långt det går, men självklart
anpassa efter sitt eget rum.
Haakan wrote:
så här ställer man en sub....ställ subben var som helst
gå runt i rummet och leta vars det "basar" mest där ska då subben stå...
""basar" mest" är kanske inte vad alla vill ha (iaf inte om man ska ha subben
till musik). Men att ställa subben där man i huvudsak lyssnar, vandra
runt och leta efter platsen där det låter bäst och sen ställa subben där är
ett bra tips som oftast funkar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 11:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue May 04, 2004 18:48
Posts: 103
Location: Jämtland
Sony wrote:
mihe wrote:
Jag har den placerad ganska rakt under den en av mina Katan, det funkar bra och rekomenderades i manualen också har jag för mig.
Ang. inställningarna så kör jag på standard inställningen förutom att jag dragit ner gain något, jag har inte labbat så himla mycket då jag tycker det funkar mycket bra med standard inställningen. Afekten har mycket mindre/enklare inställningar än Sizmik.

//Micke
Standardinställning, vad är det för delningsfrekvens? Jag har på runt 40Hz nu, tror att den faller med 12db/oktav, är det samma för afekten eller? Vad har du för inställningar bauta?

När jag spelade på kortsidan av rummet hade jag min sub nästan alldeles vid hörnet som rekomenderades i manualen men det är i princip omöljligt när jag spelar på långsidan så den står nog på samma sätt som din, mellan högtalarna, i stort sett så nära den ena det går.
Jag har min Afekt rakt under min ena Katan, jag kör inte med Katan Stand.
120 Hz kör jag med. Afekt är justerbar i 3 steg från 50-120Hz + ett steg som heter Flat. Gain har jag dragit ner något utifrån standardinst, db/oktav går inte att ställa i Afekt.

Jag vet inte vad du har för övrig utr, men jag har en Movie och när jag kopplar in subben så justeras signalen till Katan, dvs den jobbar inte hela vägen ner i registeret. Detta gör att det blir en bra övergång mellan dessa två, hos mig i alla fall..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 19:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
120Hz låter som en väldigt hög delningsfrekvens, men det kanske fungerar bra eftersom du har sub:en under ena högtalaren. Db/oktav kan man nog inte ställa in, det har att göra med hur filtret är konstruerat. Har du testat att dela vid en lägre frekvens, resultat?

Smart att klassik:en delar frekvenserna som går till katan och till afekten, vilket jag inte har möjlighet till. Istället har jag försökt hitta lämplig delningsfrekvens där katan börjar tappa och ställa delningsfrekvensen efter det. Går lite sådär, funkar hyfsat men inte perfekt. :(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 02, 2004 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
alltså de där med att följa manualen e ju döfött, eftersom vi alla har olika rum samt storlek på rummet....
Nja, placeringstipsen brukar knappast vara anpassade för ett rum, inte i
Linns manualer. Många av tipsen är generella och passar alla rum, därför
tycker jag att man ska följa manualen så långt det går, men självklart
anpassa efter sitt eget rum.
Haakan wrote:
så här ställer man en sub....ställ subben var som helst
gå runt i rummet och leta vars det "basar" mest där ska då subben stå...
""basar" mest" är kanske inte vad alla vill ha (iaf inte om man ska ha subben
till musik). Men att ställa subben där man i huvudsak lyssnar, vandra
runt och leta efter platsen där det låter bäst och sen ställa subben där är
ett bra tips som oftast funkar.

MC om du har nån koll överhuvudtaget så borde du veta att om du placerar basen där det "basar" mest (oavsett var du ställer basen kommer du ha mest resonanser på ett ställe) då kommer du märka att där får du minst resonanser samt tightast bas...sorry om mitt inlägg var lite diffust annars

edit: prova själv om du inte tror mig....pma om du vill ha mer exakta tips...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
För att knata-runt-taktiken skall funka så bra som möjligt kan det vara på sin plats att nämna att subben gärna får vara i öronhöjd. Japp, det är ett jäkla slit :). Sen kryper man, inte går.

Men, akustik är kanske en av dom mest oförutsägbara vetenskaperna. Generella tips är sällan mer än någorlunda generella tips. När det gäller just placering av subbar har jag några i min mening mycket mer generellt applicerbara tips än knata-runt-taktiken att bju' på:

1) Avståndet mellan sub och frontar kan ökas när a) delningsfrekvensen sänks, eller b) brantheten på subbens lågpassfilter ökas. I praktiken innebär detta att en sub som delas med exempelvis 24dB/oktav ("4:e ordningens filter") vid 80Hz - den måste inte stå bredvid frontarna. Vid 100-120Hz måste den i princip det, oavsett filtreringens branthet. Delar man vid 50Hz eller så kan 12dB/oktav ("2:a ordningens filter) räcka.

2) Glöm bort allt du hört om "snabba" subbar. Skulle en sub vara snabbare än en annan skulle den pitcha upp ljudet till fel frekvens. En sub (dess element) är precis så snabb som de frekvenser man skickar in i den, annars gör den fel. "Snabbhet" sitter i hur väl man lyckas integrera en sub med sina övriga högtalare. Bevisningen är enkel: ta den setup du upplever är den med "snabbaste" basen du hört i hela ditt liv, plugga ur frontarna så bara subben låter. Notera hur snabbheten förbyts i fluff-fluff-bröööl.

2b) Fortsättning på "snabbhet" - en sluten sub upplevs ofta som "snabbare" än flåslådor. Detta tror jag helt enkelt beror på att slutna lådor har lägre "groupdelay" (enkelt uttryckt: fasförskjutning som varierar med frekvens). Groupdelay'en gör det svårare att få en fasriktig setup då man måste välja om frontarna ska vara i fas med dom övre frekvenserna subben spelar eller dom lägre. MEN, om "group-delayen" drar iväg vid tillräckligt låga frekvenser så spelar den ingen roll. Det gör den om man designar en sub rätt. Därmed påstår jag att en flåslåda eller slavbaslåda kan upplevas lika "snabb" som en sluten bara den har tillräckligt bra utsträckning neråt (groupdelayen är som högst där subbens respons börjar dala).

3) Det är toksvårt att integrera en sub utan högpassfiltrering på frontarna eftersom deras avrullning neråt inte kommer matcha subbens filtrering uppåt. Jättesvårt. Tyvärr har jag personligen inte hittat ett bra sätt att högpassfiltrera mina frontar utan att jag upplever en negativ effekt av ett filter i signalvägen. Den negativa effekt jag upplever (även med Sizmik-steget som högpassfiltreringsansvarig) gör att jag vägrar ha den med i signalkedjan för frontarna. Däremot blir själva matchningen, med hjälp av ett Sizmik-stegs högpassfiltrering, helt fantastiskt underbart bra hemma hos mig. Jag klurar på om kanske ett filter från Marchand (marchandelec.com) eller ett custom från den där svenska Stridbeck (HArmony Design) är vägen till lycka. Tills jag vet har jag tyvärr varit tvungen att låta min egen sub agera endast hemmabiobrölare på heltid.

4) Har man problem med specifika frekvenser som basar iväg nåt ruskigt så kan det vara jättebra att vara medveten om hur rumsresonanser fungerar. Floyd Toole är en akustik-guru som jobbar för Karman/Hard-on eller Infinity eller nåt sånt, han har skrivit en liten PDF som behandlar detta på ett väldigt enkelt och informativt sätt - man lär sig det viktiga tokfort, på bara några sidors läsning. Går att hitta "nånstans" på harmans web vill jag minnas. Läser man den inser man saker som att ifall jag i mitt 5.6x3.6x2.4m rum har massivt bröl vid 30Hz, då kommer det brölet försvinna om jag ställer subben i mitt på rummet i längsled. 60Hz? Då får jag prova en tredjedel in i rummet. 70Hz? Takhöjden .. svårt att göra nåt åt, men den kanske får hjälp av 60Hz-knölen, tredjedel i längsled ett bra tips igen. Osv.

5) Förutom resonanser så finns ett till fenomen - boundary gain, som kan vara bra att veta om. Handlar om att ifall subben är nära en vägg så kommer vissa frekvenser att efter att ha studsat i väggen fortfarande vara hyggligt i fas med direktljudet pga av de långa våglängderna, och därmed ge en förstärkning. Med hörnplacering och låg delning kan man få reflektionerna från både golv, vägg och en till vägg att vara i fas och därmed undkomma många problem. Har för mig sonicdesign.se ska ha ett dokument om detta.

6) Sista fenomenet (som jag kommer på just nu ;)) som är värt att nämnas: room gain. I ett slutet utrymme som inte är så stort så kommer man ha en gratis boost på frekvensresponsen från en frekvens som är relaterad till längsta dimensionen på rummet (mellan motstående hörn). Den gratis-boosten kan i ett väl tillslutet utrymme ligga på så mycket som 12dB/oktav. Gissa vad en sluten sub rullar av med? 12dB/oktav. Genom att matcha val av sub mot sitt rum kan man i vissa fall alltså få utsträckning ner till några få Hz, något som normalt kräver kanske en drös med 18" fläsksubbar och massiv EQ. Många blandar ihop room gain med boundary gain (dom flesta, faktiskt). Room gain uppstår dock aldrig någonsin i normala rum, men dom med små slutna utrymmen kan ju roa sig med att räkna lite :)

... men, till syvende och sist så ger inget av dessa tips ett facit. Det är omöjligt, trots dagens kunskap om akustik, att räkna sig fram till något annat än ett teoretiskt bra ställe att testa. Det kanske rentav går fortare att råtesta sig fram, ställe för ställe i rummet, tune-dem'a dom mot varandra. Jag tycker bara att allt detta är intressant och att det kanske kan vara en hjälp om man har problem.

Vill man göra det lätt för sig köper man en Linn-sub, ställer den pall mot en av frontarna, i nåt av de främre hörnen, eller mitt mellan frontarna. Sen tune-dem'ar man fram inställningarna och lirar musik som aldrig förr :) Dessa fem positioner bör ALLTID testas (samt jämföras) och kommer i nittiofem fall av hundra att leda till ett bra resultat. I övriga fem fall kan man börja snegla på listan ovan :D.

Jaja, kanske hjälper detta någon? Om det känns någorlunda vettigt kanske det borde bli en sticky sub-placerar-tips-tråd eller något, men den funderingen lämnar jag över till moderatorerna.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Grymt bra inlägg!
Jag visste att subar är en vetenskap o detta bara förstärket det.
En personlig kommentar... Är glad att jag själv fokuserar på 2 kanalig HIFI =fullregisterhögtalare :wink:
Tydligen undviker man en del pyssel...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Mycket intressant tråd!

Nu till min fråga som riktar sig till er som har erfarenhet av att installera subbasar. Är det svårt att få dem att lira musik? Dvs kan man själv lyckas få dem integrerade med ett par aktiva Katan t.ex. utan att de försämrar ljudet på något sätt? Det är främst Sizmik jag tänker på då. Att en handlare ska komma och hjälpa till här uppe i norr har jag allt för mycket erfarenhet att de inte gör så jag utgår från att jag måste göra allt jobb själv. Du (daniel.n) skriver att man med en Linnsub i 95% kommer att lyckas, men hur svårt är det? Jag har aldrig installerat en sub tidigare så jag är helt novis när det gäller det området.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 03, 2004 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag skulle vilja påstå att det till stor del handlar om hur man är som person och hur man lyssnar. Stenhårt tune-dem'ande kan, om subben står nära frontarna, utan alltför stora problem (men tid) leda till att man får in subben och upplever en förbättring.

Vrider man och vänder lite grann på det så är det dock lätt att börja fundera på om det "egentligen" blev bättre, om man inte fått en rätt ojämn frekvensrespons, om man inte har problemområden som dykt upp. Finns så mycket mer att fundera på när man har möjligheterna att tweaka bort problem. Med fullrange-frontar placerar man ju bara efter bästa förmåga och kan sen inte göra mer. Man kan (jag iaf) slappna av på ett annat vis. Med sub finns alltid risken att du börjar fundera på tweaka nån setting eller att prova nån ny placering..

Kort sagt, jag tror tweakfaktorn i ens personlighet bestämmer hur svårt det är att få till en bra sub-installation. "Bra" är för mig när man inte längre funderar på flytta den, när den får stå orörd och man lirar musik utan att tänka på subben. Har man tweak-personlighet är det enklare att köpa Keltik :).

(Därmed påstår jag alltså att folk nöjer sig med olika bra inmixning av subben, att inte alla som är nöjd med sin sub egentligen har fått till det "perfekt".. lite provokativt kanske?)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited