För att knata-runt-taktiken skall funka så bra som möjligt kan det vara på sin plats att nämna att subben gärna får vara i öronhöjd. Japp, det är ett jäkla slit

. Sen kryper man, inte går.
Men, akustik är kanske en av dom mest oförutsägbara vetenskaperna. Generella tips är sällan mer än
någorlunda generella tips. När det gäller just placering av subbar har jag några i min mening mycket mer generellt applicerbara tips än knata-runt-taktiken att bju' på:
1) Avståndet mellan sub och frontar kan ökas när a) delningsfrekvensen sänks, eller b) brantheten på subbens lågpassfilter ökas. I praktiken innebär detta att en sub som delas med exempelvis 24dB/oktav ("4:e ordningens filter") vid 80Hz - den måste inte stå bredvid frontarna. Vid 100-120Hz måste den i princip det, oavsett filtreringens branthet. Delar man vid 50Hz eller så kan 12dB/oktav ("2:a ordningens filter) räcka.
2) Glöm bort allt du hört om "snabba" subbar. Skulle en sub vara snabbare än en annan skulle den pitcha upp ljudet till fel frekvens. En sub (dess element) är precis så snabb som de frekvenser man skickar in i den, annars gör den fel. "Snabbhet" sitter i hur väl man lyckas integrera en sub med sina övriga högtalare. Bevisningen är enkel: ta den setup du upplever är den med "snabbaste" basen du hört i hela ditt liv, plugga ur frontarna så bara subben låter. Notera hur snabbheten förbyts i fluff-fluff-bröööl.
2b) Fortsättning på "snabbhet" - en sluten sub upplevs ofta som "snabbare" än flåslådor. Detta tror jag helt enkelt beror på att slutna lådor har lägre "groupdelay" (enkelt uttryckt: fasförskjutning som varierar med frekvens). Groupdelay'en gör det svårare att få en fasriktig setup då man måste välja om frontarna ska vara i fas med dom övre frekvenserna subben spelar eller dom lägre. MEN, om "group-delayen" drar iväg vid tillräckligt låga frekvenser så spelar den ingen roll. Det gör den om man designar en sub rätt. Därmed påstår jag att en flåslåda eller slavbaslåda kan upplevas lika "snabb" som en sluten bara den har tillräckligt bra utsträckning neråt (groupdelayen är som högst där subbens respons börjar dala).
3) Det är toksvårt att integrera en sub utan högpassfiltrering på frontarna eftersom deras avrullning neråt inte kommer matcha subbens filtrering uppåt. Jättesvårt. Tyvärr har jag personligen inte hittat ett bra sätt att högpassfiltrera mina frontar utan att jag upplever en negativ effekt av ett filter i signalvägen. Den negativa effekt jag upplever (även med Sizmik-steget som högpassfiltreringsansvarig) gör att jag vägrar ha den med i signalkedjan för frontarna. Däremot blir själva matchningen, med hjälp av ett Sizmik-stegs högpassfiltrering, helt fantastiskt underbart bra hemma hos mig. Jag klurar på om kanske ett filter från Marchand (marchandelec.com) eller ett custom från den där svenska Stridbeck (HArmony Design) är vägen till lycka. Tills jag vet har jag tyvärr varit tvungen att låta min egen sub agera endast hemmabiobrölare på heltid.
4) Har man problem med specifika frekvenser som basar iväg nåt ruskigt så kan det vara jättebra att vara medveten om hur rumsresonanser fungerar. Floyd Toole är en akustik-guru som jobbar för Karman/Hard-on eller Infinity eller nåt sånt, han har skrivit en liten PDF som behandlar detta på ett väldigt enkelt och informativt sätt - man lär sig det viktiga tokfort, på bara några sidors läsning. Går att hitta "nånstans" på harmans web vill jag minnas. Läser man den inser man saker som att ifall jag i mitt 5.6x3.6x2.4m rum har massivt bröl vid 30Hz, då kommer det brölet försvinna om jag ställer subben i mitt på rummet i längsled. 60Hz? Då får jag prova en tredjedel in i rummet. 70Hz? Takhöjden .. svårt att göra nåt åt, men den kanske får hjälp av 60Hz-knölen, tredjedel i längsled ett bra tips igen. Osv.
5) Förutom resonanser så finns ett till fenomen - boundary gain, som kan vara bra att veta om. Handlar om att ifall subben är nära en vägg så kommer vissa frekvenser att efter att ha studsat i väggen fortfarande vara hyggligt i fas med direktljudet pga av de långa våglängderna, och därmed ge en förstärkning. Med hörnplacering och låg delning kan man få reflektionerna från både golv, vägg och en till vägg att vara i fas och därmed undkomma många problem. Har för mig sonicdesign.se ska ha ett dokument om detta.
6) Sista fenomenet (som jag kommer på just nu

) som är värt att nämnas: room gain. I ett slutet utrymme som inte är så stort så kommer man ha en gratis boost på frekvensresponsen från en frekvens som är relaterad till längsta dimensionen på rummet (mellan motstående hörn). Den gratis-boosten kan i ett väl tillslutet utrymme ligga på så mycket som 12dB/oktav. Gissa vad en sluten sub rullar av med? 12dB/oktav. Genom att matcha val av sub mot sitt rum kan man i vissa fall alltså få utsträckning ner till några få Hz, något som normalt kräver kanske en drös med 18" fläsksubbar och massiv EQ. Många blandar ihop room gain med boundary gain (dom flesta, faktiskt). Room gain uppstår dock aldrig någonsin i normala rum, men dom med små slutna utrymmen kan ju roa sig med att räkna lite
... men, till syvende och sist så ger inget av dessa tips ett facit. Det är omöjligt, trots dagens kunskap om akustik, att räkna sig fram till något annat än ett
teoretiskt bra ställe att
testa. Det kanske rentav går fortare att råtesta sig fram, ställe för ställe i rummet, tune-dem'a dom mot varandra. Jag tycker bara att allt detta är intressant och att det kanske kan vara en hjälp om man har problem.
Vill man göra det lätt för sig köper man en Linn-sub, ställer den pall mot en av frontarna, i nåt av de främre hörnen, eller mitt mellan frontarna. Sen tune-dem'ar man fram inställningarna och lirar musik som aldrig förr

Dessa fem positioner bör ALLTID testas (samt jämföras) och kommer i nittiofem fall av hundra att leda till ett bra resultat. I övriga fem fall kan man börja snegla på listan ovan

.
Jaja, kanske hjälper detta någon? Om det känns någorlunda vettigt kanske det borde bli en sticky sub-placerar-tips-tråd eller något, men den funderingen lämnar jag över till moderatorerna.