Jag tycker att det är märkligt att detta ämne diskuteras så lite här på Selleri. Har hittat ett par äldre trådar, men då de var så gamla startar jag en ny.
Jag tillhör iofs dem som, om jag får välja helt själv, i alla lägen föredrar att lyssna på högtalare då det ger en IMHO naturligare upplevelse. Men då man jobbar för mycket blir det ofta sent på kvällarna man har tid att lyssna, och dessutom är sambon inte så förtjust i min musiksmak

. Detta gör att jag nu börjar titta efter ett par justa hörlurar, då det skulle möjliggöra fler timmars musiklyssnande.
Efter lite efterforskningar på nätet har jag inte blivit särskillt mycket klokare. Jag har en budget om ca 3k vilket gör att man kan titta på resp firmas bättre lurar. Min short-list ser ut så här:
AKG 701
Grado SR225 (ev tom 325)
Sennheiser HD650
Jag vill ha ett par lurar som är sköna att ha på sig och som ger ett engagerande ljud. Musiksmaken sträcker sig från At the Gates via Depeche Mode till Nick Cave, på ett ungefär.
Någon här som har erfarenheter att dela med sig, antingen av ovan nämnda lurar eller några helt andra?