selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hörlurar
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att det är märkligt att detta ämne diskuteras så lite här på Selleri. Har hittat ett par äldre trådar, men då de var så gamla startar jag en ny.

Jag tillhör iofs dem som, om jag får välja helt själv, i alla lägen föredrar att lyssna på högtalare då det ger en IMHO naturligare upplevelse. Men då man jobbar för mycket blir det ofta sent på kvällarna man har tid att lyssna, och dessutom är sambon inte så förtjust i min musiksmak :twisted: . Detta gör att jag nu börjar titta efter ett par justa hörlurar, då det skulle möjliggöra fler timmars musiklyssnande.

Efter lite efterforskningar på nätet har jag inte blivit särskillt mycket klokare. Jag har en budget om ca 3k vilket gör att man kan titta på resp firmas bättre lurar. Min short-list ser ut så här:

AKG 701
Grado SR225 (ev tom 325)
Sennheiser HD650

Jag vill ha ett par lurar som är sköna att ha på sig och som ger ett engagerande ljud. Musiksmaken sträcker sig från At the Gates via Depeche Mode till Nick Cave, på ett ungefär.

Någon här som har erfarenheter att dela med sig, antingen av ovan nämnda lurar eller några helt andra?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 09:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag skaffade ett par Grado SR60 för ett tag sedan och är mycket nöjd med ljudet. I första hand är de tänkta till filmtittande sent på kvällen och då sitter de på huvudet i två timmar utan att trötta ut huvudet. Till musik är de kanon. De får musiken att svänga så pass att det blev uppenbart att mitt system i övrigt med Ninka i slutändan inte är rätt injusterat.
Konstruktionen gör att lurarna inte sitter som gjutna på huvudet men å andra sidan känner man sig inte helt avskärmad heller.
Jag skulle vilja likna SR60 vid ett par Katan; livlig, snabb och musikalisk.
Jag har inte hört SR225 men de är antagligen mycket bättre.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 10:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kan rekommendera Beyerdynamic DT880, en halvöppen neutral lur som sitter bättre på huvudet än nåt annat jag testat. Mkt ofärgad till skillnad från mkt annat som framförallt adderar bas.
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=453&menu=2

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 16:55 
Site Admin
Site Admin

Jag hade lite funderingar kring det här för några år sen och skapade en tråd om det då. Kanske kan finnas något matnyttigt för dig där! http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=115

Är f.ö. fortfarande nöjd med mina HD-600. :)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 27, 2008 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Jag hade lite funderingar kring det här för några år sen och skapade en tråd om det då. Kanske kan finnas något matnyttigt för dig där! http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=115

Det var bla tråden jag hänvisade till som gammal i mitt första inlägg. Tänkte att 5 år var väl länge för att reaktivera den. Men visst är det bra att veta att du är nöjd!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 04, 2008 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grado är nog dom mest musikaliska och engagerande lurarna utav dom du listat.

Dom andra två alternativen vänder sig till hifinissarna!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 04, 2008 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:

Seriöst? De jag provat lät då inget vidare d.v.s. ung. som Sondek skrev; för hifinissar.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 04, 2008 23:34 
Site Admin
Site Admin

Jämfört med vanliga systemet är det lite slätstruket och tråkigt...oengagerat. Men jämfört med en bunt andra hörlurar jag testade tycker jag HD-600 är behagliga att lyssna på. Jag hyste en del hopp till de Grado-lurar jag testade (var det möjligen SR-60), hade hört att de skulle vara roliga och ösiga. Det var definitivt mer rock'n'roll över dem, men de hade ett påträngande ljud som gjorde att jag blev trött på att lyssna ganska fort. HD-600:ornas mer laidback-stil var skönare, och själva fysiska komforten på lurarna är en riktig höjdare (förutom att man blir lite varm om öronen efter en stund...)

Post subject: Re: Hörlurar
PostPosted: Mon Dec 01, 2008 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det tog tid att lyssna igenom utbudet i prisklassen då det inte finns någon återförsäljare som tar hörlurar på allvar i Luleå, men nu har jag iaf köpt ett par lurar. Trots short-listen ovan föll mitt val på ett par

Denon AH D5000

Dock måste jag medge att Grados lurar (SR-325) nog var snäppet vassare, men de läckte så pass mycket ljud att det störde vilket helt diskvalificerade dem för mig. Denonlurarna är slutna och till skillnad mot vad som skrivs på nätet läcker de inte särskillt mycket ljud vid normala lyssningsvolymer - sambon sitter brevid mig i soffan och läser utan att störas. Jag tycker dock att Denonlurarna var snäppet bättre än både Sennheiser och AKG och dessutom skönast i gänget.

Priserna i Sverige är lite högre än vad de behövde vara då de endast säljs via Hifi-klubben. Utomlands är dock priserna lägre och köpte själv mina via eBay för lite under 4000 inkl frakt.

PostPosted: Wed Dec 03, 2008 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker Denonlurarna är riktigt snygga/vackra för att vara en hurlur, men för det priset bör dom vara nåt alldelles extra vilket jag inte tycker alla tillverkare verkar tycka.

Hur har du dom inkopplade? Funderade på lurar för länge sen och då var det väldigt mycket snack om hörlurssteg.

PostPosted: Wed Dec 03, 2008 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denonlurarna är klasser bättre än de andra slutna lurar jag provat - och då jag köper lurar för att inte störa här hemma blev det ett krav med sluten lur då jag upptäckte hur mycket ljud Grado-lurarna läcker. Dessutom är konforten viktig på lurar som man tänker använda längre tid och på mig satt Denons lurar bättre än något av alternativen.

Via europeisk försäljare på eBay hamnade de i samma prisklass som Grado-lurarna medan AKG var något billigare.

Jag har dem kopplade direkt till hörlursutgången på min Kisto. På sikt kommer jag nog att prova mot en Musical Fidelity X-Can v8 då den 1) har fått goda vitsord och 2) har inbyggd DAC som går att ansluta via USB. Detta då jag tänker mig kunna använda lurarna när jag sitter vid min dator som innehåller mina mediafiler och som står i ett annat rum än anläggningen i övrigt.

Om drygt 4000 är mycket pengar för ett par lurar kan man ha åsikter om, det är förvisso mer än vad många av konkurrenterna kostar, men det är lite jämfört med vad många här lagt på anläggningen i övrigt. Jag är nog inte ensam här inne om att ha högtalarkablar som kostar mer...

PostPosted: Fri Dec 05, 2008 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dom är säkert prisvärda, min anspegling är mer att jag tror att många som köper mångdubbelt dyrare hörlurar eller stereo i övrigt, också uppskattar om det ser ut som man lagt ner mer än en kvart på materialval och design i övrigt. Även om ljudet är det främst intressanta tycker jag att utseendet inte minst återspeglar om produkten är slit och släng eller tänkt att kunna hålla länge.
Både denon 5000 lurarna och grado lurarna med trä tycker jag förmedlar detta. Har sett några andra lurar som ser rätt plastiga ut på bild men som ser mer gedigna ut i verkligheten.
Tror personligen man kan spara en del på att köpa dyrare lurar i längden då jag tycker hörlurar runt 5-600kr har benägenhet av att vara tämligen dåligt konstruerade i material och designen inte är tänkt att hålla mer än något år.
Kör själv Koss porta pro på bärbara grejer just för att de är billiga och trots detta håller hyfsat. Skulle de gå sönder är de inte hela världen utan bara köpa nytt. Dock låter de väl si och så. Men hemma lutar det nog åt ett par grado i framtiden.

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00