selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Source first??
PostPosted: Sat Nov 22, 2008 05:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag antar att detta ämna har tjatats ganska mycket förut men jag skulle bara vilja veta om det är någon som har testat
en akurate ds tillsammans med lk140 och sen jämfört det med en majik DS tillsammans med ett nytt chakra-slutsteg tex majik 4100(biamp) eller 2100. Även om någon jämfört mot majik ds + 2250 skulle det vara intressant. Blir det verkligen bättre som vissa verkar hävda med akurate ds-anläggning(source first). Eller är det att dra source first för långt?

Även denna jämförelse är mycket intressant att veta för att veta att source first stämmer??

sneaky ds(10kkr) + exotik(10kkr)+ 2250(10kkr) +akurate 242(80kkr) och kan säga att det är sämre än akurate ds + exotic +2250 + ninka?

Jag är lite misstänksam på att den tidigare akurate 242 anläggningen kan låta bättre, men jag vet inte.

Skulle vara kul att höra från folk som verkligen testat.

Om source first skulle vinna i båda dessa exemple, så måste ju det innebära att högtalarna skiljer mindre i sväng från billiga till dyra än källan skiljer i sväng från billiga till dyra?

Post subject: Re: Source first??
PostPosted: Sat Nov 22, 2008 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Jag antar att detta ämna har tjatats ganska mycket förut
Ja! :mrgreen: Men om det behövs så kör vi en runda till! Det finns inte så mycket viktigare (logisk) kunskap än det i musikåtergivnings sammanhang. Skulle i så fall vara: "Om det låter bättre (tunedem), så är det bättre."
doze84 wrote:
jag skulle bara vilja veta om det är någon som har testat
en akurate ds tillsammans med lk140 och sen jämfört det med en majik DS tillsammans med ett nytt chakra-slutsteg tex majik 4100(biamp) eller 2100. Även om någon jämfört mot majik ds + 2250 skulle det vara intressant. Blir det verkligen bättre som vissa verkar hävda med akurate ds-anläggning(source first). Eller är det att dra source first för långt?
Nej inte testat exakt detta, men det är ändå mycket sannolikt att Akurate systemet vinner. Jag kan inte tänka mig annat. Akurate DS har dock inget försteg, så det kräver minst en Kikkin eller liknande däremellan. Det är faktiskt att dra source first ganska kort om du frågar mig... :)
doze84 wrote:
Även denna jämförelse är mycket intressant att veta för att veta att source first stämmer??

sneaky ds(10kkr) + exotik(10kkr)+ 2250(10kkr) +akurate 242(80kkr) och kan säga att det är sämre än akurate ds + exotic +2250 + ninka?
Ja, det kan sägas utan att testas, det är inte någon tvekan om att Akurate DS systemet vinner enkelt.
doze84 wrote:
Skulle vara kul att höra från folk som verkligen testat.
Inte av mig då med andra ord... :D
doze84 wrote:
Om source first skulle vinna i båda dessa exemple, så måste ju det innebära att högtalarna skiljer mindre i sväng från billiga till dyra än källan skiljer i sväng från billiga till dyra?
Japp, alldeles korrekt slutsats (på systemnivå). Det är precis det som är en av slutsatserna av source first. Men man skulle också kunna utrycka sig som att de skiljer lika mycket i sväng (känslomässigt uttryckt, för respektive produktkategori), men satt i ett system så har de väldigt olika inverkan på slutresultatet.

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 10:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej doze84!

Har du varit på någon demo där olika källor avlyssnats med samma högtalare som referens? Hur upplevde du i så fall detta? Min personliga upplevelse är att samma högtalare kan återge det musikaliska flödet väldigt olika beroende av vilken källa som används. Till exempel så kan återgivningen av en basists basslinga återges sluddrigt, odefinierad och osynkad med övriga musiker eller tight, tydlig, synkad och engageradande och allt detta med exakt samma högtalare och förstärkeri. Källan har alltså en väldigt stor betydelse för kvaliteten (mindre eller ingen betydelse för kvantiteten). Det beror alltså på vad du är ute efter kvalitet eller kvantitet.

/EMM

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förmodligen så låter båda systemen väldigt väldigt bra. Man bör väl notera att för bara ett år sedan så hade man CD12 och Akurate CD till elektronik och högtalare (tex klimax prylar) som var minst lika bra som de du nämner, och man tyckte att det var en bra matchning. Och de nya DS spelarna sägs ju vara bättre än Linns CD spelare, så nog lär det vara bättre än för ett år sedan.

Jag skulle dock gissa att Akurate DS systemet är bättre.
doze84 wrote:

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 13:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Men altså jag fattar inte.,,, borde vi inte vara uppe i musikalisk transparans snart(inga tidsförskjutningar), snakcar bara om tidmässiga korrigeraingar i återgivandet av musik,, inte andra ljudbildsegenskaper???

Eller är klimax bara början på en lång resa?

Är det som att halvera avståndet till dörren hela tiden när du ska gå ut. Du kommer aldrig fram. För framstegen blir mindre och mindre hela tiden???

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att Akurate DS/Ninka-systemet skulle vara klart bättre än Sneaky DS/Akurate 242 borde vara en "no brainer", men som med allting annat måste du lyssna själv för att kunna bilda dig en egen uppfattning. Kan för min egen del säga att byten av källa/pre ALLTID har gett större lyft än på playbackdelen. Det låter som om du behöver boka en demo!

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är möjligt att skillnaderna i förbättring i absoluta belopp minskar i takt med att prylarna blir bättre, men det tycks ändå som att vår uppfattning om förbättringarnas storlek har en icke linjär känslighet, ungefär som om vi uppfattar förbättringar i procent (t.ex. som om skillnaden mellan 2 och 1 skulle, för samma parameter uppfattas som lika stor som mellan 0.2 och 0.1). Så tycker jag det verkar vara, men jag har inga bevis för att det skulle vara så.

När jag tänker efter så gäller antagligen ovanstående resonemang troligen över ett stort antal musikstycken. För en given låt tycker jag förbättringarna sker stegvis, där skillnaden mellan vissa apparater har mer inverkan än mellan andra. T.ex. skulle den uppfattade förbättringen mellan Sneaky och Majik DS kunna uppfattas som stor med en låt medan skillnaden mellan Majik DS och Akurat DS uppfattas som mindre. Sedan skulle återigen skillnaden, med samma låt återigen kunna uppfattas som större mellan Klimax DS och Akurat DS. OBS! Hypotetiskt resonemang för att exemplifiera något som jag noterat.

Last edited by HCL on Sat Nov 22, 2008 15:02, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

det blir störst effekt att byta källa/försteg RENT MUSIKALISKT.
RENT LJUDMÄSSIGT blir det dock störst skillnad att byta högtalare.

Därför kommer ljudälskare o musikälskare att ha olika uppfattning.

Fast kvalitetsmässigt (både ljud o musikalitet) är det enligt min erfarenhet bra att bygga frammifrån (källan) för du kan du testa alternativ längre bak i kedjan med en bra insignal.
Andra börjar med högtalaren o skaffar stärkare som kan driva dom...fast har man en bra stärkare är det normalt inga problem.
Men då det vanliga är att man ska uppgradera får ett befintligt system får man helt enkelt TESTA vad som gör mest effekt beroende vad man vill förbättra.
Vill du tex kunna spela högre hjälper ju en ny CDspelare inte långt :wink:

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Vill du tex kunna spela högre hjälper ju en ny CDspelare inte långt
Har du en dålig cdspelare vill du inte spela högt även fast du kan :wink:

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Vill du tex kunna spela högre hjälper ju en ny CDspelare inte långt
Har du en dålig cdspelare vill du inte spela högt även fast du kan :wink:
fast det gäller iof alla komponenter i systemet 8)

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...Vill du tex kunna spela högre hjälper ju en ny CDspelare inte långt :wink:
Tja, det beror på vad man menar med att kunna spela högt. Jag har flera ggr testat anläggningar som låtit högt/illa även på låg volym. Efter byte av källa och/eller försteg så har det visat sig att det gått att spela väldigt mycket högre utan att det låtit illa.

EDIT: Det var värst vad högt tempo det var på forumet idag. :)

PostPosted: Sat Nov 22, 2008 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
...Vill du tex kunna spela högre hjälper ju en ny CDspelare inte långt :wink:
Tja, det beror på vad man menar med att kunna spela högt. Jag har flera ggr testat anläggningar som låtit högt/illa även på låg volym. Efter byte av källa och/eller försteg så har det visat sig att det gått att spela väldigt mycket högre utan att det låtit illa.
Nu var det högt, inte högt&bra.
(var ett exempel som avsikligt var valt för att varken vara relaterat till musikalitet eller ljudkvalitet)

PostPosted: Sun Nov 23, 2008 17:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Efter mycket testande under åren så har min slutsats blivit att köp den bästa källa du har råd med. Det började med LP 12, nait och kan. Därefter satsade de mesta pengarna på källan. Det blev också en Kairn samt LK 85 och katan med åren. Det räcker länge än.
CD har aldrig varit tillräckligt bra möjligen CD 12 men den hade jag aldrig råd med.
Men nu efter en del lyssnande fastnade jag för en Akurate DS, Majik-I och kvar är mina katan. Kairn/LK 85 hade jag kunnat behålla men visst är Majik bättre. Köpet av Majik blev av mest för att få samma lådor. Jag kan bara säga att det spelar underbart och jag saknar inte mer tryck som jag fått med majik DS, bättre förstärkare och större högtalare. Jag hade ju förlorat en del av musiken.

Jag har dock inte gjort jämförelsen som du frågade efter, men lyssna själv och jag skulle bli förvånad om det blir en Majik DS.

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00