doze84 wrote:
Jag antar att detta ämna har tjatats ganska mycket förut
Ja!

Men om det behövs så kör vi en runda till! Det finns inte så mycket viktigare (logisk) kunskap än det i musikåtergivnings sammanhang. Skulle i så fall vara: "Om det låter bättre (tunedem), så
är det bättre."
doze84 wrote:
jag skulle bara vilja veta om det är någon som har testat
en akurate ds tillsammans med lk140 och sen jämfört det med en majik DS tillsammans med ett nytt chakra-slutsteg tex majik 4100(biamp) eller 2100. Även om någon jämfört mot majik ds + 2250 skulle det vara intressant. Blir det verkligen bättre som vissa verkar hävda med akurate ds-anläggning(source first). Eller är det att dra source first för långt?
Nej inte testat exakt detta, men det är ändå mycket sannolikt att Akurate systemet vinner. Jag kan inte tänka mig annat. Akurate DS har dock inget försteg, så det kräver minst en Kikkin eller liknande däremellan. Det är faktiskt att dra source first ganska kort om du frågar mig...
doze84 wrote:
Även denna jämförelse är mycket intressant att veta för att veta att source first stämmer??
sneaky ds(10kkr) + exotik(10kkr)+ 2250(10kkr) +akurate 242(80kkr) och kan säga att det är sämre än akurate ds + exotic +2250 + ninka?
Ja, det kan sägas utan att testas, det är inte någon tvekan om att Akurate DS systemet vinner enkelt.
doze84 wrote:
Skulle vara kul att höra från folk som verkligen testat.
Inte av mig då med andra ord...
doze84 wrote:
Om source first skulle vinna i båda dessa exemple, så måste ju det innebära att högtalarna skiljer mindre i sväng från billiga till dyra än källan skiljer i sväng från billiga till dyra?
Japp, alldeles korrekt slutsats (på systemnivå). Det är precis det som är en av slutsatserna av source first. Men man skulle också kunna utrycka sig som att de skiljer lika mycket i sväng (känslomässigt uttryckt, för respektive produktkategori), men satt i ett system så har de väldigt olika inverkan på slutresultatet.