selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 02:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Nov 14, 2008 19:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Funderar på att köpa en ds-spelare och då undrar jag vad ni som handlat tycker om dom och handhavandet runtomkring dom. Funkar det bra eller jävlas det mycket?
Då jag inte är någon datakille och vill behålla håret där uppe ett tag till...
Vet inte än om eller vad som ska inhandlas.

Är det t ex problem med att spela "ful"flac som jag kallar dom?

Last edited by marfor on Fri Nov 14, 2008 21:20, edited 3 times in total.

PostPosted: Fri Nov 14, 2008 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

marfor wrote:
Är det t ex problem med att spela "ful"flac som jag kallar dom?
Vad är en "ful"flac?

/ B

PostPosted: Fri Nov 14, 2008 20:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Då jag inte kan det här alls och inte vill göra sken av det heller så ställer jag den dumma frågan.
Vad jag menar är om det är någon skillnad på FLAC filer skapade från "CD"-skivor (här hemma) eller nedladdade FLAC-filer vid användandet av t ex en ds-spelare.
Har nyss provat båda alternativen och det går bra men tanken är att kunna använda filerna sedan på ett bra o trevligt sätt.
//Markus

PostPosted: Fri Nov 14, 2008 20:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är inte alla som erkänner den dåliga bilaffären när dom gjort den....
Vad jag vill är en öppen diskusion om problem o glädje med ds-spelare.

PostPosted: Fri Nov 14, 2008 21:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

OK, här kommer mina personliga erfarenheter och åsikter.
I princip är det väl ingen större skillnad på nedladdade och egenhändigt rippade skivor.
Men med som mycket annat på internet så har man ju inte koll på kvaliten på det man laddar ner.
Filer kan ha konverterat fram och tillbaka så för att det är en FLAC fil så innebär det inne att du är garanterad en viss kvalite. Dessutom så ger olika rip-program olika resultat, vissa ignorerar läsfel på skivan och man får hörbara defekter.Jag är verkligen nöjd med min DS och ser det som uteslutet att gå tillbaka till CD igen. Ljudkvaliten levererar verkligen och smidigheten att ha hela(?) skivsamligen lättåtkomllig på hårddisken är suveränt. Vad jag tycker är krångligt är att man måste starta en dator för att spela musik, bara för att kunna välja låtar. Jag vet att det finns smidigare lösningar, men jag vägrar ha en laptop i vardagsrummet bara för det syftet, och visst en Itouch/Iphone är snygg men känns också som överkurs. Den blir ju ytterligare en apparat som ska försörjas med sladdar och laddare. För mig så skulle det räcka med en enkel applikation i mobiltelefonen som låter mig välja album eller bland fördefinerade spellistor. Det hade varit fullt tillräckligt, resten kan manöveras med ordinarie systemfjärr.

Ibörjan hade jag problem med att Linns programvaror hade svårt att hitta DS:en. Jag var tom tvungen att slå av/på DS:en för att den skulle dyka upp i Linn GUI inom rimlig tid. Detta problem
försvann när jag konfigurerade om datorns nätverkskort. Jag har nämnligen två installerade och jag tror att det förvirrade Linn GUI. Detta fungerar numer klockrent, men var tämligen trist när det inte gjorde det.

PostPosted: Sat Nov 15, 2008 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

xanlin wrote:
För mig så skulle det räcka med en enkel applikation i mobiltelefonen som låter mig välja album eller bland fördefinerade spellistor. Det hade varit fullt tillräckligt, resten kan manöveras med ordinarie systemfjärr.
Det finns ett par sådana redan (tex Nokia N800) och fler är på G.
Det jobbas tex på stöd för WinMobile6.

Tonläget har en HP som jag testat. Skitläckert enkelt och snyggt GUI. Med album art.

Angående problem är min erfarenhet att i princip samtliga fel kommer från nätverket. Om man följer Linns rekomenderingar avseende NAS, switch, rippning så undviker man mycket strul...
Kan avsluta med att säga att jag ALDRIG lyssnat på så mycket musik som NU med DSen. Grymt ljud o grymt lättanvänt!
Jag dunkar upp en lååång spellista o kör med den (via Linn simpla fjärr) ett par dagar.
Behövs ingen superduperfjärr då du med den kan hoppa till valfri låt o ändra volym.
Visst kan det vara smutt att kunna lägga till musik till playlist men jag avvaktar ett tag till innan jag köper en PDA för avancerad styrning.
Fast HP'n var riktigt BALL!

PostPosted: Sat Nov 15, 2008 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag köpte en QNAP 109 och switch och router till min Majik DS.

Nätverk:
Det mesta funkade ganska enkelt faktiskt.
Dock har det för mig som är dålig på datorer varit många timmar med att sätta upp
nätverket och få lite förståelse för hur det funkar med IP-adresser mm.
Jag har nog lagt ca 25-30h effektiv tid på nätverket.

EAC:
Rippningen med EAC har varit ganska problemfri. Hyffsat enkelt att ställa in alla parametrar.
jag har inte fått riktig ordning på alla ID-taggar, jag har inga albumbilder.
Men det funkar bra i övrigt.
Arbetstid: 3h

LINN GUI:
Har strulat lite till och från (detta kanske beror på dator, nätverk mm)
I början fick jag springa mellan datorn och Majiken och sätta på och stänga av den ofta. Den hängde sig liksom???
Jag lyckades oxå fullständigt röra till allt i Linn Config så att jag fick reseta allting och börja från början.
Jag har inte lyckats styra Majik Kontrolens volym frång Linn GUIt
Arbetstid med strul: 10h

Jag använder datorn som GUI, tycker att det funkar bra. Om du är en sådan typ av person som
köper en skiva och lyssnar på den många gånger tills du tröttnar, så är detta smidigt.
(du använder bara den vanliga fjärren när du väl skapat spellistan).
Jag hoppade på DS-tåget pga att detta är framtiden vare sig man vill det eller inte.
Det var liksom bara att bita i det (söt)sura äpplet (jag hatar nämligen datorer och vill inte blanda in dem för mycket i mitt liv) 8)

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sat Nov 15, 2008 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig så har jag haft 2 problem med min Majik DS.

1 Min fjärrkontroll till digital tvboxen påverkade DS negativt men det löstes med den senaste mjukvaran till DS.
2. En säkerhetsinställning i routern gjorde att DS tappade kontakten med nätverket. Det tog ganska lång tid innan jag hittade felet eftersom det hände lite då och då.

Det verkar som att DS-spelarna är känsligare än tex Squeezeboxen gällande nätverk och hur datorerna är inställda. Tycker annars att det fungerar bra att göra en spellista i LinnGui och sedan använda fjärrren. Just nu lutar det nog åt att köpa en Ipod Touch för att styra den. Helt klart så används den väldigt ofta både för ljudet och enkelheten. Praktiskt när man har småbarn. LP12 används inte ofta nu.

PostPosted: Sat Nov 15, 2008 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag får hålla med Sportis när det gäller strulkällan, som i nio fall av tio tycks vara nätverket. I mitt fall strulade det enormt i början, vilket berodde på att jag 1) Köpte en NAS (Synology) utan Twonky förinstallerat och 2) är Mac-användare (MacBook Pro). När det gällde Mac:en löste jag det hela genom att införskaffa WMware Fusion, en viruell XP-plattform, som gör att man kan köra EAC, LINN GUI, Config etc på Mac:en. Att köpa en NAS utan Twonky är däremot något jag INTE rekommenderar! Jag lyckades iofs efter många om och men installera Twonky på min Synology mha telnet och lite Linux-lajbans, men jag hade gärna sluppit huvudvärken och frustrationen innan det blev fixat.

För närvarande kör jag med Vigor 2600We (Router/Switch)/Synology DS207+/Twonky. I väntan på ett stabilt styrprogram för iPod Touch, använder jag MacBook Pro/VMWare Fusion/Windows XP/LINN GUI som "fjärrkontroll". En iPod eller PDA är nödvändig för att jag personligen (och flickvännen) skall vara helt tillfreds med DS:en. Visst kan man ladda en lång spellista och köra med LINN:s "vanliga" fjärr, men det blir ett himla hoppande ibland eftersom det inte går att stega mellan låtarna när man har tryckt på stop och jag omöjligen kan komma ihåg hur många låtar varje skiva i spellistan innehåller...

Hur det låter är det en helt annan femma! DS:en (Akurate) är ett sådant ENORMT lyft från Ikemi:n att jag inte skulle kunna tänka mig en dag utan DS:en. Jag kan dessutom erkänna att LP12:an mest har samlat damm sedan jag fick DS:en att fungera. :oops: Jag njöt iofs av lite vinyl härom dagen, men DS:en är så pass bra att skillnaden inte är så stor som den var med Ikemi:n.

PostPosted: Sat Nov 15, 2008 22:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

När jag upptäckte det ds-koncept som framför allt Linn har blev jag riktigt glad. Jag hade en tid funderat på om man skulle lägga alla cd-skivor i cd-format på en disk och försöka spela upp dem i anläggningen direkt från datorn - att spela upp MP3 i en Linn-anläggning llåter väldigt platt :-)

Det jag gillar är att man skiljer på källan i form av dataservern och ds-spelaren - som mest fungerar som en D/A omvandlare (i grunden kanske det bara är ett överprissatt ljudkort :-) Logitech och andra har haft lösningar, men Linn har en annan kvalite på ljudet än datafirmorna.

Ljudet i min Majik DS är utmärkt trots att jag inte har ställt in den på något sätt. Jag satte bara i kontakten så spelade Majiken snällt via LinnGui/Kinsky som jag har i min iMac i vardagsrummet. Linn berömmer sig om att följa öppna standards, men skall man configurera sin DS måste man ha Windows - vilket jag tycker är ett minus.

Ett annat minus är Linns egna program som är pissdåliga. Halvtaskiga betor som har mycket kvar innan de kan konkurrera med Apples iTunes och andra seriösa mediaspelare. Å FLAC har inte riktigt samma möjligheter till taggar som MP3.

Twonky är kanske en av de mediaserver som kommit längst ännu så länge - tänkte ta upp en diskussion om alternativ vid annat tillfälle - men den tar inte vissa typer av FLAC-taggar och känns rätt primitiv på flera andra sätt.

Det är det negativa.

Det positiva är att det är dataprogram och datorer, för då kan man hoppas på en snabb utveckling till något bra utan att man behöver köpa en ny dyr HI-FI pryl. I framtiden borde man kunna välja en "skiva" och få upp bilder å en massa information om artisten på en dataskärm. Här tror jag att det kommer att hända mycket framöver.

Databiten kan var knepigt för den som är ovan är, men i takt med bredbandsutvecklingen får allt fler hemmanät utan att kanske ens tänka på det. Då är det bara att skaffa en NAS med lämplig mediaserver installerad och stoppa in i det nätet.

Så mina negativa kommentarer till trots så är jag mycket nöjd. En DS-spelare är en klart bättre lösning än en cd-spelare både ljudmässigt och handhavande mässigt (min iMac i vardagsrummet är alltid påslagen;-)

Nu är det roligt och lätt att lyssna på musik igen.

/per - som kämpar på med rippandet av cd-samlingen - det kan var en seg historia:-(

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

macspider wrote:
/per - som kämpar på med rippandet av cd-samlingen - det kan var en seg historia:-(
Det är väl ingen fara 500 skivor och fyra skivor i timmen med EAC det är ju bara 125 timmar eller 5 dygn :mrgreen:

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 23:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Om man "bara" har 500 skivor ja :-)

Max som jag använder på Mac:an är lite snabbare. Men det finns några skivor som inte vill. I ett fall lät jag programmat stå på i över 24 tmmar för att ta sig igenom en låt!

/per - som fasar för hur det skulle gå om man dessutom skulle börja rippa alla LP-skivor.

PostPosted: Fri Mar 13, 2009 00:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När man kan spela all musik via iTunes så är Linn hemma med DS-konceptet.
Det är så jag gör just nu med min Mac Mini men jag misstänker att det är låter långt ifrån lika bra som en Majik DS t.ex. Men om jag kunde använda DS:en som en extern DAC helt enkelt så vore allt frid och fröjd. Att ha en Mac Mini uppkopplad till TVn är för övrigt något jag verkligen kan rekommendera! Riktigt smutt!

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00