selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 03:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Sorteringsproblem...
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 22:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Hej alla här kommer ett problem av en natur som kanske varit uppe förut, men som nog ändå är lite specifikt:

Även om det finns många sätt att sortera sitt (fysiska) musikbibliotek, så håller jag mig till ett ganska enkelt och tråkigt: Alfabetiskt efter artistens efternamn/gruppens namn, undersortering någorlunda kronologiskt(alltså inte nått ballt system som kronologiskt efter orginal release eller så...).

Mitt problem blev nu som följer:

Pugh Rågefält & Rainrock's Bolla och rulla. (ganska kul, men skum skiva förövrigt).

Ska den sorteras på:
P för Pugh (som ändå är artistnamn)
eller på
Rå för Rågefält (artistens efternamn)
Eller på
Ra för Gruppens namn?

Tyvärr så gör dom olika alternativen lite lite skillnad i min sortering?

Några förslag?

/AntonH


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Jag har sorterat hans skivor under rubriken "Rogefeldt, Pugh".

Pop är ganska enkelt, hur sorterar du en skiva med klassiska kompositörer med olika dirigenter och orkestrar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Håller med föregående talare, han sorterar in på Rogefeldt hos mig också. Jag har en kompis som har en ganska stor skivsamling, han försöker få mig att sortera min samling i musikstilar och sedan bokstavsordning. Men har inte tagit tag i det ännu, vet inte om det är bra men det är kanske det.


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Mon Oct 27, 2008 23:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
ed wrote:
Håller med föregående talare, han sorterar in på Rogefeldt hos mig också. Jag har en kompis som har en ganska stor skivsamling, han försöker få mig att sortera min samling i musikstilar och sedan bokstavsordning. Men har inte tagit tag i det ännu, vet inte om det är bra men det är kanske det.
Tror inte det är bra, då kommer man in i "vilken j-la genre är det här nu då" problematiken, särskilt med grupper som byter genre, eller om man nördar in sig på subgenrer till hårdrock eller synth eller nått.

Bill50x wrote:
Pop är ganska enkelt, hur sorterar du en skiva med klassiska kompositörer med olika dirigenter och orkestrar?

/ B
Jag sorterar efter kompositör, men då har jag ännu inte så mycket, är man mer hardcore borde man nog sortera efter dirigent. Att sortera efter orkester känns lite som att sortera efter "bandmedlemmar" specielt som vissa orkestrar har funnits i 100 år motsv, och förmodligen haft sina upps and downs....

Ps. Pugh åker in under Ro Ds.


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 11:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Det där ÄR ett problem! Har några skivor hemma med band som råkar ha nån enskilds namn i bandnamnet, som t.ex. "Bo Kaspers orkester". Sorterar man det under B eller K? Har hittills sorterat under första bokstaven bandnamnet, men det börjar bli jobbigt när artisten ifråga släpper en soloplatta...

...och sen finns det några musikaliska verk (inte nödvändigtvis klassiska) som visserligen framförs av en kör eller orkester, men det är ändå verkets namn som får bestämma var skivan sorteras in.
...eller? :)


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 12:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Themes till filmer och musikaler, sorterar jag in under namnet på musikalen/filmen. Vet inte hur rätt det är, men det känns som det är det som man söker på, även om jag nu inser att det inte är konsekvent med mitt "sortera efter kompositör system" som gäller för klassiska verk (som har lite liknande struktur som musikaler).

Och vart sorterar man in saker som den bizarra 7" med Judiskfolkmusik motsv som jag har liggaden... (se bild nedan), just nu står den på VA


Attachments:
Bild 27.jpg
Bild 27.jpg [ 101.41 KiB | Viewed 2826 times ]
Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
AntonH wrote:
Themes till filmer och musikaler, sorterar jag in under namnet på musikalen/filmen. Vet inte hur rätt det är, men det känns som det är det som man söker på, även om jag nu inser att det inte är konsekvent med mitt "sortera efter kompositör system" som gäller för klassiska verk (som har lite liknande struktur som musikaler).

Och vart sorterar man in saker som den bizarra 7" med Judiskfolkmusik motsv som jag har liggaden... (se bild nedan), just nu står den på VA

I början på skivsamlingen har jag en avdelning för saker som jag inte vet var jag ska lägga.

Men ditt system med musikaler och filmer låter verkligen vettigt.


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Filmmusik är mest logiskt att samla under "Filmmusik" / "Samlingsalbum" el likn.

Att sortera in skivorna efter genre blir lite knepigt ifall någon artist gör skivor som
kan falla in i flera fack, eller där en skiva är Hip-Hop och den nästa är Rock.

"Bo Kaspers Orkester" hamnar under "B" då det är gruppens namn medans "Martha
Reeves & The Vandellas" hamnar under "R" då det är hennes/artistens efternamn.
Kasper är förresten inte hans efternamn...

Men med en DS och en bra databas så ska du kunna söka upp artisten/låten efter
genre, årtal, skivbolag, efternamn, förnamn, senast spelad, medmusiker etc etc...
-Det är i a f det krav jag ställer på systemet!

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 13:22 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Magnus wrote:
"Bo Kaspers Orkester" hamnar under "B" då det är gruppens namn medans "Martha
Reeves & The Vandellas" hamnar under "R" då det är hennes/artistens efternamn.
Kasper är förresten inte hans efternamn...
Du missar nog poängen...om vi tar ett mer korrekt exempel då: "Michael Ruff Band" är ett band med Michael Ruff som bandledare. Michael Ruff har även släppt en bunt soloalbum. Om man först skaffat "Michael Ruff Band" har man enligt bandnamnsprincipen sorterat in det under M, men det blir knas att plötsligt sätta alla andra skivor på ett annat ställe i skivhyllan under R....


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 13:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Ayn wrote:
Du missar nog poängen...om vi tar ett mer korrekt exempel då: "Michael Ruff Band" är ett band med Michael Ruff som bandledare. Michael Ruff har även släppt en bunt soloalbum. Om man först skaffat "Michael Ruff Band" har man enligt bandnamnsprincipen sorterat in det under M, men det blir knas att plötsligt sätta alla andra skivor på ett annat ställe i skivhyllan under R....
Hm lite klurigt är det, åandra sidan så borde ju den som söker efter Michel Ruff också känna till hans band ? och kollar då på båda ställena?

Själv har jag tillexempel Janis joplin dels på B när hon var med i Big brother and the holding company. Och på J för de plattor då hon inte var det, inser just att det inte är riktigt samma sak, men nästan. Kan ju vara så att jag gör en felbedömning när jag tycker att full tilt boogie band och kozmic blues band eller vad dom hette bara vara stöd band?


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
AntonH wrote:
Kan ju vara så att jag gör en felbedömning när jag tycker att full tilt boogie band och kozmic blues band eller vad dom hette bara vara stöd band?
Det var de nog inte, men hade du haft skivorna om det inte varit Janis Joplin som sjungit? ;) (Jag har allihop på J.)

Huvudsaken är trots allt att man hittar det man vill spela, helt konsekvent är varken viktigt eller möjligt att vara. (Sagt av en som har Mothers of Invention blandat med Zappa, men som särsorterar Funkadelic och Parliament..)


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Ayn wrote:
Magnus wrote:
"Bo Kaspers Orkester" hamnar under "B" då det är gruppens namn medans "Martha
Reeves & The Vandellas" hamnar under "R" då det är hennes/artistens efternamn.
Kasper är förresten inte hans efternamn...
Du missar nog poängen...om vi tar ett mer korrekt exempel då: "Michael Ruff Band" är ett band med Michael Ruff som bandledare. Michael Ruff har även släppt en bunt soloalbum. Om man först skaffat "Michael Ruff Band" har man enligt bandnamnsprincipen sorterat in det under M, men det blir knas att plötsligt sätta alla andra skivor på ett annat ställe i skivhyllan under R....
Michaels och övriga bandmedlemmars solo-skivor hamnar under resp efternamns första
bokstav. Skivor bandet gjort tillsammans hamnar under "M" ;)

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 16:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
På ett annat forum var det någon som kom med förslaget att ställa sina viktigaste skivor för sej, lätt åtkomliga och nära en dörr. Om man behöver evakuera snabbt, typ vid en brand!

HiFi-nörden i mej ställer skivorna för bästa rumsakustiken...

JohanR


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 17:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Sep 22, 2008 21:27
Posts: 143
Hm det var ju en idee med en escape pod för skivorna, men eftersom jag har ett i det närmaste obefintligt antal limiterade och första utgåvor så tror jag att jag klarar mig...

Hmhm... och vart man ställer skivorna spelar väll ingen roll för "sorteringen" eller?


Top
   
 Post subject: Re: Sorteringsproblem...
PostPosted: Tue Oct 28, 2008 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Knivigt värre det här !!

Kör med artistens efternamn om det är personnamn. Är det å andra sidan bandets namn använder jag bandnamnet typ S som i Supertramp är det musikaler använder jag samma princip. Dvs Mamma Mia står på M för Mamma. Lite rörigt kanske för den som inte är insatt men huvudsaken är ju att jag själv hittar i min egen samling.

Avslutningsvis kan jag nämna att jag har två stycken Benno CD pelare och en CD bokhylla även den från Ikea, Leksvik tror jag den heter. I alla fulla fall har jag en hylla i Benno pelaren där jag förvarar CD skivor som är nyinköpta och därmed spelar kanske lite mer frekvent än äldre skivor.

_________________
Peter 18


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited