El Mero Mero wrote:
bla så spelades första tonerna av ett stycke med Claire Martin tre gånger i rad varefter Ivor sa "Om ni hörde någon skillnad mellan dessa tre (identiska) uppspelningar så lyssnar ni på fel sätt" varefter han började förklara skillnaden mellan att lyssna aktivt och att (passivt) höra något.
Just denna del håller jag inte med om.
Lättare att (för mig) att utvärdera enl tune dem om man slappnar av.
Ivor kanske menar något jag inte förstod men att aktivt lyssna är vanskligt då man lätt (återigen min erfarenhet) dras till detaljer o LJUD istället för att känna in musiken/helheten.
Samma sak då han talade om passiv/aktivt seende. Återigen menar Ivor att detaljer får man fram vid aktivt seende. RÄTT men konst utvärderar man med att känna in...att insupa helheten. Vem står o blänger på smådetaljer på Mona Lisa?
Kanske missade hans budskap...
Oavsett, det finns olika principer (fyra enl Fredrik) vid tune dem utvärdering. Uppenbarligen funkar Ivors sätt ypperligt
Hördes klara skillnader på första låten på pm3--> CD, mindre på CD -->master, men den sista mer komplexa låten vad för mig störst skillnader överlag, speciellt CD--> master. Vad var era intryck?