selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Ivor på HF igår!
PostPosted: Thu Sep 25, 2008 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej, ibland har man flyt något otroligt.
Var i Solna över dagen o blev klar i 4rycket. Slog en pingel till Per som sa i förbifarten "Ivor är här idag" :shock: :shock:
Jag som aldrig träffat Ivor fick plötsligt väldigt bråttom då mitt X2000 gick tillbaks 20:14 till götet.

Ivor hade 3-4st entimmas föreläsningar. Dock rygg i rygg så frågor hans tyvärr inte med. :(
Kort sammanfattning
- Hur tryckkänsligheten var/är en avgörande egenskap och hur känslig den är (hörseln men även berörning) jämfört med andra sinnen tex synen.
- oavsett ras känner alla igen en sorglig låt o att det är variationer av rytm/tempo i storleksordningen 20ms som gör om det blir en glad eller sorgsen låt.
- visade tun dem metoden på Klimax DS genom att spela mp3/CD/masterkvalitet

Andra som var där, utveckla mer!

Post subject: Re: Ivor på HF igår!
PostPosted: Thu Sep 25, 2008 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just ja. de spelade på nya Kontrol o Klimax 350.
Har ALDRIG hört musik spela SÅ bra i stora rummet tidigare!
(senast var det Klimax DS med älsta SW, gamla Kontrol o Artikulat 350 - dvs alla produkter var nu förbättrade o det hördes)

350 är rätt små faktiskt. Ger ett mindre intryck med de rundade formerna dessutom. SNYGGA i svart piano med svart 3K/svarta fötter.
Nästan så att 242 med sina kantiga former (även de helsvarta) visuellt ser ut att ta mer plats.

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
350 är rätt små faktiskt. Ger ett mindre intryck med de rundade formerna dessutom. SNYGGA i svart piano med svart 3K/svarta fötter.
Nästan så att 242 med sina kantiga former (även de helsvarta) visuellt ser ut att ta mer plats.
Verkligen. När jag köpte mina 242or såg sambon 350 i andra sidan lokalen och frågade om vi inte skulle köpa sådana istället. Hon ångrade sig dock när vi kom närmare, dock innan jag förklarat prisskillnaden... :P

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ivor hade 3-4st entimmas föreläsningar. Dock rygg i rygg så frågor hans tyvärr inte med. :(
För vem då? Kunder, säljare, press eller flera av alternativen?`

Ingen annons och inget utskick om detta, eller?

/M

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 20:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
För vem då? Kunder, säljare, press eller flera av alternativen?`

Ingen annons och inget utskick om detta, eller?

/M
High Fidelity skickade ut inbjudningar som vanligt dock fick man anmäla intresse denna gång antagligen på grund av risken för platsbrist.

Ivor är verkligen ett original! Det var både kul och intressant att höra honom berätta om allt ifrån uppkomsten av liv (enligt Darwins lära) till att hörseln var det högst utvecklade sinnet..

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 20:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

håller med, vem kände till detta och vilka var där? trogna hf-kunder som via något internt nyhetsbrev blivit informerade? hade gärna varit där själv, även om ämnena rent spontant verkar urtrista :lol:

/kristoffer

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 20:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ok. svaret dök visst upp medan jag skrev...

/kristoffer

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 20:50 
Site Admin
Site Admin

Hm, om HF skickade ut inbjudningar som vanligt måste jag ha hamnat i onåd - fick inget i posten. Har de identifierat mig som en av ärke-selleristerna månne :lol:

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur många från Selleri som fått inbjudan?

/M

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ähh, jag fick ingen inbjudan heller o jag har köpt en hel del av dom genom åren...inget att hetsa upp sig över.

Ivor live ger samma intyck som på yourtube. Stor humor, vet vad han vill, starka åsikter nyfiken på nya intryck och övertygande. Tar publiken o håller greppet hårt. En helt underbar person som man kan snacka mycket om men nöjer mig med att säga;
Skulle lätt tänka mig att jobba för honom. Bättre betyg kan man inte få av sportis :!:

Vad jag uppskattar var det bara kunder där.

Högsta betyg till Kalle/Per för ett grymt proffsigt arrangemang. Enkelt avskalat med fokus på det viktiga.

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 21:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
Hm, om HF skickade ut inbjudningar som vanligt måste jag ha hamnat i onåd - fick inget i posten. Har de identifierat mig som en av ärke-selleristerna månne :lol:
Jag fick en inbjudan i brevlådan precis som jag alltid brukar få då High Fidelity har sina superba demokvällar.

Det blev en hel del bestående intryck från kvällen, både av personen Ivor Tiefenbrun men också av det han försökte förmedla till åhörarna,
bla så spelades första tonerna av ett stycke med Claire Martin tre gånger i rad varefter Ivor sa "Om ni hörde någon skillnad mellan dessa tre (identiska) uppspelningar så lyssnar ni på fel sätt" varefter han började förklara skillnaden mellan att lyssna aktivt och att (passivt) höra något.

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 21:57 
Moderator
Moderator

Jag är en högt otrogen HF-kund, som bara handlat en digitalkabel där, men som kommit med i deras kundlista, och därmed får inbjudningar.

Hade jag kunnat vara i Stockholm hade jag gärna lyssnat på Ivor.

Då jag dock snart blir Stockholmare så kanske jag får möjlighet att vara en lite trognare kund hos HF :)

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
bla så spelades första tonerna av ett stycke med Claire Martin tre gånger i rad varefter Ivor sa "Om ni hörde någon skillnad mellan dessa tre (identiska) uppspelningar så lyssnar ni på fel sätt" varefter han började förklara skillnaden mellan att lyssna aktivt och att (passivt) höra något.
Just denna del håller jag inte med om.
Lättare att (för mig) att utvärdera enl tune dem om man slappnar av.
Ivor kanske menar något jag inte förstod men att aktivt lyssna är vanskligt då man lätt (återigen min erfarenhet) dras till detaljer o LJUD istället för att känna in musiken/helheten.

Samma sak då han talade om passiv/aktivt seende. Återigen menar Ivor att detaljer får man fram vid aktivt seende. RÄTT men konst utvärderar man med att känna in...att insupa helheten. Vem står o blänger på smådetaljer på Mona Lisa?
Kanske missade hans budskap... :oops:

Oavsett, det finns olika principer (fyra enl Fredrik) vid tune dem utvärdering. Uppenbarligen funkar Ivors sätt ypperligt :mrgreen:

Hördes klara skillnader på första låten på pm3--> CD, mindre på CD -->master, men den sista mer komplexa låten vad för mig störst skillnader överlag, speciellt CD--> master. Vad var era intryck?

PostPosted: Fri Sep 26, 2008 09:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nix... Ingen inbjudan.

Men som skriftliga omdömet säger om mig:
"...leker inte bra med andra barn."

Så det kanske var lika bra.

Men det skulle varit kul att fått inbjudan, men jag anser att HF har ett mycket speciellt sätt att hantera kunder och detta visar återigen prov på det.

/M

PostPosted: Fri Sep 26, 2008 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kaitenage wrote:
Nix... Ingen inbjudan.

Men som skriftliga omdömet säger om mig:
"...leker inte bra med andra barn."

Så det kanske var lika bra.

Men det skulle varit kul att fått inbjudan, men jag anser att HF har ett mycket speciellt sätt att hantera kunder och detta visar återigen prov på det.

/M
Kan ju vara så enkelt att de inbjöd de som behövde en kurs i tune dem, så du kanske ska vara smickrad...
Du o andra som undrar, ring HF o fråga.

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00