selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: musik på minneskort
PostPosted: Mon Sep 22, 2008 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PUBLICERAD 2008-09-22 13:16

Skivbolag lägger musik på minneskort

Skivindustrin lanserar nu ett nytt musikformat. Hela album lagras på små minneskort som pluggas in i mobilen eller mediaspelaren. Då slipper kunden besvär med nedladdning från nätet eller kopiering från cd.

De fyra stora skivbolagen som helt dominerar cd-marknaden lanserar idag ett nytt musikformat.

Musiken lagras på minneskort istället för cd eller digital distribution via internet.

Minneskorten som valts är MicroSD från Sandisk som samarbetar med skivbolagen i lanseringen av det nya musikformatet.

Tanken är att främst mobiler ska bli lättare att ladda med musik. Enligt ett pressmeddelande från Sandisk finns idag flera hundra miljoner mobiler som redan är utrustade med läsare av MicroSD.

Då slipper de som vill lyssna på musik ladda ner låtarna till mobilen vilket kan vara både dyrt och tidskrävande.

Musiken kommer att erbjudas i mp3-format utan kopieringsskydd med en bithastighet upp till 320 kilobit per sekund. Det ska erbjuda lyssning som de flesta inte kan skilja från cd-kvalitet.

I köpet av ett album ingår även en liten usb-adapter som gör att kortet kan pluggas in i en pc.

Minneskapaciteten i musikkorten, som döpts till Slotmusic, är en gigabyte. Det gör att det finns en hel del lagringsutrymme kvar vid sidan av det kompletta albumet.

Det ska användas för att även inkludera bildmaterial, sångtexter och videor.

Användarna kan dessutom kopiera över eget material till korten.

Till en början ska Slotmusic från skivbolagen Universal, Sony BMG, EMI och Warner säljas av affärskedjor i USA och senare även i Europa.

Än så länge finns inga officiella uppgifter om hur många olika album ska som ska finnas tillgängliga vid säljstarten senare i höst. Men enligt New York Times handlar det inledningsvis om cirka 30 album var från de deltagande skivbolagen.

Tidningen skriver också att priset för ett album blir ungefär som för en cd.

Källa: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 415342.ece

Post subject: Re: musik på minneskort
PostPosted: Mon Sep 22, 2008 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tyckte det var intressant och ville därför visa er artikeln.
Själv laddar jag hellre ner flac än köper ett minneskort med musik på.

PostPosted: Tue Sep 23, 2008 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Själv laddar jag hellre ner flac än köper ett minneskort med musik på.
Håller med. Med tanke på utrymmet på kortet så borde det ju få plats med både flac och mp3. Helt idiotiskt att hålla fast vid mp3 när utrymme inte är ett problem (möjligen om man vill lägga musiken i mobilminnet då). Inte heller skall musiken laddas ner, så även här är det helt onödigt med mp3. Själva kvalitetskompromissen som mp3 innebär är ju helt överflödig. Jag hatar för övrigt mp3 :roll: .

Mobiler kanske inte är kompatibla med mp3 (?), men om man nu får plats med båda delarna (flac + mp3), varför kan man inte ge konsumenten det då?

Intressant idé, men känns lite sunkigt.

PostPosted: Tue Sep 23, 2008 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Dödsdömt.

Bolagen måste nog snart fatta att det inte längre går att tjäna miljarder på traditionell musikdistribution. Det hjälper inte att de byter till ett modernare medium (och vem skulle förresten vilja ha några hundra små SD-minnen att hålla reda på?) om man behåller priserna högt över vad folk idag tycker att musik skall kosta. Det här ser bara ut som ytterligare en ursäkt för att inte förändras.

Det enda det här ger mig som konsument (förutom meningslösa SD-minnen som jag snabbt skulle få för många av för att det skulle fortsätta ge mervärde) är "rent samvete". Det kanske hade fungerat för tio år sedan, men när nu *alla* har kopierat musik i ett decennium så tror jag ingens samvete ligger an särskilt hårt längre på den här punkten.

Vad bolagen fortfarande skulle kunna konkurrera är med volym och kvalitét. En prenumerationsmodell med tillgång till ett bolags hela katalog i (bla) FLAC med hög kvalitét skulle vara relativt billigt för dem att sätta upp och ge konstanta intäkter. Är tjänsten tillräckligt bra (lågt pris, bra tillgänglighet) så finns dessutom väldigt lite incitament att illegalt sprida materialet parallellt.

(Fast personligen köper jag fortfarande vinylutgåvan, trots ockerpriserna. *Där* upplever jag ett mervärde!)

PostPosted: Wed Sep 24, 2008 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mp3 ?? Varför ska man stärva efter ännu sämre kvalitet än ett redan föråldrat format som cd ??
Är det nått fel i att ladda ner studiomaster flac ? I dag är väl knappast bandbredd eller mediautrymme något problem :evil:

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förklaringen kan vara så enkel som att MP3 är ett väldigt etablerat begrepp.

Det kan väga tyngre än ljudkvaliteten.

/M

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig känns musik på minneskort lika fel i tiden som Philips digitala kassett som dök upp samtidigt med MD´n.

/ B

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
För mig känns musik på minneskort lika fel i tiden som Philips digitala kassett som dök upp samtidigt med MD´n.

/ B
Frågan är om inte minneskortsidén är ännu mer fel, för om jag inte minns fel så hade iaf DCCn fördelen att hantera okomprimerad musik, till skillnad från MD och minneskort.

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

/ B
Minns en kompis som faktiskt köpte Philips DCC (?), men minns att den inte blev använd. Det var i slutet kassettens era.

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Minns en kompis som faktiskt köpte Philips DCC (?), men minns att den inte blev använd. Det var i slutet kassettens era.
Jag fick en sådan, men gav bort den oöppnad.

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Roland wrote:
Dödsdömt.

Bolagen måste nog snart fatta att det inte längre går att tjäna miljarder på traditionell musikdistribution. Det hjälper inte att de byter till ett modernare medium (och vem skulle förresten vilja ha några hundra små SD-minnen att hålla reda på?) om man behåller priserna högt över vad folk idag tycker att musik skall kosta. Det här ser bara ut som ytterligare en ursäkt för att inte förändras.
Håller med - dödsdömt.
MEN, vore jag musikdistributör skulle jag göra likadant. Givetvis ska de försöka mjölka ut varje möjlig cent ut "hårdvarulevererad musik". :wink:
Innan nedladdning tar över allt.

Nästa steg är sedan att inte ladda ned&lagra lokalt överhuvudtaget - med konstant access till nätet streamar man ned just den musik man lyssnar på on-line o i realtid.

Håller med om att prenumeringstjänst vore klockren men troligen är det svårt att få bolagen att nappa.
Kvalitet slutligen är tyvärr inget som efterfrågas. Kolla bara på diverse HIFIfurum där flertalet inte tycker sig höra skillnad på mp3 i olika komprimeringar och CD/masterkvalitet. De som hör skillnad tycker inte det är värt att betala för i deras stycke marginella skillnaden.

Visst rent ljudmässigt är det liten skillnad, men inte musikaliskt. Är nog där vi har hela anledningen!
Typ en DS hemma men har NASen centralt...

Last edited by sportbilsentusiasten on Thu Sep 25, 2008 18:37, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enda möjligheten för skivbolagen att sälja katalogen tredje gången (LP,CD, DS) är att släppa allt i 24/96 el dyl. Möjligtvis är vi kvalitetsmedvetna för få för att det skall vara värt det.

/Erik

PostPosted: Thu Sep 25, 2008 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Enda möjligheten för skivbolagen att sälja katalogen tredje gången (LP,CD, DS) är att släppa allt i 24/96 el dyl. Möjligtvis är vi kvalitetsmedvetna för få för att det skall vara värt det.

/Erik
Tvärt om!
Skivbolagen är smarta nog att vänta med att släppa höguplöst till absolut sista tidpunkten.
Finns tillräckligt med mobiler/mp3spelare för att det ska finnas många många kunder som köper minneskort.
Har dessutom fått intrycket att för de flesta, är kravet att få plats med mycket musik i mp3spelaren viktigare än just kvaliteten.

På en Klimax DS låter faktiskt mp3 riktigt överjävligt bra!
Ända tills man spelar samma låt i CDformat. 8)
Vore kul att testa mp3&Klimax DS mot 16b/44.1Hz&Akurate DS mot 24b/96k&Sneaky DS :wink:
Tycker DS maskinerna ÄR rätt mycket bättre då man går upp i pris, på samma sätt som upplösningen påverkar prestandan!

PostPosted: Fri Sep 26, 2008 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Frågan är om inte minneskortsidén är ännu mer fel, för om jag inte minns fel så hade iaf DCCn fördelen att hantera okomprimerad musik, till skillnad från MD och minneskort.
Jag har svarat på detta tidigare, men det inlägget är borta. DCC var lika (nästan) komprimerat som MD. DCC ansågs dock låta bättre, åtminstone tills Sony bättrade på sina algoritmer. DCC-formatet var ju dödsdömt, vem vill hålla på och spola fram och tillbaka på ett kassettband när man kan mata in en diskett med direkt access?

/ B

PostPosted: Fri Sep 26, 2008 14:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag håller med dej här, Bill. Skulle nog t.o.m. våga sätta en slant på att det kommer att dö, och det snabbt.

Det finns ju fortfarande en liten chans att vi kan få ett riktigt, högupplöst medium med blue ray, men jag vågar inte satsa på det...

JohanR

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00