selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Aktiv förväntan...
PostPosted: Sat Sep 13, 2008 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så har man då fått de aktiva korten (chakrakort med adaptrar) satta på plats i den gamla och den nyligen inköpta LK140:an. Gamla K20-an ersatt med av Kalle på HF nylödd K400 och inpluggade i Ninkorna. Alla kablarna efter lite trixande nu på rätt plats. Ska strax sätta på apparaterna. Förväntan... :)

Post subject: Re: Aktiv förväntan...
PostPosted: Sat Sep 13, 2008 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Berätta gärna om dina intryck av chakrakorten. Jag var nämligen nära att göra precis som du, dvs uppgradera aktivt med nya chakra kort till Ninka och Ikemi. Nu blev det inte så utan jag fick ett par begagnade kort i stället. Hade varit roligt och veta dina intryck !!

Happy Listening som vi säger :lol: :lol:

PostPosted: Sat Sep 13, 2008 23:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

grattis! inte mkt sömn i natt vare sig för dig eller grannarna mao :mrgreen:

PostPosted: Sun Sep 14, 2008 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe, nä det är väl risk att man blir sittande här hela natten nu... Har hunnit lyssna på lite diverse (Count Basie, Muddy Waters, Stevie Wonder, Matteuspassionen, U2, Hot Chip, Beatles, Jan Johansson mm) på såväl CD som LP och kan väl bara konstatera att jag i princip har fått såväl en ny anläggning som en ny skivsamling - vilket väl får sägas vara en bra payback på gjord investering. :wink: Jäklar vilken skillnad, främst att detaljer och instrument som tidigare knappt hörs nu är mycket tydligare, fastare och tydligare bas mm. Måste nog lyssna mer för att kunna sätta bättre ord på skillnaden före-efter aktivering, men att det är en stor och positiv skillnad är solklart! Åter till skivhögen... :D

PostPosted: Sun Sep 14, 2008 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Berätta gärna om dina intryck av chakrakorten. Jag var nämligen nära att göra precis som du, dvs uppgradera aktivt med nya chakra kort till Ninka och Ikemi. Nu blev det inte så utan jag fick ett par begagnade kort i stället. Hade varit roligt och veta dina intryck !!

Happy Listening som vi säger :lol: :lol:
Tack! Happy listening får man ju säga att det har varit senaste dygnet! :-) Vad gäller äldre typer av aktiva kort har jag svårt att jämföra dessa med de kort som jag nu har (har inte hört äldre typen - ännu mindre haft möjlighet till någon form av jämförande lyssning). Kan hursomhelst efter vidare lyssning under söndagen (tillsammans med sambon) konstatera att det är en riktigt rejäl förbättring. Min sambo beskriver det med ord som "mer separerade instrument, musiken fyller verkligen ut hela rummet nu - inte som tidigare då det mer lät som att musiken kom från högtalarna". Håller helt med om den beskrivningen - med tillägget att varje enskilt instrument har blivit mer kraftfullt dessutom. Riktigt härligt! Hoppas att även du är nöjd med din aktivering! Är dina intryck likartade som de jag beskrivit ovan?

PostPosted: Sun Sep 14, 2008 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte om det framgick i mitt inlägg att jag har den gamla typen av aktiva kort. Pga av en el skada var det nära att jag hade bytt till chakra kort men nu blev det inte så. Vad jag däremot har gjort är att jag har en kabel, jordad, från köket ut till vardagsrummet där stereon står samt att jag har kollat upp fas resp. nolla i kontakterna och det är ett tips som jag kan rekommendera. Kolla under rubriken strömmatning tror jag det är under teknik avdelningen.

Varje liten förändring har lett till att ljudet har förbättras men jag kan tänka mig att chakra korten gör en stor skillnad. Det kanske blir mitt nästa projekt. Fn funderar jag på att dra en separat kabel från propp skåp till vardagsrum för att renodla strömmen till stereon. Det blir förmodligen ngt jag gör nästa månad. :mrgreen: :mrgreen:

För att svara på din fråga: Ja jag är nöjd med min aktivering. Efter ovan nämnda el skada fick jag inmonterat ett par begagnade kort som inte var så gamla och dom lät betydligt bättre än mina gamla ...

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00