selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Aktivera Majik-I
PostPosted: Sat Sep 13, 2008 20:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej,

Kör LP12, Majik CD, Majik-I och Katan och är rätt nöjd men som vanligt vill man ha det lite bättre efter ett tag. Funderar på att köra aktivt igen och har ju ett steg inbyggt och det bästa är säkert att komplettera med ett 2100. Vill helst få det lite billigare och har funderat på hur 5105, lk 85 eller lk 140 skulle komplettera det inbyggda steget. Jag vet inte om det går att blanda filter från olika generationer (sitter på stereofilter till Katan).

Någon som vet eller tror sig veta eller har något annat förslag?

/R

Post subject: Re: Aktivera Majik-I
PostPosted: Sun Sep 14, 2008 02:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket intressant utgångs punkt du har att jobba med... Om det är så du vill ha en allmän förbättring är det Majik 140 ett het alternativ annars skulle Majik DS istället för CD vara ett annat eller så finns det säkert något att göra på din Lp12 om det är källan som är prio ett. Föratt kunna hjälpa dig mer på traven är det bra om du specar din Lp12 och berättar hur fördelningen ser ut mellan källorna.

PostPosted: Sun Sep 14, 2008 22:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En DS spelare blir det nog men inte än. Jag måste vänja mig med datastuket som när det funkar är okej men ganska ofta strular på något sätt. Jag är alldeles för ointresserad att försöka förstå och lära om hur nätverk, rippning osv fungerar. Min LP12 kan naturligtvis uppgraderas med en KEEL men det kostar en del (har lingo/cirkus/ekos/adikt). Majik 140 är intressant även om det är sist i kedjan, men frågan är om hur aktiverade katan - även med äldre steg - står sig mot 140.

/R

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte om jag skulle aktivera med äldre steg om jag satt med en majik-I. 5105an har dessutom monofilter. Jag skulle nog hellre lägga pengarna på en majik 140. Den låter förmoligen oxå bättre än aktiva katan. Men om du någon dag skulle orka sätta dig in i DS världen så tror jag inte att du skulle ha tråkigt med en majik ds :)

PostPosted: Tue Sep 16, 2008 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
... Men om du någon dag skulle orka sätta dig in i DS världen så tror jag inte att du skulle ha tråkigt med en majik ds :)
Tyvärr är det så att vissa tekniksprång också kräver ett motsvarande kunskapssprång hos användarna. Att betala med check i affären jämfört med att betala med kort är ett typiskt sådant. Tyvärr var ju språnget inte klockrent utan gick via att hämta ut pengar via bankomat.

Så är det också när det gäller DS-lösningar och all problematik med NAS/datorer osv. Det är ju skit att vi musiklyssnare ska behöva kunna datorkunskap, veta vad olika format innebär, konvertera mellan olika format osv.

Å andra sidan är det inte så enkelt att ställa in en LP12:a så den presterar max heller :-)

Trots det. Spelning via DS-lösningar direkt från NAS eller dator är ett enormt steg såväl handhavandemässigt som ljudmässigt. Är tröskeln hög, lyft benet högre! Det är det värt.

/ B

PostPosted: Tue Sep 16, 2008 01:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi får hoppas att det kommer bättre färdiga helhetstslösningar typ "plug and play" Nu känns det väl lite mer som "plug and pray". Har ägt en DS i tre mån på den tidan har det kommit tre uppgraderingar på Nasen. Minst tre på Ds:en och fyra på kontrollpunkten *L* Så nog kan jag förstå att det känns betydligt enklare och tryggare med en snurrande skivtallrik.

PostPosted: Tue Sep 16, 2008 01:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Vi får hoppas att det kommer bättre färdiga helhetstslösningar typ "plug and play" Nu känns det väl lite mer som "plug and pray". Har ägt en DS i tre mån på den tidan har det kommit tre uppgraderingar på Nasen. Minst tre på Ds:en och fyra på kontrollpunkten *L* Så nog kan jag förstå att det känns betydligt enklare och tryggare med en snurrande skivtallrik.
Jag håller med - och inte.
Uppdateringar har alltid funnits. Ny pickup, nya lager till tonarmen, ny drivning till motorn, ny nätdel till förstärkaren... Alla har de inneburit arbete och kostnader. Idag köper man en pryl och sedan laddar man ner uppdateringar gratis på nätet...

Vari ligger skillnaden?

/ B

PostPosted: Tue Sep 16, 2008 01:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Idag köper man en pryl och sedan laddar man ner uppdateringar gratis på nätet...
Som ett lagrat vin det blir bara bättre med tiden. Sen slippar man oxå mekaniskt slitage med en ds. Behöver inte tänka på saker som
Quote:
Ny pickup, nya lager till tonarmen mm
Där tycker jag den största skillnaden är. En laser tar slut. En pickup tar slut. Men en hårdisk tar slut ?
Tja kanske men kör man raidat får man på sin höjd byta ut en disk om man har otur. Det är små potatis i jämförelse

PostPosted: Tue Sep 16, 2008 20:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har lyssnat på Akurate DS och har insett att sannolikt är det steget som måste tas även om jag kommer att bli less på att det kommer att strula ibland. Men jag vill vänta ett tag och hoppas att användarvänligheten ökar under tiden.

Till dess vill jag antingen aktivera Katan (helst med ett äldre steg enl ovan) eller uppgradera till Majik 140 som då kommer att köras passivt åtminstone under en lång period.
Frågan är om någon vet vad som är bättre?

/R

PostPosted: Tue Sep 16, 2008 23:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har lyssnat snabbt på katan aktiva med 2250 på diskant och lk140 på bas, mot majik 140 på classik music och i mina öron var classik + katan aktiv klart bättre än classik + majik 140 passiv.

PostPosted: Tue Sep 16, 2008 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mrdn wrote:
Jag har lyssnat snabbt på katan aktiva med 2250 på diskant och lk140 på bas, mot majik 140 på classik music och i mina öron var classik + katan aktiv klart bättre än classik + majik 140 passiv.
Jag förstår inte, vad är det du har jämfört? Om jag läser ovanstående så var varianterna:

1) Katan (aktiva) - 2250/LK140
2) Majik 140 - Classic Music

Men du skriver att
- Katan (aktiv, men hur?) - Classic
var bättre än
- Majik 140 - Classic.

Jag får inte ihop det...

Vilken kombination lät bättre än vad? Och hur bättre?

/ B

PostPosted: Wed Sep 17, 2008 10:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

självklart så användes classiken som källa på till båda högtalarna, katanerna dock via lk140/2250 aktiva.

tycker katanerna känndes öppnare mer närvaro var som att dra bort ett skynke framför högtalarna om man jämför med majik 140. Majikarna har dock mer basresurser men fortfarande ingen jätteimponerande skillnad mot katan.

PostPosted: Wed Sep 17, 2008 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att en jämförelse mellan Katan och majik 140 skulle vinna på en bättre insignal.

PostPosted: Wed Sep 17, 2008 11:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jo det tror jag väll oxå men skillnaderna var fortfarande otroligt stora, katan-systemet lät riktigt kul o bra medans majikarna mest bara lät tråkiga och instängda.

PostPosted: Wed Sep 17, 2008 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men vilka slutsteg användes till Majik?

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00