selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 11:40 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Efter att ha kört Squeezecenter (f.d. Slimserver) i ett par år så känns det som att besöka Fred Flinta när man kör LinnGui, men det blir kanske bättre?

Till min huvudvärk:

Jag använder uteslutande ARTIST-taggen för all musik, och självklart har alla "various artists"-album (typ soundtrack etc) de riktiga artist-taggarna på sig. Squeezecenter var så pass smart att den fattade själv att om album-taggen var samma men artist-taggen var olika så var hela albumet ett "various artists"-album. Fungerade perfekt.

I Twonky har jag fattat att man skall lägga alla bland-album i en egen folder som sedan pekas ut via en "substräng" i konfigurationen för twonky. Jag har gjort så (valde default: compilations) och väntade mig att LinnGui vid Artist-bläddring inte skulle visa en artist-lista på 350+ artister, utan bunta ihop alla samlingsalbumartister i en enda artist som hette "various artists". Men så blir det inte (detta är huvudvärken), istället innehåller Artist-listan utöver en "Varoius" även samma artister under sina egna namn, vilket gör listan över artister med en enda låt tröttsamt lång.

Hur göra?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 25, 2008 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snacka om i-lands problem :wink:

Eftersom man kan snabbspola (a, b, ...) sig till den artist man är ute efter tycker inte jag det är något direkt problem, men å andra sidan så har jag rätt få samlingsalbum.

Ebba Grön ROCKAR!

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 26, 2008 07:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

hardcorelinnie wrote:
Snacka om i-lands problem :wink:
Absolut. Många av våra problem kan klassas på det sättet, inte sant?

Men:

Om man skall in på marknaden där det redan finns flertalet etablerade aktörer (Apple, Slimdevices, Roku....) som har mjukvaror som löser detta på ett suveränt sätt, så känns det på något sätt litet nonchalant av Linn att lägga användarvänlighetsribban så lågt som de gjort. Svårt att föreställa sig att t.ex. Apple gjort samma bedömning...

Misstänker dessutom att synen på hur skivsamlingen hanteras av databasen blir viktigare ju längre du använt en sådan lösning. I början är smidigheten så pass mycket bättre än CD att du har överseende (eller kanske inte förstår vad som saknas) med dessa skönhetsfläckar. Men med tiden tror jag att majoriteten av användare kommer att efterfråga en konsekvent och robust hantering av alla typer av album, inklusive samlingsalbum eller Best Of... Inte minst eftersom problemet redan är löst...

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 26, 2008 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är klart att det bör göras bättre när det nu uppenbarligen går, men ... för mig är ljudkvaliteten som man får med Linns prylar så mycket bättre än det mesta annat att just dylika frågor kommer i andra hand - för mig.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 26, 2008 21:20 
Site Admin
Site Admin

Fast bara för att något kommer i andra hand innebär det inte per automatik att det inte är viktigt. I första hand vill jag ha mat att äta, i andra hand vill jag att maten ska vara god. För en spelare som man interagerar med helt och hållet via olika former av abstrakta gränssnitt känns det rätt viktigt att de gränssnitten fungerar på ett smidigt och intuitivt sätt. Kan tycka att Linn borde ha överlåtit gränssnittsskapandet till folk som pysslat mer med det sen tidigare.

Men att ljudet kommer i första hand gäller väl självklart för de flesta av oss här. Men visst vore det smutt om man dessutom hade ett interface som verkligen är lika top-of-the-line som ljudet är?

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 07:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ayn wrote:
Men att ljudet kommer i första hand gäller väl självklart för de flesta av oss här. Men visst vore det smutt om man dessutom hade ett interface som verkligen är lika top-of-the-line som ljudet är?
Prexis! (som Pellefant brukade säga)

Har dessutom märkt att mitt musikbibliotek där alla andra progam (Slimserver, Windows, MediaMonkey etc) läser taggarna utan problem, så tycker Twonky att det finns över 600 låtar som är av okänd artist på okänt album !!??

Tröttsamt.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dubbelpost

Last edited by HCL on Wed Aug 27, 2008 16:05, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 27, 2008 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte roligt om det inte funkar så bra som det borde, men skumt! Jag har rippat bortåt 700 skivor och har inte stött på olösbara problem på en enda skiva. Det kan beror på att jag har relativt få samlingsskivor om de nu är mer besvärliga? Jag kanske skulle kunna lägga till att av de skivor jag rippat med RippStation så har det visat sig att några inte gått att spela, medan det med EAC har funkat felfritt. Idag rippar jag bara med EAC.

Ang. kontrollmöjliheter till DS så väntar jag fortfarande på att det skall komma ut en DS-styrning till i-pod touch. Jag tror att det kan bli en bra variant. Tills dess så duger Linn:s GUI utmärkt för mig.

PostPosted: Mon Sep 01, 2008 09:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har nu hittat felet!

Det var jag själv (den som inte är överraskad räcker upp en hand).

En katalog med blandat innehåll låg både under "compilations"-mappen och utanför densamma, därför "spillde" artisterna ut i den långa artistlistan. Så skit bakom spaken var felet (även denna gång).

Lärde mig dessutom att Twonky *INTE* hanterar ID3V3-taggar i FLAC-filen (som inte är en godkänd standard, men alla program jag testat förutom Twonky hanterar dem ändå, trots att det endast är VORBIS som är godkänt som tag i FLAC).

Så om ni hittar låtar/album under titeln "Unknown" trots att ert taggningsprogram hävdar motsatsen, så är det troligen ID3V2-taggar istället för VORBIS (även kallad FLAC-tag).

Lösningen är att ta bort ID3V2-taggen. Jag använde mp3tag som var det enda programmet jag hittade som uttryckligen talade om att FLAC-filen hade ID3V2 eller standard-tag. Välj "remove tag" i Mp3tag följt av "undo" så skrivs taggen tillbaka, fast i FLAC-format.

Rippar man med EAC och Linns tillhandahållna konfigureringsfil så är detta troligen redan fixat, men för alla andra som använder andra program eller konfigurerat EAC själva: skriv *INTE* ID3V2-taggar (klicka ur optionen).

Om ni *host* laddat från nätet *host* så finns det även där anledning att kolla så att det inte är ID3V2-taggar i flac-filerna.

För övrigt blir jag återigen imponerad över Slimdevices smarta produktportfölj. När kommer Linn med sin?

http://www.slimdevices.com/pi_boom.html

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 01, 2008 09:46 
Site Admin
Site Admin

Aldrig, skulle jag tro! Integrerade högtalare i en Linn-enhet verkar inte särskilt sannolikt att vi skulle få se...men det vore ju riktigt fint med en Classik-variant along those lines :)

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00