selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 12:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jul 31, 2005 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har i tidigare trådar skrivits en del om Ikea Corras som stereobänk. Jag börjar få ont om hyllplan och behöver hitta en lösning på problemet. Ett alternativ är att köpa de kortare distanserna till Wogen och ett hyllplan till men då jag i framtiden ska ha Lingo kommer jag ändå att ha ett hyllplan för lite. Ikea Corras ger tre hyllplan för 350 kr.

Är det någon som testat Corras mot dyrare stereobänkar typ Wog här på forumet?

PostPosted: Tue Aug 09, 2005 13:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

fredde wrote:
Det har i tidigare trådar skrivits en del om Ikea Corras som stereobänk. Jag börjar få ont om hyllplan och behöver hitta en lösning på problemet. Ett alternativ är att köpa de kortare distanserna till Wogen och ett hyllplan till men då jag i framtiden ska ha Lingo kommer jag ändå att ha ett hyllplan för lite. Ikea Corras ger tre hyllplan för 350 kr.

Är det någon som testat Corras mot dyrare stereobänkar typ Wog här på forumet?
Jag har min LK1:a och 85:a i en Corras, men jag kan tyvärr inte jämföra med andra hyllösningar. Jag tycker inte om hur det ser ut; en tv står ovapå och ger ett ganska överdimensionerat utseende. ALltihop ska inom kort flyttas in till ett eget musikrum, och Corras ska inte ha några ljudproducerande enheter i sig öht. Dessutom har jag hjulen kvar, något som säkert inte är optimalt. Men varför ska jag byta ut dem när jag planerar att ändra om allting, iofs?

Jag skaffar förmodligen Tonlagrets harmonihylla, eller EMPIRE PR04 från Ljudkompaniet i Uppsala, men det ligger lite långt fram i tiden. Corras får väl hänga med in till musikrummet innann dess, tyvärr.

Jag är öht skeptisk till golvhyllor. Men jag vet också att det krävs kurage för att slänga upp dyra saker på väggfasta hyllor, det känns riskabelt. Att ha allting på golvet är inte en effektiv fördelning av boytan; i regel kan man använda väggarna mycket mer än vad som generellt görs.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 13:43 
Site Admin
Site Admin

dalo, jag kommer väldigt snart ha en Empire PR04 till salu för en billig peng...

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 13:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ayn wrote:
dalo, jag kommer väldigt snart ha en Empire PR04 till salu för en billig peng...
Minsann. Du verkar bo på behagligt avstånd, dessutom. PM:a gärna mig privat, eller skriv här, vad du har tänkt att ta för den, ungefär. Helt klart intressant iaf.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På grund av det estetiska har jag bestämt mig för att bygga upp en Wog till även om det kostar en del extra. Det är dock kul med budgetalternativ som är bra, kommer jag på något annat användningsområde för Corras kan det hända jag köper en i allafall och samtidigt testar bara för skojs skull.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 16:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

fredde wrote:
På grund av det estetiska har jag bestämt mig för att bygga upp en Wog till även om det kostar en del extra. Det är dock kul med budgetalternativ som är bra, kommer jag på något annat användningsområde för Corras kan det hända jag köper en i allafall och samtidigt testar bara för skojs skull.
Ja, det är ju knappast några svindlande ekonomiska summor det handlar om, heller.

Post subject:
PostPosted: Mon May 08, 2006 15:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har nu provat Corras med LP12 solid. Jag är inte helt nöjd. Är det någon annan som provat?

Mvh PatrikD

Post subject:
PostPosted: Tue May 09, 2006 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Går det att såga ur den översta hyllan underifrån som en vanlig Ikea soffbord?
Det är nog förutsättningen för att det skall funka med solid plint.
En trampolin fungerar bättre på lite stummare underlag.

Post subject:
PostPosted: Tue May 09, 2006 13:43 
Ny Medlem
Ny Medlem

Asch, det slog slint det är ju trampolinn jag har. Normalt har jag tolvan i Hyllcenterhyllor fyllda med LP-skivor = tung möbel. Återkopplingsmässigt är det perfekt mem jag jämförde med Corras efter att ha läst hur bra det är. Barnen har vuxit upp så jag behöver inte längre skydda tolvan så mycket. :)

PatrikD

Post subject:
PostPosted: Tue May 09, 2006 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PatrikD wrote:
Återkopplingsmässigt är det perfekt mem jag jämförde med Corras efter att ha läst hur bra det är.
Är det någon som gjort en seriös jämförelse med alternativ?
Snackas om WOG...

Jag har inte testat WOG eller Corras. Vet bara att ett gammalt ursågat Ikea LACK slår det mesta.
Vet också att harmonihyllan är överlägset det bästa jag hört (o ägt), överlägset!

Post subject:
PostPosted: Tue May 09, 2006 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Vet också att harmonihyllan är överlägset det bästa jag hört (o ägt), överlägset!
Ja den verkar ju onekligen intressant även om den kostar någon krona.
Men lägger man ut så pass mycket pengar som de flesta av oss gör.. de flesta här har väl anläggningar från 50 papp och uppåt så kan man ju lägga någon krona på underlaget också.

Har man jämfört harmonihyllan med de svindyra Naim racken på Tonläget?

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 23, 2007 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag lägger planerna på en begagnad Naim Fraim på hyllan :lol: och köper i stället en begagnad vit Corras. Därmed sparar jag ca 14900:- som kan läggas på CD-skivor. :?
-Va? Kan man inte räkna så. :cry:

Min fråga dårå... är det fyra skruvar för att demontera en Corras?
Det krävs väl en vanlig rak spårmejsel + insexnyckel för operationen? Sedan lite armkraft för att få isär de fyra bärande skivorna.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 23, 2007 22:51 
Moderator
Moderator

Japp, jag tror man är hemma med lagom stor stjärnmejsel samt lämplig insexnyckel. Och sticksåg då om man vill ge sig på ursågningsoperation.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Menar ni att ursågningsoperationen gör stor skillnad?
Jag funderar på att köpa en till Corras, såga ur, och därmed kunna göra A/B test på original vs. ursågat.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 27, 2007 00:00 
Moderator
Moderator

Jag tyckte skillnaden var stor. Det är ju alltid svårt att kvantifiera skillnader, men jo, Ikemin presterade bättre på det ursågade bordet.

LP12an fungerade däremot inte alls på ursågad Corras.

Om du testar, rapportera gärna!

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00