selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Trådlös DS
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför kör inte LINN WLAN i sina DS-burkar tror ni?

Är det någon som jämfört SB trådlöst och via kabel? Är det jättestor skillnad i ljudkvalitet?

Det är skönt att slippa dra kabel till v.rummet...

//Tony

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 08:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har inget svar på frågan...

Men har samma fundering som du. Kör f n med en SB digitalt in i Kisto. Signalen till SB kommer trådlöst från min D-link MIMO-router som i sin tur har en Qnap NAS trådansluten.

Denna konfiguration fungerar hur bra som helst och hitintills har jag aldrig råkat ut för några störningar eller problem.

När... det blir DS här hemma (för det blir det) vill jag absolut undersöka det trådlösa alternativet. Det finns ju sätt att plocka ner en trådlös signal...

Väntar bara på att denna lilla "låda med antenn" skall få N-protokoll.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 13:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Via en källa som jag fäster maximal tilltro till...

...så kan det låta minst lika bra trådlöst via "adapter/mottagare" som via kabel... in i DS.

Återkommer om vilken "adapter/mottagare" som skall ha använts i det enskillda fallet... och med det goda resultatet.

...om det inte kommer senare i denna tråd... från min källa.

Så det får väl i bästa fall, och i detta läge ses som en positiv indikation på att trådlöst med "adapter/mottagare" till DS kan fungera mycket väl... :)

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 20, 2008 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kör också SB och QNAP på samma sätt, Transporter är ett alternativ dock är troligen Majik DS bättre.

Kanske räcker det att köra en trådlösbrygga till DS:en? Dra kabel är inget alternativ för mig.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andy som jobbar hos Linn han kör Ethernet över elnätet hemma och enligt han så fungerar det bra, vet ej om det blir något sämre ljud

Kör själv Squeezeboxen trådlöst och det har fungerat kanon utan problem eller avbrott. Men nu när det blir en Majik DS så får jag dra en kabel men det ser jag inte som några problem.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Kör själv Squeezeboxen trådlöst och det har fungerat kanon utan problem eller avbrott. Men nu när det blir en Majik DS så får jag dra en kabel men det ser jag inte som några problem.
Jag har haft problem som dock minskat med ny trådlös router men inte försvunnit. Min router står 3 m från SB och ändå fick jag väldigt stora problem med den gamla routern jag hade. Min slutsats är att om du bor i ett "störigt område" (centrala Stockholm i mitt fall) kan du få problem vid trådlös överföring. Jag kan bara tänka mig hur dessa kan öka med okomprimerade högupplösta FLAC-filer till en DS.

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 21, 2008 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Diver wrote:
Jag har haft problem som dock minskat med ny trådlös router men inte försvunnit. Min router står 3 m från SB och ändå fick jag väldigt stora problem med den gamla routern jag hade. Min slutsats är att om du bor i ett "störigt område" (centrala Stockholm i mitt fall) kan du få problem vid trådlös överföring. Jag kan bara tänka mig hur dessa kan öka med okomprimerade högupplösta FLAC-filer till en DS.
Jag kör trådlöst till min SB och det fungerar helt problemfritt, med ett undantag. Ibland (inte alltid) fungerar inte Claire Martin i 24/96 flac. Drygt 3 MB/s visserligen men enligt testet i SB´n klarar nätverket 5 MB/s till 100 %. Detta är den enda skivan som krånglat men också den med absolut högst upplösning. De andra Studio Master jag har ligger mellan 1500 - 2500 kkb/s / 44kHz.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 07:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har också funderat på att nyttja el-nätet men det känns lite lurigt att lägga in högfrekventa störningar på nätet, för ljudet...

Någon som jämfört om det blir stor skillnad i ljud om man kör kabel/trådlöst?
Jag har inga störningar i min trådlösa uppkoppling, bor i lugnt villaområde :wink:

V.rummet är långt från arb.rummet så någon kabeldragning blir det inte..

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fyi - Linn avråder från wireless.
De som har diverse problem brukar ha en sak gemensam; wireless, kör över elnätet alt använder billiga switchar/routrar som även används för andra saker.
Skumma saker som problem under uppgradering, intermittenta fel vid stryrning av DS.
När man sedan vet hur olika nätverkskomponenter påverkar ljudet så...
Åtminståne hos mig var en optoövergång mellan DS/switch sämre än fast kabel.

Mellan NAS o DS bör det alltså vara fast ethernet. Styrningen (Linn GUI) kan vara trådlös, ska testa det om några veckor då min MSI Wind levereras.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En tanke jag har är att flytta in NAS:en i V.rummet och koppla en den och SB:s till en switch (som även kan routa trafiken direkt mellan NAS/SB-enheterna utan att köra via den trådlösa routern i arb.rummet).

Då är trixet att få switchen att komm trådlöst med routern (vid nedladdning odyl), det borde väl gå via någon trådlös brygga.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00