selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 12:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linnelement i bilstereo?
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 13:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Min Linn har fått en svår chock när jag istället för att investera i henne lagt en del pengar från nöjeskontot på en bil istället. Men en tanke som slagit mig är att det vore grymt kul om man kunde ha Linnelement i bilen - någon som prövat det eller har en aning om vad som är möjligt att göra / vilka element som i så fall skulle kunna vara tänkbara?

Även om det inte blir så bra skulle känslan att få ha en Linn-logga på elementskydden / hatthyllan i bilen vara svårslagen :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 14:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
De riktigt gamla ("riktiga") Linn-högtalarna, Isobarik, Sara och Kan hade element med plastkoner som inte tål värme = inget bra i bil. Annars vore ju ett par slaktade Isobarik ballt :wink:

Annars har ju Linn gjort bilstereo åt Aston Martin, men vad det satt där vet jag inte.

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 14:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Nä det låter inte som någon hit - bra upplysning JohanR!

Men hur skulle det bli om man tog bas/mellanregister och diskantelement från Ninka alt. Keilidh och stoppade i dörrsidan/hatthyllan. Skulle det gå att få något ljud ur det eller skulle det bara bli sämre än originalljudet tror ni?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 15:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Baselementen i en hemmahögtalare måste sitta i en riktig låda, annars går de snart sönder när luften i lådan inte bromsar konen.

Jag har en gång byggt in ett par Philipshögtalare i hatthyllan, inklusive lådor och allt. Det lät riktigt bra! Linns hemmahögtalare är med stor säkerhet bättre än det mesta som sitter originalmonterat.

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 894
Location: Hamburg
Hade samma tankar med min SAAB för många år sedan, men en hifi-handlare berättade att de fabriksmonterade apparaterna ofta kräver högtalare med en viss impedans för att det skall låta bra. Detta eftersom dagens system ofta har upp till 7 el. 9 kanaler och förstärkare och högtalare är noga anpassade för varandra.
Kan alltså vara värt att kolla innan du sätter igång.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
Att bara sätta i elementen blir inte bra. De kräver rätt lådvolym bakom, men om det finns plats så kan man bygga in hela högtalarna (Kan, Katan eller t.ex. Komponent). Det har jag gjort en gång för länge sedan (ej Linn-högtalare dock). Det blev väldigt mycket bättre än standard bilhögtalare för samma pris.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 14, 2008 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Tendaberry wrote:
Hade samma tankar med min SAAB för många år sedan, men en hifi-handlare berättade att de fabriksmonterade apparaterna ofta kräver högtalare med en viss impedans för att det skall låta bra. Detta eftersom dagens system ofta har upp till 7 el. 9 kanaler och förstärkare och högtalare är noga anpassade för varandra.
Kan alltså vara värt att kolla innan du sätter igång.
Impedamsen är inga problem då hemma högtalare oftast har högre impedans än typiska bilhögtalare som de vill köra på väldigt låg impedans för att kräma ut så mycket effekt som möjligt. men det är inga problem att köra 8 ohm istället för 4 ohm som är det vanliga på bilhögtalare ofta parallell kopplade ner till 2 ohm eller till och med 1 eller 0,5 ohm fruktansvärd last för vilket slutsteg som helst de riktigt låg ohmiga lasterna kör de ofta på basen.

Problemet är lådvolym eventuell hållbarhet i miljön de skall in i polyproplen högtalare klarar det om bara lådvolym stämmer hyffsat skall du ha rätt frekvensgång måste den stämma exakt, sedan kan det bli problem med timing mellan elementen men det problemet har man oavsett.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited