selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 12:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linnelement i bilstereo?
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 13:12 
Site Admin
Site Admin

Min Linn har fått en svår chock när jag istället för att investera i henne lagt en del pengar från nöjeskontot på en bil istället. Men en tanke som slagit mig är att det vore grymt kul om man kunde ha Linnelement i bilen - någon som prövat det eller har en aning om vad som är möjligt att göra / vilka element som i så fall skulle kunna vara tänkbara?

Även om det inte blir så bra skulle känslan att få ha en Linn-logga på elementskydden / hatthyllan i bilen vara svårslagen :!:

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 14:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

De riktigt gamla ("riktiga") Linn-högtalarna, Isobarik, Sara och Kan hade element med plastkoner som inte tål värme = inget bra i bil. Annars vore ju ett par slaktade Isobarik ballt :wink:

Annars har ju Linn gjort bilstereo åt Aston Martin, men vad det satt där vet jag inte.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 14:37 
Site Admin
Site Admin

Nä det låter inte som någon hit - bra upplysning JohanR!

Men hur skulle det bli om man tog bas/mellanregister och diskantelement från Ninka alt. Keilidh och stoppade i dörrsidan/hatthyllan. Skulle det gå att få något ljud ur det eller skulle det bara bli sämre än originalljudet tror ni?

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 15:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Baselementen i en hemmahögtalare måste sitta i en riktig låda, annars går de snart sönder när luften i lådan inte bromsar konen.

Jag har en gång byggt in ett par Philipshögtalare i hatthyllan, inklusive lådor och allt. Det lät riktigt bra! Linns hemmahögtalare är med stor säkerhet bättre än det mesta som sitter originalmonterat.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 10, 2008 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade samma tankar med min SAAB för många år sedan, men en hifi-handlare berättade att de fabriksmonterade apparaterna ofta kräver högtalare med en viss impedans för att det skall låta bra. Detta eftersom dagens system ofta har upp till 7 el. 9 kanaler och förstärkare och högtalare är noga anpassade för varandra.
Kan alltså vara värt att kolla innan du sätter igång.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 11, 2008 08:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att bara sätta i elementen blir inte bra. De kräver rätt lådvolym bakom, men om det finns plats så kan man bygga in hela högtalarna (Kan, Katan eller t.ex. Komponent). Det har jag gjort en gång för länge sedan (ej Linn-högtalare dock). Det blev väldigt mycket bättre än standard bilhögtalare för samma pris.

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 14, 2008 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Hade samma tankar med min SAAB för många år sedan, men en hifi-handlare berättade att de fabriksmonterade apparaterna ofta kräver högtalare med en viss impedans för att det skall låta bra. Detta eftersom dagens system ofta har upp till 7 el. 9 kanaler och förstärkare och högtalare är noga anpassade för varandra.
Kan alltså vara värt att kolla innan du sätter igång.
Impedamsen är inga problem då hemma högtalare oftast har högre impedans än typiska bilhögtalare som de vill köra på väldigt låg impedans för att kräma ut så mycket effekt som möjligt. men det är inga problem att köra 8 ohm istället för 4 ohm som är det vanliga på bilhögtalare ofta parallell kopplade ner till 2 ohm eller till och med 1 eller 0,5 ohm fruktansvärd last för vilket slutsteg som helst de riktigt låg ohmiga lasterna kör de ofta på basen.

Problemet är lådvolym eventuell hållbarhet i miljön de skall in i polyproplen högtalare klarar det om bara lådvolym stämmer hyffsat skall du ha rätt frekvensgång måste den stämma exakt, sedan kan det bli problem med timing mellan elementen men det problemet har man oavsett.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00