pekka71 wrote:
Det kanske inte är så högt i taket på selleri ändå, kanske lika bra att ta bort teknik tråden så inte någon undrar någåt liknande igen
En smula enkelspårig kan jag nog hålla med om att tråden blev...
Är ju ingen hejare på förstärkarkonstruktioner men grundskillnaden mellan en "klassisk" trafo och en switchad nätdel är hur de levererar kraft. Jag har förstått det såhär:
Eftersom behovet av kraft varierar med signalen behöver en vanlig trafo vara rejält överdimensionerad för att hinna leverera kraft till effektstegen - detta beroende på att trafon är rätt "trög" i sin fysiska konstruktion.
En switchad nätdel är mycket snabbare på att leverera effekt. Dock så är ett problem med switchade nätdelar att de lätt ställer till med en massa störningar. Det Linn gjorde var att utveckla switchade nätdelar som passade för hifi-bruk (med låg störningsfaktor)
Om du tittat i en Klout är det en LK-låda som i stort är fylld med en ringkärnetrafo, vikten är därefter. Att bygga större starkare steg kräver ännu större lådor o.s.v. Andra märken har ju riktiga monster

"Lösningen" med switchade steg (med smart fläktkylning) gav lättare steg med mycket kräm. Vissa menar att den stora skillnaden är att t.ex, 5125 och 2250 upplevs mycket "rappare" än Klout - något som till stor del säkert beror på de olika nätdelarna.
Ni som vet mer kan ju fylla i eller rätta mig om något blev fel