selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 13:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 22:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Delad tråd från Begagnatpriser på Linnprodukter

Här diskuterar vi nedladdning av musik och hur det påverkar artister / utbud av musik. / Sony

(Har ni förslag på bättre titel på tråden - skicka PM)

Tycker att detta med hårddiskbaserade spelare är ännu ett steg i fel riktning när det gäller synen på vad dagens musiker håller på med, det vill säga att en hårddiskbaserad spelare ökar stimulin för nedladdning=stöld. Inställningen leder till att försäljningen av skivor sjunker ändå mer (den har halverats sedan 2002 och den hade redan då gått ned kraftfullt). Tänk dig själv om du målar tavlor och har dom på ett galleri och folk bara kommer in och bär ut dom utan att du får en endaste krona. I slutändan kommer vi att få en totalt urvattnad musikindustri där dom stora skivbolagen skapar artister exvis dom tjejer som kommer fram är dom sexiga som kan åla sig häftigt på en video sen om dom kan skapa ny intressant musik är ganska så ovidkommande, den konstnärliga sidan av musiken kommer att mer eller mindre dö ut och likriktningen blir total. Jag skulle aldrig lägga mina pengar på en sådan spelare för att för mig är definitivt musiken det viktigaste och det är väl det som har varit Linns filosofi i alla år och då är det väl knappast bara ljudet man talar om utan kvaliten på musiken hoppas jag. Så mitt råd till alla, fortsätt med den fysiska varan dvs. cd-skivan när ni skall lyssna på musik. Annars hamnar vi så småningom i ett enda stort "Spice Girl land" vad det gäller utbudet på musikfronten, ett ganska så äckligt och ointressant land skulle jag nog vilja påstå.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musikpolisen wrote:
nedladdning=stöld
Hur skulle det kunna vara stöld när ingen blir bestulen?

Om du köper en CD så går några kronor till kompositör några till artist och några till producent (sammanlagt kanske 10-20 kr). Resten går till skivbolagen som gör allt det där som du beskriver (och såklart till butiken som vi inte längre behöver). Genom att inte köpa skivor motarbetar vi de stora bolagen. I förlägningen tror jag att det kommer att betyda en större variation av utbudet, inte ett mindre.

Jag tänker köpa DS ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad grundar du den analysen på, musikpolisen?

Jag har hört folk måla upp scenarion som varit i stort sett motsatta det du just uttryckte.

Jag är helt övertygad om att musiken överlever och fortsätter att utvecklas, oavsett finansieringsform.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musikpolisen wrote:
... I slutändan kommer vi att få en totalt urvattnad musikindustri där dom stora skivbolagen skapar artister exvis dom tjejer som kommer fram är dom sexiga som kan åla sig häftigt på en video sen om dom kan skapa ny intressant musik är ganska så ovidkommande, den konstnärliga sidan av musiken kommer att mer eller mindre dö ut och likriktningen blir total.
Men snälla, vilken värld lever du i? Här är vi ju redan. Så länge de stora bolagen får bestämma har vi ett fåtal stajlade artister som kan säljas i stora upplagor.

Den spännande musiken kommer inte tack vare de stora bolagens arbete utan trots deras närvaro på marknaden. Deras synvinkel att de feta vinsterna från storsäljarna behövs för att finansiera den smalare musiken är bara bullshit. Satsar man på någon okänd artist är det enbart med förhoppningen att denne ska bli stor och lönsam.

Musiken är större än någonsin, mångfalden ökar hela tiden och det har aldrig funnits fler grupper och artister än det gör nu. Trots allt ylande om nerladdning och piratkopiering. Märkligt va?

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 25, 2008 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musikpolisen wrote:
Tycker att detta med hårddiskbaserade spelare är ännu ett steg i fel riktning när det gäller synen på vad dagens musiker håller på med, det vill säga att en hårddiskbaserad spelare ökar stimulin för nedladdning=stöld. Inställningen leder till att försäljningen av skivor sjunker ändå mer (den har halverats sedan 2002 och den hade redan då gått ned kraftfullt). Tänk dig själv om du målar tavlor och har dom på ett galleri och folk bara kommer in och bär ut dom utan att du får en endaste krona. I slutändan kommer vi att få en totalt urvattnad musikindustri där dom stora skivbolagen skapar artister exvis dom tjejer som kommer fram är dom sexiga som kan åla sig häftigt på en video sen om dom kan skapa ny intressant musik är ganska så ovidkommande, den konstnärliga sidan av musiken kommer att mer eller mindre dö ut och likriktningen blir total. Jag skulle aldrig lägga mina pengar på en sådan spelare för att för mig är definitivt musiken det viktigaste och det är väl det som har varit Linns filosofi i alla år och då är det väl knappast bara ljudet man talar om utan kvaliten på musiken hoppas jag. Så mitt råd till alla, fortsätt med den fysiska varan dvs. cd-skivan när ni skall lyssna på musik. Annars hamnar vi så småningom i ett enda stort "Spice Girl land" vad det gäller utbudet på musikfronten, ett ganska så äckligt och ointressant land skulle jag nog vilja påstå.
Skulle gärna köpa musik direkt över internet men tyvärr vill inte skivbolgen det, utan man vill stänga internet istället

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 00:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag grundar mitt påstående på följande; sedan den så kallade nedladdningshysterin (masstölderna) började så finns bara dom stora aktörerna kvar på marknaden, dom små bolagen dom som ofta jobbade för dom mer konstnärliga och nyskapande artisterna har inte kunnat vara kvar eller köpts upp av storbolagen. Man konkurerade alltså med dom stora bolagen. Detta tvingade dom stora bolagen till att bredda sitt utbud. Idag är dom ensam på täppan och behöver inte anstränga sig speciellt mycket utan man köper sig programtid, hjärntvätten har börjat. Lyssna på ex. på P3 idag vad spelas? i stora stycken musik utan konstnärlig prägel, mångfalden är lika med noll, man kan höra helt nya list1:or men man tycker innerst inne att det här har jag ju hört 500ggr. tidigare minst. Dom skivor som säljs bäst idag är skivor typ Absolut
Music samlingsplattor (studerat åtskilliga försäljningslistor) som när dom kommer säljer i massor men som efter 1 års tid reas för en 10:a. Det bestående värdet på musiken och dess utövare är lika med noll. Hur många av 2010-talets artister kommer vi att prata om om 15 år? Inte speciellt många tror jag, detta som ett resultat av den slit och släng konsumtion som dagens nedladdningssyn lett till, jag är övertygad om att vi skulle ha ett bredare musikutbud om musikstölderna aldrig existerat, min följdfråga blir varför måste man ladda hem musik gratis (=stöld)? räcker det inte med att bara lyssna ute på nätet? Kan svaret vara att varför betala för det som man kan få gratis. Tyvärr finns det en allmän legitimitetssyn bland nedladdarna på det dom sysslar med.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musikpolisen wrote:
(masstölderna)
:roll: Herregud... Om det är stöld, vem blir bestulen?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P3 har betydligt bättre mångfald än vad många av de kommersiella stationerna har...

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 00:23 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hade du verkligen köpt att som du laddar ner ?
Är det då stöld ?, Minskad försäljning ?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 00:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag pratade med killarna i ett band som släppte en platta själva, en mycket bra sådan dessutom har man en grossist i Sverige, bandet får 90 kr. per platta av grossisten. Dom har inte sålt så att dom har fått det att gå jämt upp. Eftersom det är dyrt med plattsläpp idag, studiohyra, lansering m.m. Deras platta har ochså kunnat köpas via nedladdning. Men det har gett ett mycket dåligt resultat. Platta har ochså funnits ute på nätet på piratnedladdningssajter och jag vet att den laddats ned (stulits) åtskilliga gånger på dessa sajter. Så bandet har alltså blivit bestulna på 90 spänn per gång en platta laddats ned.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej det har dom inte, dom blev inte ett öre fattigare av att någon laddade ner deras skiva. Hade den inte gått att få tag på gratis så hade knappast någon lyssnat på den alls.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Nej det har dom inte, dom blev inte ett öre fattigare av att någon laddade ner deras skiva. Hade den inte gått att få tag på gratis så hade knappast någon lyssnat på den alls.
Är inte dessa antagande lite löst gjorda?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 09:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

Quote:

Det kan man tolka olika...

Att folk laddar ner, ja det gör dom uppenbarligen..

Men hade folk köpt allt dom laddade ner ?

Givetvis inte...

Sen kan man diskutera om det är stöld om man nu laddar ner och inte köpte skivan för att man annars skulle gjort det.

Men man kanske köpte den där skivan man laddade ner för man gillade den, men annars aldrig hade gått och köpt.

Och musik som man laddar ner som du aldrig gått och köpt för det var skräp men ändå tog dig tid för att lyssna på.

Sen kanske man kan diskutera kvaliten på dagen artister och musik.
Det tycker jag är en viktig faktor, för mycket att den "producerade" musiken är ju inte så där bra...

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
henriklh wrote:
Tja, jag vet ju inte hur många som lyssnat om den inte hade gått att få tag på gratis, men vi kan nog alla känna oss säkra på att det hade varit färre?

EDIT: Jag kanske borde förtydliga mig: Det jag försöker säga är att "stöld" är ett ord som jag tycker att man bör reservera för situationer där den "bestulne" blir av med objektet som stjäls. Det är alltså stor skillnad på att stjäla en bil och att kopiera en skiva (eller vad som helst).

Last edited by henriklh on Sat Apr 26, 2008 10:11, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 26, 2008 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
ed wrote:
henriklh wrote:
Tja, jag vet ju inte hur många som lyssnat om den inte hade gått att få tag på gratis, men vi kan nog alla känna oss säkra på att det hade varit färre?

EDIT: Jag kanske borde förtydliga mig: Det jag försöker säga är att "stöld" är ett ord som jag tycker att man bör reservera för situationer där den "bestulne" blir av med objektet som stjäls. Det är alltså stor skillnad på att stjäla en bil och att kopiera en skiva (eller vad som helst).
Det kan ju bara bli antaganden men vi kan nog vara överens om att dom iom fildelning har hörts av en mångfald fler människor. Detta ger en klart ökad chans att bli kända och att få fler spelningar. Att skivor går back är inget nytt, så var det förr också. Den största skillnaden är nog att man inte längre kan bli snuskigt rik på skivsläpp, ingenting kommer längre att kunna matcha forna tiders storsäljare som Thriller.

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00