selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 01:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Pris LP12
PostPosted: Tue Apr 22, 2008 00:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Diskussion från annons

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4469

/ Sony

Jättelockad! Hade jag inte bundit upp min "tillåtna" hifibudget för närvarande hade jag nog slagit till!

Du får den nog såld snart...

Mvh

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 22, 2008 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Priset är inte speciellt lågt det har sålts bättre utrustade och nyare spelare till lägre pris. Du skriver även att det inte är prutbart så då får du kanske inga bud.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 22, 2008 15:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Diver wrote:
Priset är inte speciellt lågt det har sålts bättre utrustade och nyare spelare till lägre pris. Du skriver även att det inte är prutbart så då får du kanske inga bud.
Du tog orden ur min mun...

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 07:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
det har sålts bättre utrustade och nyare spelare till lägre pris.
Det där är ett rätt konstigt argument, det har också sålts sämre utrustade spelare till ett högre pris. När jag skulle sälja min Kairn för ett par år sedan mailade en snubbe och sa att han hade köpt Wakonda + LK100 för 2500:- betyder det att de inte är värda mer?

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 08:37 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

henriklh wrote:
Diver wrote:
det har sålts bättre utrustade och nyare spelare till lägre pris.
Det där är ett rätt konstigt argument, det har också sålts sämre utrustade spelare till ett högre pris. När jag skulle sälja min Kairn för ett par år sedan mailade en snubbe och sa att han hade köpt Wakonda + LK100 för 2500:- betyder det att de inte är värda mer?
Det är ett BRA argument. Så länge vetskapen om detta finns så kommer huvuddelen av alla potentiella köpare att ignorera annonsen. Det fåtal som inte har koll på att bättre spelare finns till lägre pris, kvarstår då som enda köpskara. Av den anledningen ska man inte förvånas över att det kommer att ta längre tid att sälja ett sådant objekt.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En kompis köpte en LP12 Cherry/Cirkus/Valhalla/Akito II/K18 från
1996 i toppskick för 6.000kr för 4 år sedan. Ska det priset visa vägen?

En annan snubbe bytte sin (fina) LP12/Valhalla/Akito med K5 el K9
årsmodell 1989 mot en Sherwood DVD-spelare (utpris 5.995kr) för ett
par år sedan.

Så visst finns det fynd att göra ibland, men det betyder inte att liknande
apparater ska prissättas efter dem.

Gällande denna tolva i annonsen så har den en ny Trampolin II +
en ny Adikt (= tot 5.500kr ca) vilket bör beaktas.

/M

EDIT: Kan någon moderator kanske flytta över denna diskussion till
en egen tråd?

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 09:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Definitivt trådflytt...

Nej det är inte det jag har sagt. Jag sa dels att det är ett bra argument, och dels att säljare inte bör förvånas över att det kommer ta längre tid att sälja ett dyrare objekt när det finns likadana objekt billigare. Detta eftersom ett högt pris är mindre attraktivt än ett lågt pris om varan är densamma.
Prissättning är HELT upp till säljaren. Vill han sälja sin LP12'a för en miljon så får han göra det.
MEN då ska han inte förvånas över att det kommer ta en fruktansvärt lång tid att få den såld eftersom köpskaran är liiite begränsad.
Han ska heller inte förvånas över att många kommer att upplysa höga vederbörande om att det finns likadana spelare ute på marknaden billigare.
Om då säljaren inte visste det är det ju ytterst troligt att han/hon kommer att sänka priset.
Om säljaren visste men ignorerat detta faktum så finns ju även möjligheten att han/hon biter i det sura äpplet och sänker ändå för att få den såld.

Så att tala om för en säljare att det finns likadana eller bättre objekt billigare, ÄR ett bra argument.
I den vevan blir säljaren medveten om att köpskaran minskat drastiskt och att det således kommer ta längre tid eller bli svårare rent generellt att sälja objektet!

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Nyfiken vilken spelare menar du/ni? Hittar ingen här på selleri som är bättre utrustad och kostar mindre än 18,5k.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 09:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Clubber_Lang wrote:
Definitivt trådflytt...

Nej det är inte det jag har sagt. Jag sa dels att det är ett bra argument, och dels att säljare inte bör förvånas över att det kommer ta längre tid att sälja ett dyrare objekt när det finns likadana objekt billigare. Detta eftersom ett högt pris är mindre attraktivt än ett lågt pris om varan är densamma.
Prissättning är HELT upp till säljaren. Vill han sälja sin LP12'a för en miljon så får han göra det.
MEN då ska han inte förvånas över att det kommer ta en fruktansvärt lång tid att få den såld eftersom köpskaran är liiite begränsad.
Han ska heller inte förvånas över att många kommer att upplysa höga vederbörande om att det finns likadana spelare ute på marknaden billigare.
Om då säljaren inte visste det är det ju ytterst troligt att han/hon kommer att sänka priset.
Om säljaren visste men ignorerat detta faktum så finns ju även möjligheten att han/hon biter i det sura äpplet och sänker ändå för att få den såld.

Så att tala om för en säljare att det finns likadana eller bättre objekt billigare, ÄR ett bra argument.
I den vevan blir säljaren medveten om att köpskaran minskat drastiskt och att det således kommer ta längre tid eller bli svårare rent generellt att sälja objektet!
Stöttar också tanken på flytt av tråden. Tycker inte denna diskussion hör hemma under denna "marknadsannons". Tycker personligen det är smakligare att man argumenterar/förhandlar genom PM direkt till säljaren.

Gärna en ny tråd som generellt diskuterar prissättning av beg. Linn produkter och hur detta (och andra) forum påverkar prissättningen positivt och negativt.

Som bekant vill ju alla som skall köpa betala så lite som möjligt, och alla som skall sälja få så bra betalt som möjligt. På senare år tycker jag mig se en generellt ganska stor nedgång på begagnat priser (nu även på Linn). En nackdel är ju att steget för dem som vill byta upp sig till en ny produkt ökar... då man får mindre betalt i inbyte.

Finns det några negativa konsekvenser av denna nedgång på begagnatpriserna?

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 10:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Komri wrote:

Stöttar också tanken på flytt av tråden. Tycker inte denna diskussion hör hemma under denna "marknadsannons". Tycker personligen det är smakligare att man argumenterar/förhandlar genom PM direkt till säljaren.

Gärna en ny tråd som generellt diskuterar prissättning av beg. Linn produkter och hur detta (och andra) forum påverkar prissättningen positivt och negativt.
Det är absolut trevligare att prisförhandla via PM.
Personligen är jag inte intresserad av detta objekt utan kände mig bara nödgad att klara ut för "Henriklh" vad jag tyckte. För att kort därefter, något utförligare, upprepa detsamma för "Magnus".
Lät förresten som ett bra trådförslag det där.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Diver wrote:
Nyfiken vilken spelare menar du/ni? Hittar ingen här på selleri som är bättre utrustad och kostar mindre än 18,5k.
Just nu så vet jag inte om det finns någon ute till bättre pris. Men förra året sålde tex Veteran Hifi en LP12 s/n 89xxx med Ittol LVIII och Lingo1 för 12000:- det har även varit flera annonser på Selleri. Säljare verkade ju förvånad att inget hört av sig så antingen finns det ingen köpare just så då får man vänta lite längre eller så behöver priset justeras.

Okej att en LP12 är bland det bästa som finns som källa men det kanske inte är alla som vet om att de behöver en :D

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 11:31 
Site Admin
Site Admin

Här diskuterar vi vidare, annonser är för att folk vill SÄLJA produkter - inte för att få recensioner av sina annonser! / Sony

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 16:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Sony wrote:
Här diskuterar vi vidare, annonser är för att folk vill SÄLJA produkter - inte för att få recensioner av sina annonser! / Sony
Du har så rätt Sony, MEN sticker man ut hakan så måste man klara av att ta en vink...

Jag förstår inte dessa säljare som ojar sig om att dom inte får sålt sina prylar när dom tycker att deras prissättning i det närmaste är ren och skär stöld.
Ingen av oss här ska väl kanske sitta här och döma öppet men även säljaren måste förstå att får dom inte sålt prylen så är det nog mest troligt att den är för dyr.
Och nu när internet finns med alla olika sälj-sajter så kan vem som helst scanna av marknaden, och inte köper jag en Movie 05 för låt säga 22k när jag får den för 14k på ett annat ställe.
Det stora utbudet gör automatiskt att priserna pressas ner. Det enda som verkar ha stannat av är LK serien, den kan man köpa nu och inte fundera på om man får igen stålarna om man nu tänker på det viset.

/lars

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 23:38 
Site Admin
Site Admin

Visst kan man upplysa en säljare om saker men det går även att skicka ett PM istället för att posta ett inlägg.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 24, 2008 07:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Vad ska man betala för en LP12:a då ?

Vad är ett "normalt" pris ?

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00