selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Apr 17, 2008 12:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har noterat att begagnade, äldre akito 1 armar får problem med lagren. Jag har stött på två (av två) armar från sent 80-tal med detta problem.
Detta är kanske allmänt känt men jag tänkte ändå informera om detta. Kan vara värt att tänka på vid begköp.

Vad som blir dåligt på armarna är horisontallagret, dvs det som följer spåret inåt mot mitten vid avspelning.

Symptom är dålig spårning vilket innebär:
- hopp, hack på de innersta spåret/spåren
- låter som damm på nålen vid de inre spåren
- armen hoppar ut till sista spåret när den kommer in till etikettkanten.

Det korrekta sättet att lösa detta på är att köpa ny(are) arm, och lämna in skivspelaren för montering och justering.

->
OBS! Jag friskriver mig härmed från alla fel och problem som kan uppstå om man provar fulhacket nedan. Det sker helt på egen risk.
->

Det finns dock ett fulhack som man kan göra om man är modig, eller inte har råd att byta arm eller bara är allmänt naiv och modig i lagom kombination.
Man lossar armen från infästningen (sexkantsnyckel vid inästningen till tonarmen) och vrider den inåt mot skivtallriken några grader.

Detta resulterar i att armen INTE sitter korrekt och förutom att det ser väldigt fel ut, så är det fel. Armen kommer sannolikt inte att låta så bra som den kan låta men den fungerar.

Jag beskriver inte hur man gör detta men om man har behov att genomföra denna manöver så hänvisar jag till Er favorit linn-mekare/säljare för mer info och hjälp.

Om någon här på forumet som har nåt annat tips på hur man fixar detta problem så tas det tacksamt emot.

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 17, 2008 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det låter faktiskt inte sämre om man gör den vridningen av armen det bara ser fult ut.

Finns ett annat sätt att åtgärda problemet och det är att rewira armen och göra rent horisontallagret men det är bara om det är skit som kommit in och inte vilket som är vanligast att laget är skadat på grund av att den blivit för hårt åtdragen.

och ja det är ett känt problem med de armarna.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 18, 2008 07:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hepcat wrote:
Det låter faktiskt inte sämre om man gör den vridningen av armen det bara ser fult ut.

Finns ett annat sätt att åtgärda problemet och det är att rewira armen och göra rent horisontallagret men det är bara om det är skit som kommit in och inte vilket som är vanligast att laget är skadat på grund av att den blivit för hårt åtdragen.

och ja det är ett känt problem med de armarna.
Bra att veta att det inte låter sämre. Har inte verifierat det, trodde det eftersom infästningskruven hamnar utanför det urfrästa spåret på tonarmsbasen och därför inte sitter lika fast som i det korrekta läget.

Att rewira... Är det något nån har provat på på en akito 1, är det värt att får det gjort/göra själv (ljudmässigt/prismässigt?
Finns det några fungerande instruktioner för detta på nätet?

Eller är det bättre att börja leta beggad ittok?

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 20, 2008 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns instruktioner på nätet ja men jag har inte kvar länken jag har gjort det men det blev inte någon rewiring jag lyckades på nått konstigt sätt behålla kablarna men jag fick rent lagret men värt det det vetefan jobbigt som fasen och sedan en gnagande känsla av att det kanske trots allt inte är perfekt man har ju ingen felfri att jämföra med. Det är nog bättre att leta efter en ittok.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00