selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 21:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har vid 2 tillfällen förstört det innersta bakelementet i vänster kanal på mina Keltik i samband med att jag slagit på strömmen till min anläggning. Vid ett tillfälle förstördes också kretskortet på en av mina lk 240 som som sedan fick skickas till Linn för reparation. Volymen på försteget har inte varit särskilt högt uppstegat. Har för mig att är 25 förinställt på min 5103. Jag slår på strömmen via en fjärr som är kopplad till ett av vägguttagen i vardagsrummet. Till detta uttag är 2 Klout kopplade när Kloutana går igång sätts också 4 lk 240 i gång som står i standby läge. Lk 240:na är kopplat till ett annat vägguttag men jag tror att allt går på samma säkring i min elcentral. Ljuset i vardagsrummet blinkar och det säger "plopp"i högtalaren. Jag misstänker det är belstningen som snabbt ökar som gör att elementen har gått sönder. Eftersom jag har min tv kopplad till anläggningen vill jag på ett enkelt sätt starta upp allt. Jag vill helst inte ha mina Kloutar ständigt påslagna miljö/energispar skäl. Måste jag dra separat matning från elcentralen till anläggningen?

PostPosted: Thu Mar 27, 2008 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bose wrote:
Jag slår på strömmen via en fjärr som är kopplad till ett av vägguttagen i vardagsrummet.
O nej...Slå på dom manuellt istället.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 28, 2008 18:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Blir lite jobbigt att slå på 6 strömbrytare för hand och hålla reda på 3 fjärrar för att titta på TV. Har en plasmapanel som styrs av en hårddiskinspelare. Kloutarnas strömbrytare sitter på baksidan och förstärkarna står i ett rack. Så jag vill helst hitta en annan lösning.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 28, 2008 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jobbigt o jobbigt...
Är det inte besvärligare att byta baselement i Keltik o reparera LK240 då o då :wink:

Tips #1; vrid Klout 90 grader så kan du sticka in handen på sidan o komma åt strömbrytaren. Så hade jag mina 4 kloutar. Den fjärrstyrda strömkopplaren sumpar musikkvaliteten - ta BORT den!

Tips #2; skaffa en multifjärr

Om det nu skulle vara för jobbigt att manuellt slå på slutstegen, uppgradera till chakrasteg (går automatsikt upp från standby när insignal kommer från försteget)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 28, 2008 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ha dem på jämt och separera stereon från TV:n tycker jag. Tänk på hur mycket energi det går åt att tillverka ett nytt element, inklusive alla transporter kors och tvärs över jorden ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 18:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Den fjärrstyrda strömkopplaren sumpar musikkvaliteten - ta BORT den!
Menar du även remotefunktionen via en Kairn?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har inte hört att remotefunktionen i Kairn kan försämra ljudet. Den aktiverar nämligen nätdelen på exakt samma sätt som den vanliga strömbrytaren gör i Klout; via ett relä.

Dock ska man inte använda någon brytare som slår på all ström samtidigt till anläggningen. Det låter vanligen dåligt och dessutom kan det bli en jättestor strömpuls som rusar fram när alla transformatorer aktiveras samtidigt. Inte så ovanligt att propparna går... Ta bort!

Fast jag har ändå lite svårt att förstå varför basarna skulle gå sönder... Om de pajar så måste det antingen vara jättepuls som skickar konen i botten så att den går sönder (osannolikt) eller att en förstärkare går sönder och lämnar likström, vilket bränner upp spolen (sannolikt).

Var det samma förstärkare som gick sönder båda gångerna? Har dina LK240 fått sina nätkondingar utbytta (safety recall från Linn, ska inte kosta en krona då en komponent var felaktig)??

Det finns ett antal möjliga scenarion i såna här fall och att undersöka anläggningen ifråga är ofta det enda sättet att få några pålitliga svar.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 20:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Klout är inte klass A. Ha dom på hela tiden och leta upp något annat osm sparar miljön bättre...

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00