selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Trimma CD-skivan ?
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej,
Fick tips av en polare på jobbet om nedanstående hemsida. Själv blir jag väldigt tveksam till att rengöra CD skivan med ngt slags sprej... Herr Svalander säljer det svindyrt och påstår att skillnaden är stor ? Ngt tal om enzymer ...

Vad tror ni? Inte för att jag själv kommer att köpa ngt utan mest intresserad av att höra vad andra Linnägare tror/tycker. Adress till hemsidan är här http://www.svalander.se/

Har vid tillfälle pratat med Anders på Tonläget och han var mkt tveksam till allt vad rengöring innebar och som sagt jag är böjd att hålla med honom.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den enda funktion jag personligen kan tänka mig är den som antistatvätska. Att göra rent en skiva kräver annars bara ljummet vatten med mild tvållösning, tex om man effektivt vill ta bort fingeravtryck och liknande.

Som antistatvätska kan man spekulera i om en uppladdad skiva kan ställa till något vid avläsningen. Teoretiskt, ja. I praktiken, tveksamt. Men givetvis beroende på spelarens konstruktion.

Min tanke är att en uppladdad skiva (och det blir den så fort du tar den ur fodralet) kan ha mycket olika spänningar vid olika delar. Plast är ju ett isolerande material och ev uppladdningar fördelas inte utan ligger lokalt. Du kan alltså mycket väl ha 3 tusen volt på ett ställe och noll en centimeter bort. När en sådan uppladdad skiva roterar kommer du få ett pulserande magnetfält som i alla fall teoretiskt kan påverka kringliggande elektronik. Teoretiskt alltså. I praktiken får man testa och mäta.

Men 300:- för en deciliter är våldsamt dyrt. Vi säljer antistatvätska för 120:- + moms - för en liter. Och det tycker jag är dyrt.

/ B

Post subject: Trimma CD-skivan ?
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för ditt svar Bill50x. Hade ingen aaaniiing om att en CD skiva kunde vara uppladdat som du skriver. :oops: Och jag har ändå hängt här på forumet i två tre år nu... Man lär sig ngt nytt varje dag !

I vilket fall som helst tror jag inte att jag kommer att köpa ngn vätska från den gode Hr Svalander. Det har funkat utan antistat vätska i några år nu och det kommer säkert funka fint i framtiden också. :wink:

Post subject: Re: Trimma CD-skivan ?
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Tack för ditt svar Bill50x. Hade ingen aaaniiing om att en CD skiva kunde vara uppladdat som du skriver. :oops: Och jag har ändå hängt här på forumet i två tre år nu... Man lär sig ngt nytt varje dag !

I vilket fall som helst tror jag inte att jag kommer att köpa ngn vätska från den gode Hr Svalander. Det har funkat utan antistat vätska i några år nu och det kommer säkert funka fint i framtiden också. :wink:
Det kommer nog att fungera. Jag har ännu inte testat med antistatvätska trots att jag förfogar över sådan helt gratis. Det finns långt mer angelägna saker att spendera tid och pengar på!

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.svalander.se/shoppen/ultraljud.htm

Tvättvätska + ultraljud då?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
http://www.svalander.se/shoppen/ultraljud.htm

Tvättvätska + ultraljud då?
Tja, varför inte? En ren skiva är förmodligen bättre än en smutsig. I alla fall inte sämre. Om det sedan är värt slantarna kan man fråga sig. Det är ju inga billiga tvättmaskiner...

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

funderade faktist att köpa en sådan med 3 av mina vänner........och då blir det inte dyrt :)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
funderade faktist att köpa en sådan med 3 av mina vänner........och då blir det inte dyrt :)
Nä, det finns väl inte så mycket att göra i Boden så man kan väl lika gärna sitta och tvätta cd´s.....

Hahaha :-)

Skämt åsido, köp en tvätt och redogör för resultatet, det vore intressant. Men när ni provar, spela då inte en cd, tvätta och kör igen. Det kommer garanterat låta "bättre". Se till att ha två likadana skivor som ni absolut inte kan höra någon skillnad på. Tvätta den ena. Därefter kan ni försöka att skilja dom åt. I blindtest givetvis. Kan ni då med statistisk signifikans plocka ut vilken skiva som är o- resp tvättad - ja då gör det skillnad att tvätta skivorna.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00