selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 20:53 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har problem när jag har kopplat in 2 st. scartar i tv ,på scart 1 har jag parabolen och scart 2 Unidiscen. När jag sätter på Unidiscen så kopplar den bort parabolen . Och det går inte att koppla in parabolen igen.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan vara en inställning i skärmen om den skall auto switcha vid signal på SCART-uttaget, annars skulle jag använda progressive video utgångarna, om din plasma accepterar sådan signal.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som fredrik säger sitter nog problemet i plasma. Vad är det för modell?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 19:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har hittat felet,jag hade blandat ihop scartkontakterna. Tack för att ni försökte hjälpa mig. Jag har en Pioneer PDP428XD.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 25, 2008 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, men varför kopplar du in den på Scart ? Jag har samma TV och en Unidisk SC. HDMI och progressiv komponent är bättre än Scart/RGB (och då har jag ändå provat en riktigt bra Audioquest X-scart).

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 25, 2008 21:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag hade bara scart på min gamla tv,och när jag köpte plasman använde jag bara dom gamla kablarna. Det blir till att handla nya kablar,vilket fabrikat skall jag köpa?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

lennart wrote:
Jag hade bara scart på min gamla tv,och när jag köpte plasman använde jag bara dom gamla kablarna. Det blir till att handla nya kablar,vilket fabrikat skall jag köpa?
Vilken Undisk har du? Jag har SC och kör Chord HDMI. Egentligen tycker jag HDMI och komponent är rätt jämbördigt dvs det hänger nog mest på kabeln vad som blir bäst. Fördelen med HDMI är en kabel mot tre för komponent och en bra HDMI-kabel hör ju lite mera framtiden till investeringsmässigt. Chord gör jättebra kablar. Andra märken att kolla in är Audioquest, Monster. QED skall göra bra kablar också. Det finns ju en del att välja på, det bästa är att hitta en handlare som man kan testa hos eller låna hem. Men jag tycker det är värt att slanta upp 1000+ kr, din spelare och TV är såpass bra.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
lennart wrote:
Vilken Undisk har du? Jag har SC och kör Chord HDMI. Egentligen tycker jag HDMI och komponent är rätt jämbördigt dvs det hänger nog mest på kabeln vad som blir bäst. Fördelen med HDMI är en kabel mot tre för komponent och en bra HDMI-kabel hör ju lite mera framtiden till investeringsmässigt. Chord gör jättebra kablar. Andra märken att kolla in är Audioquest, Monster. QED skall göra bra kablar också. Det finns ju en del att välja på, det bästa är att hitta en handlare som man kan testa hos eller låna hem. Men jag tycker det är värt att slanta upp 1000+ kr, din spelare och TV är såpass bra.
Kika in rubriken! ;) Men 2.1 och 1.1 har endast dvi ut så någon framtidsinvestering blir det ju inte. Nu har jag inte testat så mycke själv men verkar som folk verkar tycka hdmi på SC är bättre eller minst lika bra som komponent men vad gäller 2.1 och 1.1 föredras komponent. Kan ha med att göra att digital ut på 2.1 och 1.1 är betydligt mycke äldre.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns kablar med DVI-kontakt i ena änden och HDMI i andra.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det finns kablar med DVI-kontakt i ena änden och HDMI i andra.

/M
Absolut men då kan man inte se det som en framtidsinvestering som en jättebra hdmi kan ses.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
...
Kika in rubriken! ;) Men 2.1 och 1.1 har endast dvi ut så någon framtidsinvestering blir det ju inte. Nu har jag inte testat så mycke själv men verkar som folk verkar tycka hdmi på SC är bättre eller minst lika bra som komponent men vad gäller 2.1 och 1.1 föredras komponent. Kan ha med att göra att digital ut på 2.1 och 1.1 är betydligt mycke äldre.
Ja, jag borde ha läst rubriken :? Någonting säger mig att man bara bara får ut RGB över DVI. Ställer jag om till RGB över HDMI så tycker jag analog komponent är bättre. F ö så finns det DVI->HDMI adapters och har man en med bra kvalitet så skall det väl inte direkt sabba. Det här med olika kontakter ställer väl till det lite på komponent också då 2.1 (väl?) har BNC , begränsar kanske urvalet en del.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta om jag kapar tråden men jag står inför nästintill samma problem (möjlighet), enda skillnaden är att jag har en 1.1a istället för tv-modellen är densamma (och vilket tv det är sen... 8) )

Jag sneglar lite på MarcusCable (http://www.marcuscables.com/) då jag gillar deras no nonsense argumentation på hemsidan (tyvärr verkar de dock helt förlita sig på mätningar vid utvecklingen enl den gode Marcus inlägg på div andra forum). Jag vet att företaget har nämnts här någon gång tidigare, men är det någon här som testat deras produkter?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Använd aldrig adapters, köp kablar med rätt kontakter istället, speciellt
när det gäller bild- eller digitalsignaler genom BNC.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Marcuscables ? Jo, jag har en SCART->3xRCA därifrån. Den är helt OK, man får vad man betalar för men det är inget märkvärdigt. Kostade då 650:- för 2m, det var några år sedan. Marcus recensioner på ett visst annat forum skall man nog ta med en nypa salt, dom är väl lite kompisar där. Men det är inget skräp man får, välgjord och presterar i nivå med prislappen. Är väl kanske i nivå med Supra för samma pengar men då är det ju enklare att köpa Supra, finns överallt och man kan låna hem och testa. Var lite i valet när jag skulle ha en toslink mellan TV'n och SC men gick på Supra, var nöjd med vad den presterade och ville helst ha en i vitt.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00