Ayn, absolut, vill man åt jobb utomlands och/eller har man siktet högt ställt karriärmässigt, då är ju fler examina en annan sak än om man nöjer sig med ett schysst kneg som inte påverkar fritiden orimligt mycket.
Sen skiljer det nog lite mellan våra respektive utbildningar, som datavetare har jag inte så mycket nytta av att plugga in den tekniska bas som du som fysiker kanske behöver för senare kurser. Jag behövde det verkligen inte för senare kurser och jag har absolut ingen nytta av dom i min roll som ingenjör i arbetslivet idag. Men då förutsätter jag ett logiskt sinne och förståelse för typ diskret matematik och dylikt som inte är avhängigt att man gått en kurs för att förstå det.
Det är kul att ha lite edge förstås, men det ska ju vägas mot två år färre i arbetslivet och två missade årslöner. På många jobb kan en jämnårig ingenjör prestera bättre än en civilare tack vare att han jobbat i två år och lärt sig sitt jobb istället för att läsa D-kurser i smala ämnesområden varvat med sittningar och tokfyllor