selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 14, 2025 11:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hur görs en vinylskiva?
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 11:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hallå ja!

Jo, mitt favoritband har vid alla sina inspelningar anlitat en apa till att sköta mixningen. Det är lite grand som att landa mitt i ett pågående distriktsmästerskap i diskant! Ja jag överdriver men nu förstår ni problemet.
Jag när en förhoppning om att samma skivor på vinyl kanske inte har samma otäcka mixning.
Så min fråga är om man använder samma "råmaterial" till att göra både cd och vinyl, eller om det är två separata processer?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 12:15 
Site Admin
Site Admin

Disclaimer: jag är inte insatt i industrin, utan återger bara vad jag hört...

Vad jag förstått funkar det så att man spelar in till en allmän master som används till allt oavsett format. Individuellt för varje format jobbas det dock vidare med det som kommer från mastern, där då t.ex. CD far illa av den komprimering och loudness-mastring som är mer eller mindre standard att utföra idag. Då vinyl är mindre för de breda massorna och mer för...well...folk som är musiktokiga nog att lyssna på vinyl :) så mastras vinylutgåvan på ett mer varsamt sätt. Det finns även vissa tekniska orsaker till att man inte kan gå lika hårt fram när man mastrar vinyl som när man mastrar CD.

Fler kan säkert fylla i, men det är sammanfattningsvis så jag fattat saken iaf.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag TROR att man måste göra olika mastringar till de olika formaten eftersom de har olika karaktärestik, t.ex. olika dynamisk omfång.

Jag uppfattar det som att vi pratar om relativt nyinspelad musik (typ från 2000 talet). Min begränsade erfarenhet av sådana vinylutgåvor är att ibland är de bättre än CD och ibland sämre. Så det är bara att prova.

Pratar vi om gamla inspelningar typ 70-tal och äldre så har jag hitills inte hört en CD utgåva som är bättre än original vinylen. Just detta med avsaknad av bas tycker jag är ganska vanligt och hörs t.ex.på Springsteens 70-tals skivor på CD. På en Vinyl US press så låter det HELT annorlunda med mycket bättre klipp i bas och trummor (tycker jag).

Post new topic  Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC+02:00