selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 14, 2025 10:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: DS vs Lp12
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena

Dax att dra fram det ständigt aktuella frågan digitalt vs analogt. Men hur står sig Akurate DS och Klimax DS mot dvs Lp12or? Skulle vara intressant att höra era åsikter. Har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra själv.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är helnöjd med Akurate DS. Steget från Ikemi är fundamentalt - "digitalt" har gått från att vara något som irriterar mig till något jag gärna lyssnar på. Men avståndet till tolvan (maxad) känns inte som om det minskat. "Pure perfect sound forever" är fortfarande inte ifatt 50 år gammal vinyl. 8)

(läsaren får själv lägga till alla brasklappar om äpplen och päron och omöjligheten och meningslösheten med att jämföra...)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 17:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det låter som om nästa källa bör vara en LP12a om man sitter med en Ikemi eller sämre. :wink: Jag måste lyssa på en LP12a snarast!

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Jag är helnöjd med Akurate DS. Steget från Ikemi är fundamentalt - "digitalt" har gått från att vara något som irriterar mig till något jag gärna lyssnar på. Men avståndet till tolvan (maxad) känns inte som om det minskat. "Pure perfect sound forever" är fortfarande inte ifatt 50 år gammal vinyl. 8)

(läsaren får själv lägga till alla brasklappar om äpplen och päron och omöjligheten och meningslösheten med att jämföra...)
Håller med har lyssnat på Klimax DS (flera ggr)och jag tycker ändå 12:an rular :D

Sen om det är på grund av mixningar tekniken i sig etc etc som dikuterats i andra trådar är ju skit detsamma faktum kvarstår det är bättre enligt mig

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Håller med har lyssnat på Klimax DS (flera ggr)och jag tycker ändå 12:an rular :D

Sen om det är på grund av mixningar tekniken i sig etc etc som dikuterats i andra trådar är ju skit detsamma faktum kvarstår det är bättre enligt mig
Bara man är medveten om vad det är man jämför så är saken helt OK enligt mig. Resultatet mellan de två källorna kan inte tillskrivas enbart spelaren (LP12 eller DS) men som system är jämförelsen i högsta grad relevant. Om nu vinylen är bättre mastrad så är det LP12 som gäller eftersom varken en CD-spelare eller en DS kan spela vinyl...

Kan inte någon rippa av en vinyl på en maxad LP12:a direkt till hårddisk och sedan spela upp filen i en DS och direkt från LP12an? Svagheten i en sådan jämförelse är använt ljudkort. Ett sätt att komma runt problemet är att göra en likadan rip från DS´en med CD-ripp av motsvarande skiva. Och sedan jämföra de båda filerna. Men är ljudkortet inte tillräckligt bra är risken att eventuella skillnader nivelleras...

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 03, 2008 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Jag tycker att det i många fall är musikvalet som styr. Själv spelar jag mestadels musik som kom i original på Vinyl. Det är därför självklart att spela den på vinyl.

I de fall jag kunnat jämnföra mellan en originalpress på vinyl och en (ofta remastrad) digital variant så har alltid vinylen varit betydligt bättre.

Om man däremot mestadels spelar musik från "idag" som kanske dessutom är svår att få tag i på vinyl så är ju så klart en DS det rätta valet.

Jag har förövrigt varit med på några olika demonstrationer av CD /DS apparater och kan bara säga att jag måste upp på Klimax DS innan jag börjar känna samma tillfredsställelse som när jag lyssnar på en bra tolva. Många skulle säga emot, men det är min uppfattning i nuläget.

/C

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00