selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Skivspelarrelaterat!
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Funderar på att köpa en Axis för en billig peng. Jag blev lite nojig dock när säljaren påstod att tallriken måste knuffas igång manuellt. Att den alltid fungerat på det viset. Det är väl inte brukligt på den modellen. Vad tyder det på. Tacksam om någon på forumet kan upplysa en vinylnovis som undertecknad om detta.

Hälsningar Per

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det lät mysko skall inte behövas med det går ju fortare att få upp rätt hastighet så och sliter mindre på remmen.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 19:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kan det vara något allvarligt fel på den? Han påstår att den funkar i alla fall men man blir ju fundersam.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 19:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

När min rem till Regan var sliten så betedde den sig så; när jag bytte till en ny rem med mer stuns i så blev det bra.

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 20:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för svaret. Jag funderade just på om det kunde ha med remmen att göra. Vad jag förstod var det just för att få igång den man var tvungen att knuffa igång den. Sen skall den tydligen gå problemfritt. Kan kanske vara befogat med ett lägre pris om detta skulle vara felet. Vad kostar en ny rem?

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 20:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

P D F Björck wrote:
Tack för svaret. Jag funderade just på om det kunde ha med remmen att göra. Vad jag förstod var det just för att få igång den man var tvungen att knuffa igång den. Sen skall den tydligen gå problemfritt. Kan kanske vara befogat med ett lägre pris om detta skulle vara felet. Vad kostar en ny rem?

/Per
Tror det kan vara bra att lämna in den på genomgång hos din favorit Linnhandlare. Hos Tonläget kostar genomgång av lp12 980 kr och då ingår rem och lite annat... Borde vara billigare med en axis?

/Mattias

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 20:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan ju bero lite på vad säljaren menade...

Somliga får lära sig av sin linnhandlare att man _skall_ knuffa igång tallriken, andra att det är en god ide och en del att det inte behövs alls. Jag gör det alltid själv eftersom det är en del massa i tallriken som skall fås upp i fart och utan knuff måste all kraften överföras genom remmen

/P

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 20:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur som helst borde det väl som sas tidigare ha med remmen att göra och därför vara relativt lättfixat, eller?

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 20:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hörde nyss av en kompis som kan en del om skivspelare och varit inne på ett antal forum att det förmodligen är något i strömförsörjningen till motorn som krånglar. Någon som kan bekräfta eller vet något mer?

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

P D F Björck wrote:
Hur som helst borde det väl som sas tidigare ha med remmen att göra och därför vara relativt lättfixat, eller?
Nej, det kan även bero på att motorn inte är frisk. Om den snurrar alls är det rimligen inte elektroniken, dock. Fast det törs jag egentligen inte gissa. Vad jag vet är det mest elektroniken som brukade strula på Axis.

EDIT: Du hann visst få in en fråga till emellan. Jag lade in citat för att visa vad jag svarade på...

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 21:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för inlägget teatime! Vad skulle det i runda slängar kosta att åtgärda om motorn är skadad?

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag törs inte gissa. Kolla med någon av handlarna.

Själv har jag alltid puttat igång tallriken. Man tycker liksom synd om motorn.. ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan vara remmen som är helt slut.
Kan vara motorn som är ihopgeggad (finns inga nya men de kan rengöras).
Kan vara elektroniken som strular (Linn servar inte längre men nästan alla går att fixa, kostar minst 1000 kr).

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 13, 2008 23:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för svaret Lejonklou! Kan det inte vara det här felet som jag hittade beskrivet på ett forum? Det verkar ju besläktat!

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... =linn+axis

Skillnaden är väl iofs att säljaren hävdar att den håller hastigheten när den väl startats. Vad tror ni? Om jag kan få ner priset till 2000 kan det kanske vara värt att lämna in den på service, eller strunta i felet tills vidare om den fungerar som den skall i övrigt?

/Mvh Per

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 14, 2008 19:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om det är samma motor som på tolvan ska det nog mycket till om den är slut. Jag gissar på att spelaren är helt ok, bara lite fräsch olja i lagret och en ny rem, säljaren påpekar att den behöver en liten knuff i början.
Om du vill ha remdrfit och snabbstart ska du kanske kolla på EMT med frikoppling. Man trampar på pedalen och kladunk! så går tallriken igång omedelbums...

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00