selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 01:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Keltik mot Majik 140
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 11:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det någon som har en uppfattning om dess kvaliteter resp. brister jämfört med varandra?

Beg. Keltik ligger efter vad jag förstår prismässigt i samma härad som nya 140.

Det skulle vara intressant att få en uppfattning om vad som krävs av slutsteg och hur mycket de lyfter med aktivering.

Jag ska inte köpa nya slutsteg och högtalare, ska inte, ska inte... ska...
Äh :-(

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad har du idag?
Är nästan det ingångsvärde som behövs.

Den stora skillnaden är ju att Keltik behöver kraftiga slutsteg för att låta som de ska - SAMT bra källa/försteg.
Ex Klout/2250 eller annat strömstarkt steg.
Tre funkar bra men fyra är bättre. Är basstegen som är kritiska...

5125 på basen är verkligen på gränsen. Har hört 5125 (disk/mellan) o 5105 på bas o det var oväntat bra.

Bastryck o dynamik är två/tre klasser bättre i Keltik givetvis.

Men som sagt... om du inte har (ska skaffa) bra källa/för/slutsteg, kommer nog 140 att funka bättre.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 15:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har en önskan att spela högt. Att köra på hög volym på natten när ljudet av någon orsak oftast släpper loss är det jag gillar bäst.

Mina prylar: Akkurate DS, silver IC, Exotic analog, 3x LK100, K600 och aktiva Keilidth. Jag har en naimad LP12:a också, men lyssnar väldigt lite på den just nu.

Sedan jag gick över till DS:n från LP12:n har jag känslan av att högtalarna har fått det jobbigare på något sätt vid höga volymer.
Kan iofs bero på att DS:n gör att jag spelar högre med automatik.

Keltik är alltså fortfarande en bättre högtalare ur flera viktiga perspektiv (givet bra saker i övrigt) om jag uppfattar dig rätt?

Förresten, efter att jag upplevde hur det blev att aktivera Keilidh är jag snudd på besatt av att vilka högtalare jag än kommer att skaffa i framtiden, så ska de vara aktiva :-)

edit: K600 ska det stå såklart..

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet ju inte hur din budget ser ut, men ett alternativ är ju att börja med att byta ut slutstegen till keilidh. Du kan ju köra dem aktivt med två slutsteg också, så två 2250 kan vara en bra början (det finns väl dessutom till salu för tillfället?).

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 18:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har ingen budget egentligen... :-)
Men om jag hittar en lösning ger ett lyft nu, och som framöver leder till en ny totallösning för slutsteg och högtalare, kan jag lägga 20000:- nu och lika mycket sen (förmodligen mycket mer, det verkar vara en naturlag) för att sy ihop det.

Jag gillar iden med att börja med slutsteg. På något sätt jag inte kan motivera är jag mycket mer fäst vid mina Keilidh än LK100.

Men!
Tanken på att planera och få ihop mixen av slutsteg, aktiva kort och högtalare nu och sen gör mig så kraftlös att jag inte orkar gå på HF:s lyssningskväll som börjar snart.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CJWalker55aliasLivetEkar wrote:
Keltik är alltså fortfarande en bättre högtalare ur flera viktiga perspektiv (givet bra saker i övrigt) om jag uppfattar dig rätt?
Om du vill spela högt, helt klart!

Även om du väntar till "senare" räcker knappt 40k till Keltik+vettiga slutsteg.
O sedan skulle en Klimax Kontrol sitta som en smäck mellan DS o Keltik :D

Men med bättre försteg/slutsteg kanske dina befintliga burkar klarar att leverera de du vill?
Så börja med att, som Henrik säger, byt slutsteg. LK100 är inga höjdare...

Men jag skulle nog råda dig att sikta direkt på (tänker på din DS) chakrasteg. 4100/6100 eller 4200.
Nästa steg är Kontrol om du vill maximera musikaliteten eller Keltik om du vill ha drag.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 00:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det här är lika svårt som vanligt... Jag har så här långt haft en uppgraderingsstrategi som bara har arbetat med högst tre månaders framförhållning. Och som ändå reviderats konstant.

Om jag nu skulle välja 2 st. 2250 eller en 4100, i vilket läge skulle jag hamna om jag vill köra aktivt med Keilidh (går det ens med tex 4100)?

Vad låter bäst till mina Keilidh, en 4100 eller 2st 2250?
Är det jämförbart ens?

Går det att säga något ganska allmänt om framtiden runt de olika förstärkarvalen?

Om det låter väldigt bra kanske jag kommer behålla Keilidh länge.

Jag är inte alls förtjust i att köpa hifi nytt iofs..

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Keilidh låter nog bättre med 4100, men jag är inte säker på att keltik skulle göra det, alla tjatar hela tiden om att Keltik behöver effektstarka slutsteg för att låta riktigt bra, och antagligen stämmer det. Du kan ju också köra både Keilidh och Keltik med en 6100, även om du antagligen vill lägga till två kanaler till Keltik så småningom.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 08, 2008 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag vore som du skulle jag lyssna på den nya Majik 140 innan jag investerar i en uppsättning slutsteg. Majik 140 är i passivt läge bättre än aktiva Ninkas som i sin tur är betydligt bättre än Keilidh.

Nu ser det ju ut som om du tänkt göra några stegvis investeringar, så då får man ju väga lite hur roligt det är på vägen mot hur den slutgiltiga lösningen kommer att se ut. I min slutgiltiga lösning, och med din kringutrustnign och budget, så skulle jag dock garanterat bytt ut Keilidh. Så fin elektronik tycker jag förtjänar en än klart bättre högtalare. Det var väl 15 år sedan den introducerades och redan då var den ju inte någon superhögtalare, så jag tror att ngt nyare och bättre kommer att ge dig mer glädje. Men som sagts många gånger tidigare, högtalare är till stor del en smaksak, så det kan nog vara ide att provlyssna skillnaden mellan Ninkas och Majik (och Keltiks).

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 19:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Om du vill spela högt, helt klart!

Även om du väntar till "senare" räcker knappt 40k till Keltik+vettiga slutsteg.
O sedan skulle en Klimax Kontrol sitta som en smäck mellan DS o Keltik :D

Men med bättre försteg/slutsteg kanske dina befintliga burkar klarar att leverera de du vill?
Så börja med att, som Henrik säger, byt slutsteg. LK100 är inga höjdare...

Men jag skulle nog råda dig att sikta direkt på (tänker på din DS) chakrasteg. 4100/6100 eller 4200.
Nästa steg är Kontrol om du vill maximera musikaliteten eller Keltik om du vill ha drag.
Låter Keltik bra på hög volym med en 6100?
Är det viktigt att aktivera Keltik för att få ut mer kraft?

Just nu lutar det åt att köpa 6100 och köra passivt tills vidare.
Äntligen kanske jag får användning för mina Index II (eller Helix, eller Nexus) :-)

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 19:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det viktigt att aktivera Keltik för att få ut mer kraft?
Keltik finns inte i passivt utförande så där har du inget alternativ.
Däremot kan en relevant fråga vara; Är det viktigt att ha 8 slutstegskanaler i stället för 6?

De flesta som ägt Keltik tror jag hävdar att de där två sista kanalerna gör stor skillnad.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 13, 2008 18:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det blev en ny 6100 och två par aktiva kort till Keilidh.
Kul att köra Keilidh med bra grejer!

Tack till Fredrik L. som "tjuvkopplade" baskortet :-)
Alla kanaler utnyttjade till priset för två par kort.

Har inte en aning om vad fortsättningen blir när det gäller högtalare.
Men lyssnar ett tag på det jag har nu.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 15, 2008 22:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag var där när "the wizard" Lejonklou jobbade med dina prylar och kan intyga att "tjuvkopplingen" var ett riktigt lyckat koncept. :D
Tack Fredrik, du har verkligen "a magic touch" :D
Jag gör vågen för det konceptet till er båda CJ och Lejonklou :D

Har hela tiden varit av åsikten att Keilidh räcker till och har mer kvar att ge i din konstellation.
Din anläggning rockar fett :wink: och nu svänger det nästan lika mycket som på en hyfsad livekonsert :D
Dessutom går det att kräma på hyfsat med volymen också, så det går ju bara inte att sitta still längre hehe :lol:
Jag var på Baba Blueskonserten på Fashing igår och den rockade ordentligt, så jag vet vad jag snackar om :lol:

Däremot orkar inte Keilidh med fullt ut i de allra tyngsta baslåtarna på DS:en längre. Men de svänger desto mer i 90 % av låtarna och bonusen blev att din LP12:a också lyfte till skyarna. LP12:an fixar dina Keilidh fortfarande strålande däremot, iaf så långt jag kunde höra. Wow!! :shock: :D

Jag gillar fortfarande det mjukare ljudet från LP12:an bättre än det krispigt klara och detaljrika, men hårdare ljudet från DS:en, så där går våra uppfattningar isär hehe :wink:

Saknar en LP12:a i min uppsättning och din Naimade sitter fint hos mig om du lessnar och byter ut den hehe:wink:

Post subject: Majik 140
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 00:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Var inne och lyssnade på Majik 140 på High Fidelity idag.
Lät mycket fint måste jag säga. Nu kördes de endast passivt och inte biamp/biwire eller nånting. Det var inte så att man trillade av stolen helt men fantastiskt kontrollerat och fint.
Det var en viss skillnad när jag kom hem och satte på samma låt på min anläggning som än så länge (inte så länge till) låter rätt så tarvligt (Sony hemmabioförstärkare).

Det man undrar nu är om mina högtalare Monitor Audio Silver RS8 kommer att tyglas av lite Linn-prylar. De har ju ett fantastiskt omfång med rejäl bas men jag hoppas på mycket tightare ljudbild med min kommande Mimik och Wakonda. Slutsteg har jag inte riktigt fått klart för mig. LK140 rekar de i butiken men min plånbok säger LK100. :?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 16, 2008 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tingeling wrote:
Däremot orkar inte Keilidh med fullt ut i de allra tyngsta baslåtarna på DS:en längre. Men de svänger desto mer i 90 % av låtarna och bonusen blev att din LP12:a också lyfte till skyarna. LP12:an fixar dina Keilidh fortfarande strålande däremot, iaf så långt jag kunde höra. Wow!! :shock: :D
Vad är det som händer i basen... "längre"?
Både du o CJWalker har skrivit om det, kan ni utveckla?
Gör 6100 något som LK100 inte gjorde?
Vad är det DS'en gör som inte är problemet med 12an?

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00