selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 11:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej.

Jag behöver lite experthjälp angående mitt förstärkarköp. Jag funderar på en Classik Movie (antagligen begagnad), som jag tänkte köra med ett par Katanhögtalare.

Classik Movien tänkte jag använda som DVD-spelare till Platt-TVn och som CD-spelare till min CD-samling.

Jag har även ca 40 G med fantastisk musik samlat i iTunes som jag anser vara det bästa musikprogrammet är det gäller att presentera skivomslag och att sortera den nedladdade delen av skivsamlingen. Mycket av musiken här jag sparat i okomprimerat format.

För denna del funderar jag då på att lägga till Apple TV. Den ska ha "optical out" och jag undrar om man då kan koppla detta till "optical in" på Movien och dra nytta av Linns D/A-omvandlare. Kan även tänka mig att koppla in datorn, men skulle vilja slippa att koppla in via hörlursingången. Vill ha så bra ljud som det går att köra från iTunes och har förstått att varken D/A-omvandlaren i ljudkorten eller i iPoden är nåt att ha.

Är det nån som provat att koppla in iTunes från dator eller Apple TV i de ingångarna?

/ Jonas

Last edited by jonasb on Tue Jan 29, 2008 17:44, edited 3 times in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 14:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Di:n har två digitala/optiska toslinkingångar som du kan koppla in andra källor via (och utnyttja Di:s D/A). Så om du har en toslinkutgång på datorn kan du koppla både Apple TV och dator optiskt till Di:n.

Se:
http://linfo.linn.co.uk/binaries/FCD9A3 ... ec_sht.pdf

/T

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 29, 2008 20:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

05an har en coax och en optisk.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 30, 2008 11:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har inte provat med iTunes eller Apple TV, men jag kör med ett Pinnacle Showcenter 200 (mediacenter) och en Squeezebox 3 inkopplade till min Di via de optiska ingångarna och det funkar bra. Squeezebox 3 har även vad jag förstår stöd för iTunes. Men Apple TV har väl stöd för iTunes (video och musik) generiskt. Sannolikt är dock coax (elektrisk digital) att ljudmässigt föredra över toslink (optisk digital). Så om du även överväger en Movie 05 och Apple TV även har en coax-utgång (?) kan det vara ett viktigt argument. /T

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00