selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 08, 2008 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Eftersom det hände en hel del med mitt system förra året så ska jag ta det lugnare i år och mest njuta av musiken (som jag för övrigt är mycket nöjd med just nu).

Jag kommer dock troligen inte att kunna låta bli att göra något men hade tänkt att det skulle bli av lite mindre karaktär. Det är ju hursomhelst kul att ha en plan för framtiden. Forumet verkar ju också tycka att denna typ av övningar är intressanta. :wink:

Systemet idag
Harmonihylla
LP12 (Cirkus, Lingo1, Trampolin2, Ekos1, Grado black)
Majik CD
Exotik +DA
2250
Espek
Lejonklou power

De saker jag i så fall funderar på är:

Ytterligare injustering: dvs betala för konsulttjänster kring installationen (systemet är installerat av Linn ÅF, men mer finns kanske att göra).

Uppgradera Harmonihyllan till metallhylla. Åtmindstånde på skivspelaren.

LP12:an är nu huvudkälla så där kan finnas en del att göra:

Ekos1 till Ekos2. Någon som har koll på vad detta bör kosta? (dvs beg. priser på respektive)
Lingo1 till Lingo 2.
Keel och Ekos SE känns som för kostsammt även om jag förstår att det kanske är Keel man bör lägga pengar på.
Grado black --> Adikt
Silverkabel mellan försteg och slutsteg.

T cable?

Förslag mottages tacksamt!

PostPosted: Tue Jan 08, 2008 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Hej

Eftersom det hände en hel del med mitt system förra året så ska jag ta det lugnare i år och mest njuta av musiken (som jag för övrigt är mycket nöjd med just nu).

Jag kommer dock troligen inte att kunna låta bli att göra något men hade tänkt att det skulle bli av lite mindre karaktär. Det är ju hursomhelst kul att ha en plan för framtiden. Forumet verkar ju också tycka att denna typ av övningar är intressanta. :wink:

Systemet idag
Harmonihylla
LP12 (Cirkus, Lingo1, Trampolin2, Ekos1, Grado black)
Majik CD
Exotik +DA
2250
Espek
Lejonklou power

De saker jag i så fall funderar på är:

Ytterligare injustering: dvs betala för konsulttjänster kring installationen (systemet är installerat av Linn ÅF, men mer finns kanske att göra).

Uppgradera Harmonihyllan till metallhylla. Åtmindstånde på skivspelaren.

LP12:an är nu huvudkälla så där kan finnas en del att göra:

Ekos1 till Ekos2. Någon som har koll på vad detta bör kosta? (dvs beg. priser på respektive)
Lingo1 till Lingo 2.
Keel och Ekos SE känns som för kostsammt även om jag förstår att det kanske är Keel man bör lägga pengar på.
Grado black --> Adikt
Silverkabel mellan försteg och slutsteg.

T cable?

Förslag mottages tacksamt!
'
Skicka Ekos1 till linn för upgradering till Ekos2 för mig det ligger på runt 5K

Grado till Adikt definitivt elller kanske en ATOC9 vet inte vilket som blir bäst.

Ock givetvis gör nog Keel mest den är grym hoppas jag får råd med en men de andra uppgraderingarna är ju så mycket billigare.

Vad gäller Lingo1 till Lingo 2 så får du gämföra själv med din befintliga Lingo ibland är det inte jätteskillnad.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle i första hand sikta på Adikt och Lingo2 men lyssna först som sagt. Anders på Tonläget har nog en rätt bra känsla för hur bra din Lingo är när han hör den, det har ju passerat en del beggade där. Stämmer det med 5K för Ekos-uppgradering så låter det som en klart bra deal tycker jag, du kan nog få en tidig 2:a för mindre emellan men uppgradering i fabrik är ju att jämställa med en ny arm, man vet att den är tiptop.

Post subject: uppgraderingar
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 11:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Intressant att det fortfarande går att uppgradera ekos, och för en billigare peng än det tidigare kostat (!!!???, tidigare c:a 12 om jag inte minns fel?)

Min tolva har cirkus, trampolin, lingo 1, ekos 1, klyde, t-kable, LK1 ombyggt till endast grammofonsteg, Power one på lingo och LK1
allt placerat på/i Montana hylla

Jag tyckte uppgraderingen med t-kable var mer än väl värd sin kostnad, gäller silverkabel i hela systemet f.ö
klart bättre än svart i.m.h.o
samma gäller för lejonklou strömsladdarna, men där bytte jag på flera apparater samtidigt så jag kan inte uttala mig om specifika effekter för lingo eller grammofonsteg

inser även jag att keel vore en korrekt uppgradering, men det svider för mycket i år då jag också behöver byta nål

jag är lite sugen på nya trampolin och det nya clippet för tonarmskabel, förstått att även det kan göra en del positivt för helheten (?)

Post subject: Re: uppgraderingar
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkar wrote:
Intressant att det fortfarande går att uppgradera ekos, och för en billigare peng än det tidigare kostat (!!!???, tidigare c:a 12 om jag inte minns fel?)

Min tolva har cirkus, trampolin, lingo 1, ekos 1, klyde, t-kable, LK1 ombyggt till endast grammofonsteg, Power one på lingo och LK1
allt placerat på/i Montana hylla

Jag tyckte uppgraderingen med t-kable var mer än väl värd sin kostnad, gäller silverkabel i hela systemet f.ö
klart bättre än svart i.m.h.o
samma gäller för lejonklou strömsladdarna, men där bytte jag på flera apparater samtidigt så jag kan inte uttala mig om specifika effekter för lingo eller grammofonsteg

inser även jag att keel vore en korrekt uppgradering, men det svider för mycket i år då jag också behöver byta nål

jag är lite sugen på nya trampolin och det nya clippet för tonarmskabel, förstått att även det kan göra en del positivt för helheten (?)
Jag är inte säker på att det går längre men tror det går, och inte heller priset. så det får tas reda på mer nogrant.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har bett Anders att kolla med Linn angående uppgradering av armen, så jag återkommer när jag fått besked på om det fortfarande går.

/C

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Jag skulle i första hand sikta på Adikt och Lingo2
Jag håller med Stefan, Lingo2 först, sen Adikt. Men här kommer mitt förslag för övriga investeringar efter det. Ett Mimer hyllplan som nummer tre, sedan T-kabel eller Slipsik 3.0 som nummer 4/5, därefter Mimer till 1. phonosteget, 2. försteget, 3. andra källor t.ex. CD/DS. Om det är möjligt att få en Ekos 2 för rimliga pengar så klämmer du in den direkt efter Lingon 2'an.

Totalt blir det förstås en Keel, som du borde haft istället, men många av dessa "små" steg kan du säkert ta tidigare. Ibland är det roligare med små steg ofta än ett stort steg sällan. Även om det stora steget ger mest prestanda i slutändan. Installation, trim, elsanering m.m. är alltid bra och bör ske fortlöpande! ;)

Många bra och roliga uppgraderingar som du har framför dig! (Det har vi väl allihop?) Men det händer säkert en del med tiden som får dig att gå nya vägar. Att snacka med Simonsson och låta honom coacha dig är en bra idé. Men han ger inte lika snabba och tvärsäkra råd som vi på forumet! :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 09, 2008 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nääää :wink:
Satsa på ett hyllplan Mimerhylla först. GRYM hylla o det är ju source first :D
(sedan har du ju redan en T-cable så den investeringen slipper du...)

Kolla sedan hur din Lingo 1 står sig mot 2'an, o din LK1 mot Slipsik3.
Adikt är svårare att testa mot din gamla puppa.

Väl sedan det som ger mest för slantarna.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Nääää :wink:
Satsa på ett hyllplan Mimerhylla först. GRYM hylla o det är ju source first :D
I fallet skivspelare så kan du ha rätt i att hyllan är nog så viktig som t.ex. tonarmen, men jag skulle inte äta upp min hatt om t.ex. nätdelen ev. är viktigare. Man måste nog jämföra för att få reda på vilket som gör störst skillnad.

Jag tror absolut inte att hyllan altid är viktigare och det vore oyckligt om detta blev en vedertagen forum-sanning om det visar sig att det inte är så. Eller har ni redan gjort tillräckliga jämförelser för att säga detta bestämt?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 11, 2008 22:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är source first i proppskåpet?
Satsa på en T-kabel först...och sätt för guds skull spelaren på väggen...

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 12, 2008 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
Är source first i proppskåpet?
Precis, inte. Jag tror det är viktigt att snöa in på en dogm här. Skivan är källan och målet är ju att nålen skall röra sig på precis samma sätt som skivspåret vindlar sig så vad som är viktigast beror sannolikt på var de största begränsningarna sitter. Om man har en Basic motorstyrning får t.ex. matningsspänningens kvalitet större inverkan än om man har en Lingo 2. Verket d.v.s. den mekaniska relationen mellan skivans underlag och nålen är definitivt source-first varför Cirkus eller Keel och bästa möjliga tonarm bör ligga först på listan. T-kabel är förvisso billigare, men en bättre tonarm ger mer för pengarna. Betr. hylla så är det nog samma sak där d.v.s. ett bra verk med sämre vibrationsisolering är mer beroende av underlaget än ett välisolerat, men i övrigt lika bra verk.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag tror absolut inte att hyllan altid är viktigare och det vore oyckligt om detta blev en vedertagen forum-sanning om det visar sig att det inte är så. Eller har ni redan gjort tillräckliga jämförelser för att säga detta bestämt?
Jag vill inte med denna post säga att hyllan är viktigast, men den är i klass med andra källförbättringar det hör man tydligt.
När är tester tillräckliga? :wink: Det har ju visat sig att olika ex av apparater skiljer sig åt o dessutom kan utfallet vara beroende av sammanhang. (andra prylar, nätström, rack mm)

Har dock hört hyllan tillräckligt många gånger för att kunna säga att åtminståne jag har den överst på min inköpslista.
Både CD o SA svänger just nu i särklass bäst hos tonläget, trots att andra butiker kör med aktiva Artikulat 350, Solo/140, där Anders har "endast" 200w chakra/passiva 140. (samma försteg i alla tre butiker)
O jag har inte varit direkt impad av Anders topptolva med Adikt tidigare trots Harmonihylla. Men samma 12'a på Mimier, jösses!
obs
Ingen direkt jämförelse har dock gjorts, vi använde en Akurate CD under hylltesterna..

Som alltid gäller det att varje person själv lyssnar.
Hyllan ger också andra effekter; påverkar ljudet.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På tal om hyllor så var jag faktikst hos Anders förra veckan och han demostrerade skillnaderna mellan gamla och nya hyllplanet samt även mellan Majik CD och Akurate DS.

Testet var så här:

Majik CD på trähylla
Majik CD på metallhylla

Akurate DS på trähylla
Akurate DS på metallhylla

Vi spelade någon elektronisk musik som jag inte alls tyckte om.

Jag har ibland som en del andra svårt för att kvantifiera skillnader, men så här upplevede jag det iallafall:
Majik CD på trähylla:bara jobbigt att hörs på.
Majik CD på metallhylla:lite sväng i musiken faktiskt.
Akurate DS, ganska stor ljudmässig skillnad faktiskt, svagare men mer exakt bas t.ex.

Akurate DS på trähyllla: jag uppfattade detta som både bättre och sämre än tidigare. Lättare att följa musiken och fler instrument hördes, men roligare?, vet faktiskt inte, kändes lite mekaniskt.

Akurate DS på metallhylla: Nu var svänget tillbaks ingen.

Vi bytte sedan tillbaks tills Majik CD på trähylla och då lät det ganska risigt.

Om man ändå ska ge sig på att kvantifiera skillnader, så upplevde jag förvånadsvärt liten skillnad mellan CD och DS, men det var som sagt var på musik som jag inte gillade och kanske därför hade svårt att förstå.

Att hyllan tillför en hel del står dock utan tvivel.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med om att Mimer-hyllan är mycket bra. Klart bättre än Harmoni på allt vilken i sin tur är klart bättre än Naims Fraim (tune-dem, med Linn-apparater), men den har inte lika fräckt ljud. Hur mycket hyllan gör för olika apparater har jag inte nog med erfarehet att avgöra. Det är rimligt att anta att resp. apparats förmåga att isolera de vitala delarna från yttre inverkan bestämmer hur viktig hyllan är. Vad som är viktigast skulle därmed i varje fall påverkas av vilka apparater som är inblandade. Ett problem har nog varit att marknaden inte direkt flödat av prestanda-optimerade (med tune-dem) möbler vilket gjort att systematiska prov endast kunna gjorts på ett mindre antal möbler (t.ex. Ikeas Lack i div. utföranden). I England har det i.o.f.s. funnits några olika bättre möbler (t.ex. Sound Organisation), men de har vad jag vet (av någon anledning) inte figurerat mer än sporadiskt i Sverige. Nu när vi faktiskt har tillgång till i varje fall några olika hyllor som tagits fram av utpräglat tune-dem orienterade personer så borde det vara läge att försöka sammanställe dyl. erfarenheter. Nästa jämförelse på temat som jag ser det är väl att jämföra Akurat DS på Mimer med Klimax DS på Harmoni!? Vem hinner först? Om hyllan är viktigare så skall det ju inte spela någon roll vilken Vinyl- resp. CD-spelare man tar (bara den är optimerad för tune-dem) och ställer på en bättre hylla (Mimer) det skall i så fall vara bättre än dess bästa motsvarighet placerad på en standrad Harmoni-hylla!

F.ö. tycker jag att även Harmonihyllan i standradutförande är väldigt bra (och faktiskt snygg) om än inte lika bra som Mimer (fast något snyggare) och den ger kanske framförallt inte ett lika imponerande ljud. Med Mimer får man både Musikaliteten i Harmonihyllan (fast bättre) och ett mer imponerande ljud som t.ex. Naims Fraim ger. Här relaterar jag dock lyssningsintryck från olika tillfällen vilket kan vara en aning vanskligt.

EDIT: Christian ovan var snabbare än jag (fick rycka ut och ställa iordning en sanslös oreda som mina ohängda barn [numera åtgärdat] ställt till med i badrummet) att skriva sitt inlägg så vissa frågeställningar i mitt inlägg är väl en aning överspelade, men jag tycker nog att jag fått stöd i mitt resonemang av ovanst inlägg.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Nästa jämförelse på temat som jag ser det är väl att jämföra Akurat DS på Mimer med Klimax DS på Harmoni!? Vem hinner först? .
Ni som är nyfikna - fråga Anders.
Hade det inplanerat lördagen före jul men barnen tyckte julklappsinhandling var viktigare, så de ville vi skulle gå innan vi kom till skott.

Men jag har tidigare testat lite olika varianter medhelst Akurate CD, LP12 o Klimax DS.

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00