selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lite Jordfrågor
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 17:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det någon som testat jordavskiljare (Mantelströmsfilter)? Jag har sett att de finns i olka prisklasser från Kjell & Company (Hamas) 79:- och uppåt. Men vad är skillnaden? Skall man använda olika för kabel-tv respektive (kabel) radio? Nu har jag ett från Tratec Telecom, men det är lite otymligt.

Och, är det ngn som prövat att jorda ett ojordat vardagsrum? Är det möjligt och vad skulle det kosta?

Post subject: Lite jordfrågor
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har själv ett mantelströmfilter från Kjell & Co och det funkar förträffligt. Innan jag monterade in filtret hade jag problem med att lyssna på radion. Det är en Pekin för information. Mina problem försvann som sagt när jag installerade filtret mellan kabel och radion. Det var urusel mottagning utan filtret och eftersom jag kör jordat var jag helt enkelt tvungen att göra ngt. Kan rekommendera Kjells filter. Det jag köpte kostade typ 79 :- eller däromkring. Har Com hem och det har funkat super sen jag stoppade in filtret.

MVH Peter 18

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 30, 2007 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har lite info om jordning av elen i lägenhet.

Visst kan man göra det. Problemet är att du måste installera nya eluttag i hela rummet. Det går inte att enbart installera ett eller ett fåtal jordade uttag i ett rum. Det har ngt med elsäkerhet att göra.

Ringde en elfirma och dom kunde mkt väl göra installationen hemma hos mig. Vet dock inte om du måste ha värdens tillåtelse eller ej, detta vet säker elfirman.

Frågan har varit uppe förut så jag rekommendera dig att kolla igenom tråden.

Själv har jag fuskat lite och dragit en kabel från ett jordat uttag i köket till vardagsrummet och satt ett grenuttag där och kopplat in stereon. Vände och kollade fasen när jag kopplade in stereon och gjorde så att fasen låg nere till höger i kontakten till apparaten. Trodde inte att det skulle bli ngn skillnad, men jo tusan var det skillnad allt. Inte som natt och dag men ändå en nyans till det bättre. Vad gör man inte för att få bättre ljud !!!

Tids nog kommer jag att installera jordade uttag i mitt vardagsrum men för tillfället väntar jag på nya elkablar från Anders i Gtbg.

MVH Peter 18

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 03, 2008 19:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tackar för detta. Jag köpte ett filter på Kjell & Co för att pröva Comhems kabel radio. Men det låter inte så bra, vanlig bandkabel blir bättre hos mig. Dock gjorde jag slag i saken och köpte deras high-end koaxial till TVn med guldplätterade kontakter. Bättre bild, lite bättre ljud och framför allt slipper jag störningarna på vissa kanaler. Det känns som om jag får lite mer valuta för mina kanaler.

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00