selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

Vilken kombination satsar du på att ha?
Poll ended at Thu Jan 10, 2008 22:46
Endast LP 5%  5%  [ 3 ]
Endast CD 5%  5%  [ 3 ]
Endast DS 15%  15%  [ 9 ]
LP och CD 23%  23%  [ 14 ]
LP och DS 32%  32%  [ 19 ]
CD och DS 8%  8%  [ 5 ]
Alla tre!!! 12%  12%  [ 7 ]
Total votes: 60
Author Message
 Post subject: Käll omröstning...
PostPosted: Thu Dec 27, 2007 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej! Omröstningar är alltid intressanta! Här kommer en...

Nu mera kan man nästa säga att det finns tre olika källor eller iaf tre olika sätt att spela mjukvara på, lp, cd och ds. "Vilken kombination satsar du på att ha?"

Mvh Johan

Ps: 14 dagars omröstning.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 27, 2007 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DVD då, och film på hårddisk...?

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tar endast hänsyn till musik då det är viktigast för en linnägare. Vad gäller filmsidan anser jag inte Linn har så jätte mycke att erbjuda. Om det är så jag vill spela cd skivor och dvd filmer köper jag heldre Akurate CD/DS och en separat dvd/blå-stråle spelare för film än UD 1.1.

Ps: Är det så ni vill ha en kombination med Unidisk eller endast den, så räknas den som CD.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Tar endast hänsyn till musik då det är viktigast för en linnägare.
Det är rätt många 1.1 ägare som fått upp ögonen även för musik och film via DVD...
Clas wrote:
Vad gäller filmsidan anser jag inte Linn har så jätte mycke att erbjuda.
Hur tänker du nu?
- Unidisk SC är hur vetig som helst för de pengar den kostar
- Unidisk 1.1 är grymt bra för musik och film (den har ju inte bivit sämre bara för att det dykt upp Akurat CD, DS och so dessuto inte är direkta konkurrenter om man nu gillar film och musik-DVD)
-Exotic, Kinos och Kisto är alla både bra och prisvärda
-De har även surround-högtaleri i alla (nåja) prisklasser
Clas wrote:
Om det är så jag vill spela cd skivor och dvd filmer köper jag heldre Akurate CD/DS och en separat dvd/blå-stråle spelare för film än UD 1.1.
... och får bra musikupplevelser och mediokra filmupplevelser.

Jag tycker du resonerar väl snävt ang vad Linn har att erbjuda inom hembio. Kan du nämna någon konkurrent som har bättre prylar för hembio (d.v.s. om vi bortser från Linn-prylarnas övertag när det gäller att spela musik)? Blue-Ray fkt. kan vi nog undanta ett litet tag till eftersom det ännu inte är spciellt väletablerat ännu.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
Tar endast hänsyn till musik då det är viktigast för en linnägare.
Det är rätt många 1.1 ägare som fått upp ögonen även för musik och film via DVD...
Notera viktigast.
hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
Vad gäller filmsidan anser jag inte Linn har så jätte mycke att erbjuda.
Hur tänker du nu?
- Unidisk SC är hur vetig som helst för de pengar den kostar
- Unidisk 1.1 är grymt bra för musik och film (den har ju inte bivit sämre bara för att det dykt upp Akurat CD, DS och so dessuto inte är direkta konkurrenter om man nu gillar film och musik-DVD)
-Exotic, Kinos och Kisto är alla både bra och prisvärda
-De har även surround-högtaleri i alla (nåja) prisklasser
Varken Unidisk SC eller Unidisk 1.1 är prisvärda. Unidisk SC kostar 48990 och enklaste slutsteget Majik 2100 som kostar 20300 det blir 69kkr. Skulle mycke heldre valt Akurate DS och Majik I för 72kkr. Visst ingen dvd men för den prestanda skillnaden kvittar de. Unidisk 1.1 kostar 106kkr jämnfört med 50kkr Akurate DS eller 60kkr Akurate CD känns det som ocker. Skulle den innehålla senast på bildsidan som blå-stråle och uppskalning med mera så visst kanske men nu är det inte ens i närheten.

Vad gäller försteg och högtalare så syftade med hela tråden på källan. Men nu när du ändå är inne på ämnet kan jag komentera. Försteg är helt okej prisvärda dock inte uppdaterade för nya formaten men de har de flesta andra high-end märken inte heller gjort så. Och det krävs ju hursomhelst ett Linn försteg föratt inte bryta kedjan för musikkällan. Linn stereoförsteg och surrundförsteg är ungefär lika prisvärda i mina öron och det är det som är intressant. Slutsteg och högtalare så har Linn allt, skulle vara en center till Majiken som fattades.
hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:
Om det är så jag vill spela cd skivor och dvd filmer köper jag heldre Akurate CD/DS och en separat dvd/blå-stråle spelare för film än UD 1.1.
... och får bra musikupplevelser och mediokra filmupplevelser.
Håller absolut inte med om att det skulle vara mediokra filmupplevelser, dock så måste hålla med om att musik-dvds blir lidande. Men någonstans måste man ju bestämma sig självklart hade jag helst velat ha topp lp12, Klimax DS, 1.1 och bästa (dvd)/blå-strålen spelaren.
hardcorelinnie wrote:
Jag tycker du resonerar väl snävt ang vad Linn har att erbjuda inom hembio. Kan du nämna någon konkurrent som har bättre prylar för hembio (d.v.s. om vi bortser från Linn-prylarnas övertag när det gäller att spela musik)? Blue-Ray fkt. kan vi nog undanta ett litet tag till eftersom det ännu inte är spciellt väletablerat ännu.
Tycker vi inte kan bortse helt från blue-ray går utan problem att köpa filmer och snart även att hyra på bensin mackar. Men om vi bortser från de. Det finns många märken som erbjuder bra produkter som tex Pioneer, Denon, Marantz, Rotel med flera, vissa har jag inte speciellt mycke erfarenhet av men vid första testet kändes de bra. Föratt jämnföra Linn med märket jag har klart störst erfarenhet av förutom Linn är Pioneer. Som inte spelar i samma prisklass men de kommer upp i närheten av Linn iaf, inte ljudmässigt men tillräckligt bra. Har dock inte testat digitalt från Pioneer in i ett Linn försteg kan tänkas och troligtvis så blir yttligare mindre skillnad. Men ta tex min gamla Unidisk 2.1 så tar jag heldre den än Pioneers värsta dvd (när jag gjorde ett A och B test för skoj skulle) men väljer heldre Pioneers nya värsting med blue-ray detta vad gäller film.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Men ta tex min gamla Unidisk 2.1 så tar jag heldre den än Pioneers värsta dvd (när jag gjorde ett A och B test för skoj skulle) men väljer heldre Pioneers nya värsting med blue-ray detta vad gäller film.
Vad är bluerayspelaren bättre på som gör att du föredrar den? O gäller det bara film eller även med musikDVD?Näör det sedan gäller debatten mellan spelare får man nog bortse från nypris på en 1.1... Man får gå på det pris som Linnhandlare kränger av sina demoex alt beggpriser.Är ju det som visar det riktiga marknadsvärdet iom att Akurate CD/DS har lanserats.Personligen tycker jag att en 1.1 är grymt prisvärd.Marginell skillnad mellan 1.1 o Akurate CD jämfört med hoppet upp till Akurate DS o framförallt Klimax DS.

När Akurate CD kom tyckte jag inte det var ide att missa den underbara DVDprestandan för lite bättre CDprestanda - o dessutom betala för det.
O nu när DSapparaterna kommit så är det ÄN MER uppenbart att Akurate CD är en parantes i utvecklingen. Ett sätt av Linn att mjölka ut det sista försäljningsenheterna av traditionella CDspelare.
För vem köper en ny Akurate CD nu?
Hade varit smartare att halvera nypriset på Unidiskarna för de kan ju trots allt leva vidare bredvid DSserien...till skillnad från CDspinnarna.

Sanslöst OT men som ni förstår svarade jag DS :wink:
En Klimax DS samt en 1.1 vore för mig det ultimata så man kan spela sina SACD/DVD på Unidisken.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:
Men ta tex min gamla Unidisk 2.1 så tar jag heldre den än Pioneers värsta dvd (när jag gjorde ett A och B test för skoj skulle) men väljer heldre Pioneers nya värsting med blue-ray detta vad gäller film.
Vad är bluerayspelaren bättre på som gör att du föredrar den? O gäller det bara film eller även med musikDVD?
Vanlig film å då inte musikaler heller. Det här skrev jag högre upp i inlägget:
Jag wrote:
Håller absolut inte med om att det skulle vara mediokra filmupplevelser, dock så måste hålla med om att musik-dvds blir lidande.

Näör det sedan gäller debatten mellan spelare får man nog bortse från nypris på en 1.1... Man får gå på det pris som Linnhandlare kränger av sina demoex alt beggpriser.
Tänkte på det det när jag skrev mitt inlägg å skulle komentera det men samtidigt är det ju en beg/demo pryl mot en ny vilket också känns fel. Men absolut måste man ta hänsyn till nuvarande beg pris när man bygger ett system, speciellt Unidiskarna har ju droppat i pris.
O nu när DSapparaterna kommit så är det ÄN MER uppenbart att Akurate CD är en parantes i utvecklingen. Ett sätt av Linn att mjölka ut det sista försäljningsenheterna av traditionella CDspelare.
Hade varit smartare att halvera nypriset på Unidiskarna för de kan ju trots allt leva vidare bredvid DSserien...till skillnad från CDspinnarna.
Håller med om att Akurate CD är en onödig produkt. Istället föratt höga 1.1 från 90 något kunde dem sattit ner den till 75. Lätt att leka med siffror kanske tjänar Linn på billigare tilllverkningskostnader på Akuraten. När vi ändå är inne på prissättningarna så känns nästan Akurate DS för billig jämnfört med resten och Klimax DS för dyr speciellt mot Akurate DS då de nästan har samma kundkrets. Kanske 60 mot 110 hade känns mer rätt än 50 mot 146.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ang. jämförelsen Unidisk SC+C2100 v.s. Akurat DS+Majik-I:2 så är det ju att jämföra äpplen med bananer. Ja, jag noterade att det är så du vill se det, men jag tycker fortfarande kanske inte att det är helt logiskt. Bara vad jag tycker! F.ö. så har jag (såklart) röstat för LP12+Klimax DS :wink:
Clas wrote:
Clas wrote:
Vad är bluerayspelaren bättre på som gör att du föredrar den? O gäller det bara film eller även med musikDVD?
Vanlig film å då inte musikaler heller. Det här skrev jag högre upp i inlägget:
Håller absolut inte med om att det skulle vara mediokra filmupplevelser, dock så måste hålla med om att musik-dvds blir lidande.

Här postulerar du att bildprestandaskillnaden väger upp ljudprestadna skillnaden. Jag är inte alls lika säker på vilket som är viktigast för filmupplevelsen, bild-prestanda eller ljudprestanda.
Clas wrote:
Näör det sedan gäller debatten mellan spelare får man nog bortse från nypris på en 1.1... Man får gå på det pris som Linnhandlare kränger av sina demoex alt beggpriser.
Tänkte på det det när jag skrev mitt inlägg å skulle komentera det men samtidigt är det ju en beg/demo pryl mot en ny vilket också känns fel. Men absolut måste man ta hänsyn till nuvarande beg pris när man bygger ett system, speciellt Unidiskarna har ju droppat i pris.

När vi ändå är inne på prissättningarna så känns nästan Akurate DS för billig jämnfört med resten och Klimax DS för dyr speciellt mot Akurate DS då de nästan har samma kundkrets. Kanske 60 mot 110 hade känns mer rätt än 50 mot 146.
Har du hört skillnaden eller är det en spekulation?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Clas wrote:

När vi ändå är inne på prissättningarna så känns nästan Akurate DS för billig jämnfört med resten och Klimax DS för dyr speciellt mot Akurate DS då de nästan har samma kundkrets. Kanske 60 mot 110 hade känns mer rätt än 50 mot 146.
Har du hört skillnaden eller är det en spekulation?
Mer av spekulation har hört alla apparater förutom Akurate DS. Men tror att jag kan göra en hyffsad kvalifiserad spekulation med tanke på att jag har hört från ett antal så kallade säkra källor, angående Akurate DS prestanda. Grund principen är att 50kkr för Akuraten känns helt okej men skillnaden är sedan 96kkr till Klimaxn. Vilket är väldigt mycke pengar att lägga på andra delar, men visst kanske är värt de. Var bara en personlig bedömning att 50kkr skulle vara lagomt för prestanda ökningen, finishen och "veta att man har det bästa".

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Håller med om att Akurate CD är en onödig produkt.
Jo.. Linns produktline är som vanligt förvirrad. ;)

När Akurate CD kom väntade jag mig att de skulle sluta med DVD-spelarna. När sedan Akurate DS kom verkade det kanske rimligt att ha kvar Akurate CD i sortimentet med SACD och DVD-audio som dragplåster. Om man nu tror att de har något kommersiellt värde idag. :roll:

Men varför finns Unidisk 1.1 kvar? Och till det priset?? 1.1 är på tok för dyr idag. Om inte Akurate CD hade lanserats hade 1.1 funkat i sortimentet till samma pris som Akurate CD idag. Sämre än Akurate DS, men SACD och DVD-audio/video. En ny 1.1 är inte någon bra deal idag och jag tvivlar starkt på att det säljs några. 1.1 och 2.1 sades ju ha lika bra videodelar, så de som köpt 1.1 måste väl nästan samtliga varit ute efter den högre prestandan på CD-återgivning och där ligger den ju idag efter betydligt billigare Linnprodukter.

Min gissning: Linn kommer att lägga ner 1.1 rätt snart. Videodelarna uppfattas, rätt eller fel, som rätt outdated idag och audiodelarna är passerade av billigare Linnspelare. Enda alternativet (förutsatt att de förväntar sig att sälja några) är en rejäl prissänkning.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 19:53 
Site Admin
Site Admin

Intressant diskussion om Unidiskarna, som ni säger kan det inte vara många 1.1:or som säljs nya idag, bör väl vara på väg ut kan man väl anta? Däremot har ju Akurate CD:n sänkt beg.priset på 2.1 och 1.1 vilket gör den klart intressant i andra hand. För min del ser jag en 1.1 som i princip lika bra cd-spelare som Akurate CD:n men med bra dvd-spelare också, dessutom till lägre pris!

Ett av frågetecknen är väl om DVD-formatet kommer ersättas om ett par år, då blir den ju inte värd mycket om man senare vill sälja vidare den. Också det här med alla mjukvaruuppdateringar då, vet inte riktigt hur sådant fungerar om man köper begagnat, går dessa att uppdatera själv med skivor eller måste man lämna till handlare?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker att Akurate DS ligger rätt i pris, tänk på att man även behöver lägga en 10-20k på Nas, router, fjärr, kablar...= liknande pris som Akurate CD! (som nu fått en SWuppgraering minsann!! Hur nära DS kommer den då o när kommer ny SW för Unidiskarna?)

Är väl snarare Klimax som är för dyr. 50k mot 144k är saftigt.
Snackades ju om ett pris runt Klimax Kontrol.

Själv har jag brottats med att byta in min 1.1 o köpa någon av DS men DVD är ju grymt bra på 1.1! Tveklöst betyder ljudet mest för filmupplevelsen.

Man kanske skulle behålla 1.1 o istället för Klimax DS köpa Komrifilter? Medan man väntar ut en ersättare till 1.1 o DÅ byter.
Eller behålla 1.1 o köpa Akurate DS, ev också Mimer?
Eller bara köpa Mimerhyllan o avvakta på resten...tills man ser vad Linn gör med produktserierna CD (läggs ned troligen) DS (fler produkter men prestanda/pris?) Unidisk (ersättare eller nytt pris. ny SW?)
just denna osäkerhet i strategin skapar inköpstvekan hos fler än mig...

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 04:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...väntar ut en ersättare till 1.1...
Är det så självklart att det kommer en? Om inte Linn redan nu skall chansa på en vinnare mellan Blu-ray och HD DVD så lär det dröja flera år. Vem köper en Blu-ray-spelare idag i Linns prisklass med bara typ 500 titlar att välja mellan?

Och dessutom tycks Linn ha ansett (insett) att nedladdning är framtiden.. kanske drar de slutsatsen att det inte är intressant att försöka stödja fler diskformat och helt enkelt inte gör någon ny "videodiskspelare".

Vad blir kvar? En ren "videofilspelare" typ vad DS-spelarna är för audio idag? Faktiskt rätt osannolikt i mina ögon. Dagens DS är egentligen inte märkvärdig vad avkodningen gäller - den stödjer bara två format. Det är en lyx Linn har kunnat kosta på sig helt enkelt bara för att det inte finns några konkurrerande högupplösta ljudformat med någon relevant marknadsandel (apple lossless kommer väl närmast), så man har helt enkelt hållit sig till vad CD erbjuder. DS enda bedrift är att få ännu bättre analogljud ur 1980 års digitalaudioformat.

Så är inte fallet för video. DVD är uppenbart otillräckligt för de HD-skärmar som redan har hunnit bli mainstream. Ett vinnande högupplöst diskformat kommer sannolikt, men det är svårt att gissa när. Återstår HDTV-clip nerladdade från internet, kodade i något av flera möjliga format. HD-video tar dessutom mycket plats. Det är idag fortfarande inte riktigt smidigt att ha mycket HD-material lagrat på hårddisk, till skillnad från några tusen FLAC-filer som lätt får plats.

Så.. inget dominerande HD-diskformat och mycket lite tillgänglig mjukvara bland kandidaterna, inget dominerande videocodec för HD-material, HD-video kräver fortfarande icketrivial mängd utrymme. Min slutsats: Marknaden är inte mogen för en video-DS. Inte ens nästan.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
...
Så.. inget dominerande HD-diskformat och mycket lite tillgänglig mjukvara bland kandidaterna, inget dominerande videocodec för HD-material, HD-video kräver fortfarande icketrivial mängd utrymme. Min slutsats: Marknaden är inte mogen för en video-DS. Inte ens nästan.
Håller helt med(!) och just därför tycker jag 1.1:an är ett bättre alternativ än Akurat CD:n.

Förslag:
1.1 byter namn till Akurat DVD, uppgraderas med ny DAC (samma som i Akurat CD:n) och priset sänks till ca. 80-90tkr. Akurat CD kan då utgå eftersom den ändå i stort sett kan ersättas av Akurat DS. Även dagens 1.1 kan samsas mycket bra med DS-apparaterna även om priset i så fall borde sänkas till kanske 70tkr.

Visst vore det trevligt om Klimax DS kostade betydlgt mindre, men å andra sidan så är det inte mycket att säga om i och med att det inte tycks finnas något annat som kommer ens i närheten.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående 1.1 vs Akurate CD håller jag med. Akurate CD känns VÄLDIGT död som produkt :!:
Antingen vill man ha CDprestanda o köper Akurate DS - ELLER så vill man även ha DVD/SACD stöd o köper en beggad 1.1 o lägger de sparade slantarna på annat i systemet.

Samma resonemang torde gälla andra prisklasser - antingen köper man en Uni 2.1, SC, Classik Movie, eller en DS i lämplig prisklass.

Linn har nog kvar CD/DVDspelare i prislistan för att ha ett komplett sortiment ett tag till men FÅ torde säljas.

Vem hade trott att CDspelaren skulle dö före DVDspelarna?
O vinyl ärpå återgång, hehe

BlueRay/HD lär snart dö ut med o bli till en kort parantes...
IPTV, Video on demand (över internet) är framtiden :!:
Silverskivor är snart utdöda!

Fatta vad bra så man kan köpa en massa billiga DVDkonserter :shock:

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00