Jag är själv nybliven LP12 ägare och har några reflektioner:
Jag tycker att valet av musik spelar en ganska stor roll eftersom all ny musik inte är tillgänglig på Vinyl. Min erfarenhet är att gammal musik gör sig bäst på vinyl medan ny musik kan man gott spela på CD eller DS.
Mest beroende på att det verkar som att de vinylpressningar som görs nu för tiden inte alls är lika bra som äldre.
Så, det ena utesluter inte det andra. I dessa jultider spelar jag Diana Kralls julskiva nästan hela tiden. Jag har den på LP och CD. Jag tycker den är bättre på CD, men så är den ju bara några år gammal också. (fast omslaget gör ju sig bättre på LP

)
Jag spelar på en Majik CD och Lp12:an har Cirkus/Lingo1/trampolin 2/Ekos1/Grado Black. På all äldre musik så tycker jag LP12:an är avsevärt bättre.
Efyersom tolvan är såpass uppgraderingsbar så kan man börja med en väldigt enkel och uppgradera efterhand, så man kan egentligen inte komma in helt fel hur man än gör, förutsatt att man inte betalar ett överpris för en given konfiguration.
Några andra saker som jag gillar med att spela LP är att en skivsida är ca 20 minuter. Ganska lagom att slå sig ner och lyssna den tiden. Man kan inte Zappa mellan låtarna utan kan luta sig tillbaks och lyssna. Min otålighet har alltid gjort att jag har svårt att sitta still och lyssna igenom en 70 minuters CD på en gång.
Lycka till med ditt sökande, du kommer inte att bli besviken på en 12:a.
mvh
Christian