selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: LP12 Basutförande
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 21:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag undrar vad som är en vettig instegsmodell av LP12 om man skulle välja att satsa på vinyl också!? Även om man säkerligen inte kan jämföra LP med CD, kan kanske några som upplevt både formaten komma med några synpunkter.
"När" väljer ni en LP12a framför t.ex Ikemi?

Jag siktar nog in mig på en beggad LP12 för att få så mycket för pengarna som möjligt.

Nya Majik-I + LP12 måste vara en prisvärt kombo.

Mvh

Dmitry

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja oavsett vilken lp12:a du väljer kommer den att låta bättre än din ikemi som också låter bra.

Men en lp12:a med cirkus, adikt o en ekos 1 arm är ju en kanon kombination och inte allt för dyrt.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 21:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jaså!? Låter osannolikt trevligt! Vad är ett ungefärligt begagnat pris på det utförande du nämnde?
Jag måste provlyssna en LP12 snarast. De finns väl alltid hos Linn handlare för demonstration?

Jag vet att basverket kostar ca 20000 nytt, vilket är lite saftigt. Dock säkert värt det rent ljudmässigt, men lite utombudgeten för en ev. LPspelare när tonarm och det andra kommer till.

Tack för synpunkten

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dmitry wrote:
Jaså!? Låter osannolikt trevligt! Vad är ett ungefärligt begagnat pris på det utförande du nämnde?
Jag måste provlyssna en LP12 snarast. De finns väl alltid hos Linn handlare för demonstration?

Jag vet att basverket kostar ca 20000 nytt, vilket är lite saftigt. Dock säkert värt det rent ljudmässigt, men lite utombudgeten för en ev. LPspelare när tonarm och det andra kommer till.

Tack för synpunkten
Ja priser är alltid svårt att ge men min gissning är mellan 15-20k (det är kanske lite optimistiskt). Just nu kunde jag inte hitta ngn till salu på nätet i Sverige.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hittade en annons.

http://www.tonlaget.com/beg.html

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 22:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Intressant. Hade helst velat ha verk i en tränyans. Men helt klart intressant ändå!

Hittar följande på T&T hemsida

Linn LP12 Akito, AT95, Valhalla, Afromosia ca28000:-
15900:-
Linn LP12 Akito, K5, Valhalla, Afromosia
Linn LP12 Regaarm (ny), AT95, Valhalla, Afromosia cs 28000:- 14900:-

Inte samma prestanda antar jag.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nä där har du rätt inte riktigt samma nivå. Men man ska nog inte ha bråttom när man ska köpa en sådan här pryl. Jag gillar också trä, har en afromosia som du ska se på min presentation. Är också svag för den i ljust trä.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 22:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nej jag kommer verkligen inte ha bråttom vad gäller LP spelaren. Men hålla utkik kommer jag att göra.

Mycket snyggt med Afromosia. Jag gillar även Lönn och körsbär. Jag hade nog föredragit ett aningen mörkare träslag än lönn. Prestandan som är det viktiga dock.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är själv nybliven LP12 ägare och har några reflektioner:

Jag tycker att valet av musik spelar en ganska stor roll eftersom all ny musik inte är tillgänglig på Vinyl. Min erfarenhet är att gammal musik gör sig bäst på vinyl medan ny musik kan man gott spela på CD eller DS.

Mest beroende på att det verkar som att de vinylpressningar som görs nu för tiden inte alls är lika bra som äldre.

Så, det ena utesluter inte det andra. I dessa jultider spelar jag Diana Kralls julskiva nästan hela tiden. Jag har den på LP och CD. Jag tycker den är bättre på CD, men så är den ju bara några år gammal också. (fast omslaget gör ju sig bättre på LP :lol: )

Jag spelar på en Majik CD och Lp12:an har Cirkus/Lingo1/trampolin 2/Ekos1/Grado Black. På all äldre musik så tycker jag LP12:an är avsevärt bättre.

Efyersom tolvan är såpass uppgraderingsbar så kan man börja med en väldigt enkel och uppgradera efterhand, så man kan egentligen inte komma in helt fel hur man än gör, förutsatt att man inte betalar ett överpris för en given konfiguration.

Några andra saker som jag gillar med att spela LP är att en skivsida är ca 20 minuter. Ganska lagom att slå sig ner och lyssna den tiden. Man kan inte Zappa mellan låtarna utan kan luta sig tillbaks och lyssna. Min otålighet har alltid gjort att jag har svårt att sitta still och lyssna igenom en 70 minuters CD på en gång.

Lycka till med ditt sökande, du kommer inte att bli besviken på en 12:a.

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 00:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Chistian, tack för synpunkterna. Jag kommer att lyssna på mycket musik som inte är inspelad senare än 70 talet. Så vinyl vore nog vettigt av den anledningen. Sen hoppas jag att man kan hitta en hyfsat överkomlig i basutförande och som du säger uppgradera efterhand. Ikemin kommer att få stå för CD skivorna även i fortsättningen.

LP fodralen är trevligare ja 8) sen rymmer man fler i hyllorna också!

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00