selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 14:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Hörlursförstärkare
PostPosted: Tue Dec 11, 2007 11:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tips ngn?
Och, är det underligt eller inte underligt att Linn aldrig satsat på en ordentlig hörlursförstärkare? Hörlurar känns spontant som att de gör det lätt att följa och uppfatta de olika komponenterna i musik (men jag har aldrig jämfört högt/hörlurar med jämförbara medier eller anläggningar...). Borde kunna ge bra tune dem, även om de har andra brister? Hur som haver så vore det ibland bra på kvällarna, då familjen lagt sig...

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 11, 2007 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även ett par rediga hörlurar vore ju en trevlig produkt från Linn.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 11, 2007 13:03 
Site Admin
Site Admin

Hörlursuttaget på alla Linn-förstärkare jag hört presterar iofs mycket vettigt ljud!

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 11, 2007 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naim Headline och en fet nätdel låter riktigt bra! :D Och kostar 10kkr... :roll:

Enda hörlursförstärkare från Linn jag använt var den i Kolektor. Den hade lite problem att driva AKG 501 som jag testade under en period, och mina aktiva Kaber var så mycket bättre att jag kände att jag inte skulle bli nöjd utan lade ner hörlursförsöket.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 11, 2007 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Troligtvis den bästa hörlursförstärkare jag har hört (Det är inte jättemånga...) är min Linn (Knekt) Line Receiver. Knektad med Cat5 kabel från min Majik Kontrol så låter den betydligt bättre än om man stoppar lurarna direkt i uttaget på Kontrollen! :?: Ändå har jag ett trimmat hörlursuttag på min Majik Kontrol! Line Receivern orkar driva mina AKG501:or med en kvalitet som jag inte har hört något annat hörlursuttag göra. (Har inte hört Naim Headline på dessa.) Fantastiskt bra, faktiskt... Rekommenderas!

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 11, 2007 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ledsen att kapa tråden men jag har en fråga till Linnofil:
Hur kan man använda Linns Knekt Line receiver och är detta det samma som en Linn Knekt Line driver ? Behövs det något mer än denna Line driver.
Jag har haft hörlursproblemet under en längre tid med först 5103 och nu senast en Exotik. Jag kan inte fatta att de utelämmnar en sådan viktig utgång på ett försteg.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 14, 2007 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker att hörlursutgången i min nya Classik Movie låter väldigt bra! Det behöver nog inte alltid vara en extern låda även om det pyskologiskt känns bättre för en del av oss nördar :D

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 01:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Ledsen att kapa tråden men jag har en fråga till Linnofil:
Hur kan man använda Linns Knekt Line receiver och är detta det samma som en Linn Knekt Line driver ? Behövs det något mer än denna Line driver.
Jag har haft hörlursproblemet under en längre tid med först 5103 och nu senast en Exotik. Jag kan inte fatta att de utelämmnar en sådan viktig utgång på ett försteg.
Vad som är viktigt på ett försteg är nog väldigt olika för olika användare... Men för att övergå till huvudfrågan:

Driver och receiver är inte samma sak. Faktum är att de är varandras motsatser. D.v.s. att de finns i motsatta ändar på en signalkedja. Signalen går från huvudsystemet (sändare/driver) och vidare till knektrummen (mottagare/receiver). Eftersom du har en Exotik (väl?) så har du redan både en driver och en receiver, men bara en i taget. Det går att ställa in Exotiken i "User settings" till den ena eller den andra. I ditt fall sätter du den till driver. Det du då behöver för att lyssna på hörlurar är därför "bara" en Line Receiver och en Basik IR RCU. Till detta krävs två Cat5 kablar, terminerade på Knektvis. En kort Cat5 kabel från din lilla Basik IR RCU till Line Receivern och en lång (?) Cat5 kabel från Exotiken till Line Receivern.

Med dessa manövrer och prylar kan du lyssna på musik via hörlurar och styra systemet. Inte bara vid huvudsystemet, utan var du vill i hemmet! (Så långt som din långa Cat5 kabel räcker och så länge det finns ett vägguttag i närheten.) En annan fördel med detta är att du får ett komplett "portabelt" Linnförsteg som kan anslutas till slutsteg och högtalare någonstans i hemmet. (Det ger dig en fullfjädrad Knektzon!) Knekttermineringen kan jag säkert hjälpa dig med, om Anders på TL inte hinner med.

Jag har ritat en bild i Powerpoint, så att alla kan se hur enkelt det är med Knekt, och hur glad man blir! :lol:

Attachments:
File comment: Så här kan det se ut i ett Majik/Akurate system. Interna drivern (t.ex. din Exotik) till externa (Line) receivern med en RCU för kontroll. Ev. kan slutsteg och högtalare läggas till denna konfiguration.
Majik_Knekt_Headphone_2.JPG
Majik_Knekt_Headphone_2.JPG [ 24.54 KiB | Viewed 2497 times ]

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 08:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag har en Naim Headline som jag funderat på att uppgradera med ny nätdel (hicap) men det blir löjligt dyrt.
Detta låter som ett mycket intressant alternativ för mig som prioriterar hörlurslyssnandet ganska högt. Kan man styra volymen med sin vanliga Linnfjärr?
Vad kostar en line reciever?

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Kan man styra volymen med sin vanliga Linnfjärr?
Ja! Går med ovan nämd RCU och modellen över, "Knekt RCU". Modellen under som heter "Basik RCU" har inget IR öga och bara på/av och volym. Men å andra sidan kan man ha den i duschen!
Stephan wrote:
Vad kostar en line reciever?
Från en tusenlapp och uppåt på t.ex. www.eBay.co.uk. Go Knekt!

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 22:39 
Site Admin
Site Admin

Linnofil wrote:
[...]

Jag har ritat en bild i Powerpoint, så att alla kan se hur enkelt det är med Knekt, och hur glad man blir! :lol:
Riktigt bra och informativt inlägg - och snygg avslutning :roll:

Post subject: line receiver
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 11:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

1) ett par receivers ute på ebay just nu, budtid fram till 4:e jan
2) med min sc så ska det alltså vara på samma sätt som med exotiken? Det som behövs är en receiver och en basik? Kan jag då stänga av ljudet i huvudsystemet med min kontroll? Det är en förutdsättning då jag tänkte ha hörlurssystemet på et annat ställe i vårt vardagsrum. Kan jag styra huvudsystemet så att jag stänger av ljud och kopplar äöver till hörlur så är det fantastiskt. Eler behöver jag en mer avancerad kontroll då?
3) på sc finns det en utgång, TV out med konstant output. Ngn som testat att koppla denna till en hörlursförstärkare? Då blir man tvungen att stänga av slutsteget när man ska gå över till hörlurar, men ...

Post subject: Re: line receiver
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 02:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkar wrote:
1) ett par receivers ute på ebay just nu, budtid fram till 4:e jan
Sorry, lite sent svar. Men det kommer flera hoppas jag!
andkar wrote:
2) med min sc så ska det alltså vara på samma sätt som med exotiken? Det som behövs är en receiver och en basik?
Ja, det är jag ganska säker på. Den har väl separat rec loop?
andkar wrote:
Kan jag då stänga av ljudet i huvudsystemet med min kontroll? Det är en förutdsättning då jag tänkte ha hörlurssystemet på et annat ställe i vårt vardagsrum. Kan jag styra huvudsystemet så att jag stänger av ljud och kopplar äöver till hörlur så är det fantastiskt. Eler behöver jag en mer avancerad kontroll då?
Du kan inte stänga av ljudet på huvudsystemet, annat än t.ex. att stänga av CD'n. Det krävs i ditt fall är inte en Linn remote utan en frumote. D.v.s. du ropar till frun: -Öhh, stäng av därnere! Du kan givetvis muta eller sänka ljudet till noll i huvudsystemet innan du går och lyssnar i externa rummet. Tanken är att rummen ska vara separata och kontrolleras separat. Undantaget är när man har en Intersekt och då kan stänga av alla zonerna från en zon. När du lyssnar på DVD/CD eller andra inkopplade källor till din SC så låter det inte i huvudsystemet, du kan manövrera anläggningen, byta källor och höja/sänka volym m.m. utan att det hörs något i huvudsystemet. Men BARA om det är mutat eller inställt på en källa som är tyst, t.ex. aux.
andkar wrote:
3) på sc finns det en utgång, TV out med konstant output. Ngn som testat att koppla denna till en hörlursförstärkare? Då blir man tvungen att stänga av slutsteget när man ska gå över till hörlurar, men ...
Ska inte behövas! Ett försteg mår inte alltid bra att vara kopplat till ett slutsteg som är avslaget, men det beror lite på hur de båda är konstruerade.

Post subject: Re: line receiver
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 07:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
.. frumote.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 07, 2008 15:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4067