rynnox wrote:
Ledsen att kapa tråden men jag har en fråga till Linnofil:
Hur kan man använda Linns Knekt Line receiver och är detta det samma som en Linn Knekt Line driver ? Behövs det något mer än denna Line driver.
Jag har haft hörlursproblemet under en längre tid med först 5103 och nu senast en Exotik. Jag kan inte fatta att de utelämmnar en sådan viktig utgång på ett försteg.
Vad som är viktigt på ett försteg är nog väldigt olika för olika användare... Men för att övergå till huvudfrågan:
Driver och receiver är
inte samma sak. Faktum är att de är varandras motsatser. D.v.s. att de finns i motsatta ändar på en signalkedja. Signalen går från huvudsystemet (sändare/driver) och vidare till knektrummen (mottagare/receiver). Eftersom du har en Exotik (väl?) så har du redan både en driver och en receiver, men bara en i taget. Det går att ställa in Exotiken i "User settings" till den ena eller den andra. I ditt fall sätter du den till driver. Det du då behöver för att lyssna på hörlurar är därför "bara" en Line Receiver och en Basik IR RCU. Till detta krävs två Cat5 kablar, terminerade på Knektvis. En kort Cat5 kabel från din lilla Basik IR RCU till Line Receivern och en lång (?) Cat5 kabel från Exotiken till Line Receivern.
Med dessa manövrer och prylar kan du lyssna på musik via hörlurar och styra systemet. Inte bara vid huvudsystemet, utan var du vill i hemmet! (Så långt som din långa Cat5 kabel räcker och så länge det finns ett vägguttag i närheten.) En annan fördel med detta är att du får ett komplett "portabelt" Linnförsteg som kan anslutas till slutsteg och högtalare någonstans i hemmet. (Det ger dig en fullfjädrad Knektzon!) Knekttermineringen kan jag säkert hjälpa dig med, om Anders på TL inte hinner med.
Jag har ritat en bild i Powerpoint, så att alla kan se hur enkelt det är med Knekt, och hur glad man blir!