selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fase - igjen
PostPosted: Sun Nov 25, 2007 15:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har fått en litt snikende usikkerhet ang. fasevridning ved sammenkobling av flere apperater. Er det virkelig kun øret som brukes til å definere om det er noe som ikke stemmer.
Kjeden er som følger:
LP via Clearaudio RIAA, og CD inn i Kairn Pro. Fra Kairn via KEF Kube til Klout 1. og daisykoblet videre til Klout 2.
Klout 1 stereo ut til bassektion på 107/2, og Klout 2 til mellomtone/diskant.
Alle tilsluttninger på høytaler er snud enligt manualen til Linn, men skjer det noe med fasen når signalet forlater Kuben? Jeg går ut fra at "signal out" fra klout 1 er tatt rett fra inngangen.
Finnes det en "dings" som kan måle om fasen er korrekt?
Takker for alle innspill

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 25, 2007 21:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har lest meg litt opp på tidligere tråder her på forumet ang. dette emnet. Fasit ser ut til å være at det kun fasevendes ut fra Kairn = bytt om til høyttaler. Her i norge har vi kun jordet stikke i våtrom, så er det da noen vits å finne fase ved vegg-uttak? Den måles vel mot jord? Og så spørsmålet fra over: Er det noen mulighet til å måle et musiksignals fase igjennom anlegget?
Tilgi min uvitenhet.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 28, 2007 01:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Steen!

Kairn vänder den absoluta fasen på musiksignalen. I ett 2-kanals stereosystem så vänder man därför högtalaranslutningarna på slutsteget (i ditt fall 2 st Klout). Där ska alltså + på högtalarkabeln gå till - på Klout och - på högtalarkabeln ska gå till + på Klout.

Problemet blir att din Kef Kube kommer att matas med en inverterad fas. Denna behöver därför en fasomkopplarknapp, vilket jag inte vet om den har. Har den det så kan du vända fasen rätt överallt; i subben och efter båda Kloutarna.

Fasomkopplingen i subben gäller enbart signalen den spelar - inte signalen som går vidare till din Klout. Och kopplingen in och ut ur Klout är precis som du skriver endast en vidarelänkning, där sker heller ingen fasvändning.

Att mäta musiksignalens fas genom systemet går att göra med ett oscilloskop med två kanaler.

Nätanslutningarnas fas - alltså vilken pinne som är 230V och vilken som är noll - påverkar störningsfältet inuti apparaterna, oavsett om apparaten är jordad eller ej. På de allra flesta apparater ska fasen anslutas så att när du tittar in i nätsladdens apparatkontakt och de tre hålen ser ut som en pyramid så ska fas (230V) vara i hålet till höger.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 29, 2007 00:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Fikk med meg det meste, bortsett fra dette:

"Fasomkopplingen i subben gäller enbart signalen den spelar - inte signalen som går vidare till din Klout. Och kopplingen in och ut ur Klout är precis som du skriver endast en vidarelänkning, där sker heller ingen fasvändning."

Fra Kuben, som ikke har fasknapp, går signalet videre til første Klout som driver bassdelen, og fra signal ut på første Klout til andre klout som driver mellom/diskant. uansett hva Kuben gjør, er det likt for begge kloutene/høyttalerne.
Skal/bør jeg invertere fasen noe sted i kjeden? Og hvis så, hvor??
Hilsen

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 29, 2007 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har kuben ingen fasknapp så kommer den säkerligen att spela det den får från Kairn: Inverterad fas.

Om du har vänt på + och - på Kloutarnas högtalarutgångar kommer fronthögtalarna att spela: Rätt fas.

Troligen spelar alltså subben och dina 107/2 i motfas - subbasen släcks ut av subben istället för att förstärkas (exakt i vilket område beror på hur nära de står, hur deras faskurvor ser ut etc).

Enklaste lösningen är nog att koppla så att allt spelar i motfas: Vänd INTE på högtalaranslutningarna bak på Kloutarna. Inga vändningar någonstans alltså; allt kopplas precis som det står markerat med + och - på apparaterna.

Alternativet är att ta ut subben ur rummet (borde vara bättre utan) eller att byta Kairn mot ett försteg som inte inverterar fasen.

Jämför och rapportera!

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 29, 2007 19:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Takk til Fredrik for at du tar deg tid til dette.
Leste igjennom mitt første innlegg, men kan ikke se at jeg noe sted har skrevet noe om en sub. Ut fra dine svar ser det ut til at du tror jeg kjører med en aktiv sub i tillegg til mine 107/2. Dette er ikke tilfelle. Det er forøvrig helt unødvendig. Kef'ene går nesten flatt ned til 18Hz (-1,5 dB), derfor den andre Klout for å fore basseksjonen. Så ut ifra det du sier skulle det ikke være grunn til bekymring, da kuben sender det samme inverterte signalet til begge Kloutene, og kablene er snudd ved høyttaler-terminalene.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 29, 2007 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, där ser man hur det går när man pratar om sånt man inte har en aning om! :D

Av någon anledning tänkte jag på en subwoofer när jag läste Kef Kube. Men nu har jag slagit upp Kube och fattat vad det är. Faktum är att jag både sett och hört ett par dyra Kef med en Kube inkopplad. Men det kom jag inte ihåg förrän jag såg en bild av den.

Glöm alltså allt jag skrev i förra emailet. Det är bara att fortsätta ha fasen vänd vid Kloutens högtalarutgångar så är allting som det ska vara!

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00