Stephan wrote:
Finns det någon som lyssnat på en apparat med hög tunedem-faktor, men som ändå tyckt att den presterat sämre än en annan produkt med lägre tune?
Jag kan inte påminna mig att jag föredragit en ur tune-dem synvinkel sämre produkt i en given anläggning, men sammanhanget d.v.s. musikval och kringutrustning kan ändå påverka en hel del. Det går ofta hitta några plattor som låter bra/häftigt (på något sätt d.v.s. blir roliga att lyssna på) på en given anläggning. Jag har stött på high-end anläggningar som i vissa fall visat sig vara i det närmaste olyssningsbara oberoende av musikval.
Stephan wrote:
Finns det andra musikaliska egenskaper i en apparat än tunen.
Hög dynamik d.v.s. att kunna återge svaga och starka partier i musiken utan att låta illa.
Stephan wrote:
Är förmåga att leverera bas-tryck/hög volym en musikalisk parameter, eller är den likgiltig ur ett musikaliskt perspektiv.
Viss musik tycker jag skall spelas högt. Går inte det så tycker jag det fattas något.
Viss musik kräver förmåga att återge djup bas (inte nödvändigtvis samma sak som bas med tryck).
Stephan wrote:
Har en apparat bättre tune när man vevar upp volymen?
Nej. Jag tror nog att motsatsen är vanligare d.v.s. man hör tydligare att det inte är riktigt bra.
Stephan wrote:
Låter en sämre apparat bättre än en bättre apparat vid högre volym?