selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 10, 2024 21:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Västkustpop/rock
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 23:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Okej, detta är ju en sanslöst stor genre med hur många studiorävar som helst som spelar in skivor hit och dit i alla möjliga konstellationer, men ska försöka mig på att sammanställa några personliga favoriter iaf. Denna genre var väl som störst under 80-talet och förknippas därför av många med den hitmusik som dominerade den tidsperioden. Nu finns det iofs en del bra hitmusik från 80-talet, men den mesta västkustrocken skiljer sig rätt mycket från den iaf!
Kanske det finns fler här som lyssnar även på denna genre? :)
  • Peter Cetera - One More Story från 1986. Denna skiva snurrar väldigt ofta i CD-spelaren hemma. Peter Cetera ingick som många kanske vet i Chicago ett tag. Chicago är också värda att lyssna på från skivan 16 och framåt, men Cetera gick vidare och gjorde denna skiva som känns mognare på något sätt.
  • David Foster - River of Love från 1990. Kanske välkänt för många även detta. DF har producerat sanslöst många skivor, bl.a. Chicago, The Corrs, Celine Dion etc etc. Kolla listan på allmusic! På denna skiva har han samlat ihop drösvis med folk som han jobbat med, resultatet är bra! Även hans tidigare skivor rekommenderas, The Symphony Sessions och den självbetitlade.
  • Mr Mister - Go On... har jag redan nämnt i andra trådar. Letade i fyra år innan jag hittade denna! Det var värt det, en riktig kanonskiva. Västkust med väldigt akustisk känsla och (för en gångs skull) starka texter. Väldigt olikt deras senare alster.
  • Michael Ruff - Michael Ruff Band och Speaking in Melodies. Två skivor som jag inte skulle vilja leva utan. Den senare är inspelad på Sheffield Labs och det är bara anläggningen som sätter gränsen för hur live denna skiva kan låta. Ballt också att nästan alla musiker är svenskar.
  • Vonda Shepard - Vonda Shepard. Ja, hon har faktiskt gjort bra musik! Det är enormt trist att höra den musik hon presterat på senare år, när det lät så här bra en gång i tiden. Den vanliga 'västkustmaffian' (inklusive bl.a. Jeff Porcaro, Michael Landau, Jimmy Haslip, Michael Ruff...etc) är med. Hela skivan är bra!
Finns många fler, men jag nöjer mig nog med det där för tillfället. Det är en svår genre som ofta balanserar mellan att bli för slick och därmed tråkig, och att ha en helt lagom nivå så att det blir en topp-produktion med känsla. När allt stämmer är det bara att lyssna och njuta!

Finns det fler tips eller åsikter om västkust? Bring it on! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Tack för tipsen, skall genast kolla över dessa.

De som jag först fastnade för var TOTO, osäker på om det är västkust eller inte. Tycker att dom spänner över ett par genres bla progressiv rock emellanåt.

Isolation och Farenheit skapade ett begär efter denna typ av musik, mycket tack vare Fergie Fredriksen på sång. Har en liten svaghet för grupper med starka sångare nämligen.
Gillar Toto med Bobby Kimball också, speciellt den senare skivan Mindfields.
FM med Steve Overland som sångare, senare medlem av Shadowman.
Jorn och Ark med norske Jorn Lande som lead singer, ni som gillar Whitesnake borde ta en titt på denne man som tidigare haft en grupp som hette The Snakes som spelade covers och eget material i Whitesnakes anda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Hmmm intressant. Jag har faktiskt letat efter skivor med lite mer mogen rock, som låter bra och inte känns som nån tonårsrevolt. Kanske är rätt genre?

Ska ladda ner några smakprov.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Efter några nerladdningar och lyssningar av dina tips Ayn så kanske du skulle uppskatta en platta med Phenomena som heter Innervision??

Kanske inte kallas för västkust............arenarock kanske??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Även Spin Gallery Standing Tall och Snake Charmer Backyard Boogaloo borde passa dig då Ayn, Göran Edman kör rätt så tight och snyggt på sång. Riktig modern västkust.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 14:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ska kollas upp. Drog hem 3 skivor med Phenomena, det låter arenarock om det. Inte helt olikt Giant!...vilket är ett band jag absolut rekommenderar om man gillar sån musik :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 15:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Gillar du Phenomena kan det tänkas att Boston också vore något för dig.Tänker då närmast på de första två skivorna.Och varför inte Journey?Dom har en del grymma ballader!STOR köpvarning på skivan "separate ways" i såna fall.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 12, 2004 15:40 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mja, då börjar vi glida ganska långt ifrån ämnet ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 17, 2004 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Hittat något nytt och spännande??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 21, 2004 08:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
OTTO wrote:
Hittat något nytt och spännande??
Det har varit ganska lugnt på inlyssningsfronten på sistone.

Däremot kan jag passa på att tipsa om ännu en artist som jag lyssnar mycket på, Bruce Hornsby. Lyssna på Bruce Hornsby & The Range - A Night On The Town - kanonskiva enligt undertecknad! Den sista skivan med The Range och bra mycket roligare än de tidigare skivorna (där bl.a. den vid det här laget ganska uttjatade "The Way It Is" finns med). Sen gick han solo. Soloskivorna är lika bra och snudd på ännu bättre f.ö. :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited