Okej, detta är ju en sanslöst stor genre med hur många studiorävar som helst som spelar in skivor hit och dit i alla möjliga konstellationer, men ska försöka mig på att sammanställa några personliga favoriter iaf. Denna genre var väl som störst under 80-talet och förknippas därför av många med den hitmusik som dominerade den tidsperioden. Nu finns det iofs en del bra hitmusik från 80-talet, men den mesta västkustrocken skiljer sig rätt mycket från den iaf!
Kanske det finns fler här som lyssnar även på denna genre?
- Peter Cetera - One More Story från 1986. Denna skiva snurrar väldigt ofta i CD-spelaren hemma. Peter Cetera ingick som många kanske vet i Chicago ett tag. Chicago är också värda att lyssna på från skivan 16 och framåt, men Cetera gick vidare och gjorde denna skiva som känns mognare på något sätt.
- David Foster - River of Love från 1990. Kanske välkänt för många även detta. DF har producerat sanslöst många skivor, bl.a. Chicago, The Corrs, Celine Dion etc etc. Kolla listan på allmusic! På denna skiva har han samlat ihop drösvis med folk som han jobbat med, resultatet är bra! Även hans tidigare skivor rekommenderas, The Symphony Sessions och den självbetitlade.
- Mr Mister - Go On... har jag redan nämnt i andra trådar. Letade i fyra år innan jag hittade denna! Det var värt det, en riktig kanonskiva. Västkust med väldigt akustisk känsla och (för en gångs skull) starka texter. Väldigt olikt deras senare alster.
- Michael Ruff - Michael Ruff Band och Speaking in Melodies. Två skivor som jag inte skulle vilja leva utan. Den senare är inspelad på Sheffield Labs och det är bara anläggningen som sätter gränsen för hur live denna skiva kan låta. Ballt också att nästan alla musiker är svenskar.
- Vonda Shepard - Vonda Shepard. Ja, hon har faktiskt gjort bra musik! Det är enormt trist att höra den musik hon presterat på senare år, när det lät så här bra en gång i tiden. Den vanliga 'västkustmaffian' (inklusive bl.a. Jeff Porcaro, Michael Landau, Jimmy Haslip, Michael Ruff...etc) är med. Hela skivan är bra!
Finns många fler, men jag nöjer mig nog med det där för tillfället. Det är en svår genre som ofta balanserar mellan att bli
för slick och därmed tråkig, och att ha en helt lagom nivå så att det blir en topp-produktion med känsla. När allt stämmer är det bara att lyssna och njuta!
Finns det fler tips eller åsikter om västkust? Bring it on!