selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 00:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har en sizmik sub-förstärkare somär märkt 110 volt och undrar om det går att köra den i sverige utan transformator? Eller om det finns något sätt att modifiera den till 220 volt?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag känner inte till just Sizmik men att ansluta 110 v apparater till vårt 240 volts-nät brukar i bästa fall resultera i en bränd säkring, i värsta fall en sönderbränd apparat med tillhörande illaluktande rök i hela våningen...

Transformator är det som gäller alternativt att byta nätdel till förstärkeriet.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

....eller bygla om trafon om den möjligheten finns.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 13:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

bygla om trafon? är det något man kan göra själv eller kanske nån reparatör eller liknande kan fixa det?

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sizmik har switchande nätdelar med auto-ranging. Väljer alltså automatiskt 115 eller 230 V.

Kan du ha nån gammal variant som enbart tar 115 V? Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Lägg in en bild på hur det ser ut runt strömintaget!

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bearW wrote:
bygla om trafon? är det något man kan göra själv eller kanske nån reparatör eller liknande kan fixa det?
Finns det en bygel så kan du fixa det själv. Förhoppningsvis är den uppmärkt så du ser hur den ska flyttas...

Om det inte finns en bygel så kan du kanske byta trafo. Den du har nu omvandlar 110 volt till det som slutsteget drivs med (24, 36 eller nåt). Kan du ta reda på vilken spänning du har ut från trafon, så kan du sedan skaffa en trafo som omvandlar 240 volt till samma värde. Den befintliga trafon är säkert märkt med vilken spänning som kommer ut alternativt ett omräkningstal. Eller så mäter man upp den.

Tänk bara på att alla eventuella garantier försvinner om du börjar rota i burken. Enklast, och dyrast, är nog att lämna den till en Linnhandlare som byter nätdel.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 14:43 
Ny Medlem
Ny Medlem

Lejonklou wrote:
Sizmik har switchande nätdelar med auto-ranging. Väljer alltså automatiskt 115 eller 230 V.

Kan du ha nån gammal variant som enbart tar 115 V? Kan inte minnas att jag sett någon sådan. Lägg in en bild på hur det ser ut runt strömintaget!
Auto-ranging kom först 2005 samtidigt som man införde Chakrateknologin för Sizmik om jag inte missminner mig. Så du har nog dessvärre rätt att det kan vara en gammal model.

/m

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 16:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ok, ska öppna och kolla efter bygel, har en kompis som är lite insatt i elektronikvärlden som kan hjälpa till. Tack för de snabba svaren!

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OpenKnekt wrote:
Auto-ranging kom först 2005 samtidigt som man införde Chakrateknologin för Sizmik om jag inte missminner mig
Kollade detta, du har rätt. De gamla Sizmik-modulerna gjordes i 230V och 115V-varianter och går inte att ändra spänning på.

Alltså: Inga byglar. Ingen transformator som kan bytas.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
OpenKnekt wrote:
Auto-ranging kom först 2005 samtidigt som man införde Chakrateknologin för Sizmik om jag inte missminner mig
Kollade detta, du har rätt. De gamla Sizmik-modulerna gjordes i 230V och 115V-varianter och går inte att ändra spänning på.

Alltså: Inga byglar. Ingen transformator som kan bytas.
Varför kan man inte byta trafo? Finns det ingen? Vilken strömförsörjning finns i så fall?

Men nätdelen bör väl gå att byta ändå?

Annars är väl kanske just en 240-110 voltsomvandlare det enklaste.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

230-110 Omvandlare får man för runt 400:-, en kompis kör en sådan med en Fender Pro JR (liten 15W gitarrstärkare med rör) som han köpt i USA. Det fungerar utan problem på nivåer spela i band Men stereogrejer av klass som denna ställer ju högre krav på strömmen och helt säkert hör du nog klar skillnad mellan omvandlare och att byta nätdel. Ingen aning om vad Linn tar för delarna men antagligen blir det ganska dyrt, kanske lägga på en nolla?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Varför kan man inte byta trafo? Finns det ingen? Vilken strömförsörjning finns i så fall?
Det är en switchande nätdel. Den har visserligen en transformator, men den går varken att bygla om eller byta ut då hela kretsen är gjort för 115 eller 230V.
Quote:
Sizmik-modulen är en liten låda med allt på ett kretskort; nätdel, slutsteg, ingångssteg, filtrering, logik, rubbet. Alltså är enda alternativet att byta den mot en 230V-version. Eller numera Chakra-varianten som har autoranging på nätdelen (lite konstigt att de inte hade det från början).
Quote:
Den här modulen drar upp till 1000 Watt, de omvandlare som klarar det är stora och kostar massor av pengar. Dessutom kommer det garanterat att låta sämre.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 01:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Det är en switchande nätdel. Den har visserligen en transformator, men den går varken att bygla om eller byta ut då hela kretsen är gjort för 115 eller 230V.
Quote:
Sizmik-modulen är en liten låda med allt på ett kretskort; nätdel, slutsteg, ingångssteg, filtrering, logik, rubbet. Alltså är enda alternativet att byta den mot en 230V-version. Eller numera Chakra-varianten som har autoranging på nätdelen (lite konstigt att de inte hade det från början).
Quote:
Den här modulen drar upp till 1000 Watt, de omvandlare som klarar det är stora och kostar massor av pengar. Dessutom kommer det garanterat att låta sämre.
Köper allt utom sista meningen. Varför skulle denna apparat låta sämre för att de 110 volt den matas med är nertransformerat från 240? 110 volt in är väl 110 volt in. Den enda begränsningen jag kan tänka mig är strömkapaciteten.

En 2:1 trafo som klarar 1000 watt behöver väl inte vara så dyr, eller?

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
En 2:1 trafo som klarar 1000 watt behöver väl inte vara så dyr, eller?

/ B
Tja inte så farligt kanke men inga 400 kronor. :D

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 187286.htm

Varför det brukar låta sämre har jag ingen aning om men det brukar det göra.

Dessutom lär man behöva ta den på 1500VA då den på 1100 kommer för nära max.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Anledningen till att det låter sämre är att utimpedansen är högre från en omvandlare. Jag tyckte förut att det var lite av ett mysterium varför diverse nätströmsrelaterade saker påverkade ljudet, men nu har jag bekräftat de flesta saker experimentellt och just impedansen förklarar mycket.

Om man sätter ett par ohm i serie med nätkabeln så blir det en hörbar skillnad i prestanda från de flesta bra apparater. Sätter man ett tiotal ohm och några mH induktans så blir det en markant skillnad. En omvandlare av den typ som Hepcat länkar till har säkert något sådant på utgången.

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00