selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 30, 2007 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en liten fråga om det nu är någon som är vaken. Jag håller på att lägga över mina CD skivor på hårddisken och undrar nu om jag kan ha användning för en Numerik, eller är jag kanske helt ute och cyklar ? I så fall hur kan man använda numeriken ? Jag tänkte t ex använda en Squeezebox och i så fall en Numerik för att få ett så bra ljud som möjligt ut i Linn systemet.

Man måste våga fråga för att kunna lära något eller hur ????

Klimax DS är tyvärr helt utan räckhåll. :oops:

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skall inte vara några problem, Numerik stödjer ju både 44,1 och 48 Khz så det går ju att koppla in det mesta. Gäller bara att ställa in så dom skickar något av dessa (med DVD-spelare så kan man i menyn välja mellan 48 och 96 Khz).

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 26, 2007 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok det borde alltså fungera bra men vad för kabel och till vilka kontakter ansluter jag SB3 till Numeriken ? :)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 26, 2007 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag antar att man måste använda en 75 ohm kabel med en RCA kontakt och en BNC kontakt till Numeriken. Frågan är hur mycket kabelns kvalité påverkar ljudöverföringen till Numeriken. Det finns enkla patchkablar med dessa kontakter för en 50 lapp men sedan har t ex Supra en Trico kabel för 450 kr. Adaptrar ska man nog vara försiktig med.

Erfarenheter mottages tacksamt

mvh Ronny

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kabelns betydelse är enl min erfarenhet egentligen lika stor vid digital som vid analog ljudöverföring. Jag impulsköpte en toslink för 75:- på Clas Ohlson bara för att testa mellan TV'n och Unidisk SC, nyligen fick jag hem en Supra toslink för runt 450:- och skillnaden där var ju inte liten om man säger så. Problemet är ju att kablar med RCA i ena och BNC i andra måste beställas, antagligen ingen som har någon hemma som du kan låna och testa. Men jag vill nog påstå att det är värt att lägga 450:- (eller kanske t o m mer?) för en kabel i ditt fall. Ett alternativ till Supra för samma pengar kan vara http://marcuscables.com/ använder krimpta kontakter, rätt tänk för att hålla impedansen. Problemet med adapter är nog att impedansen inte bibehålls.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 28, 2007 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tack för input Stefan, Squeezeboxen kommer med posten någon gång efter nyår men jag ville vara förberedd för att kunna koppla in numeriken direkt så jag köpte en adapter för 45 kr. Ger det mersmak så är ditt tips om marcuscable ett intressant alternativ.

/Ronny

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 24, 2008 14:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Är nyfiken på hur det går.....

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 25, 2008 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är grymt nöjd ! Numeriken är kalasbra och SB3 fungerar också väldigt bra, det var i stort sett bara att installera mjukvaran på en PC och koppla routern med en ethernet kabel - starta SB3 och så var man igång. Har även passat på att byta min Karik mot en annan transport och även där är Numeriken ett jätte bra alternativ som dac. Även fast Numeriken är från 1995 så hänger den med bra med ett häftigt sound, kanske lite torr i basen men gud vad det svänger.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
... Även fast Numeriken är från 1995 så hänger den med bra med ett häftigt sound, kanske lite torr i basen men gud vad det svänger.
Jämfört med det mesta är en Numerik mycket bra! Är det negativt att den är "torr" i basen eller vad menar du med "torr"? Jag skulle snarast toka det som bra.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej det behöver inte vara dåligt att den är torr i basen men jag är lite ovan vid det. Som sagt så är jag egentligen väldigt nöjd med soundet och det svänger på bra :D

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gjorde du ngn jämförelse mellan Kariken och SB3 där du körde båda två till Numeriken?
rynnox wrote:
Jag är grymt nöjd ! Numeriken är kalasbra och SB3 fungerar också väldigt bra, det var i stort sett bara att installera mjukvaran på en PC och koppla routern med en ethernet kabel - starta SB3 och så var man igång. Har även passat på att byta min Karik mot en annan transport och även där är Numeriken ett jätte bra alternativ som dac. Även fast Numeriken är från 1995 så hänger den med bra med ett häftigt sound, kanske lite torr i basen men gud vad det svänger.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo jag jämförde Kariken mot SB3:an och tyckte själv att Kariken var den sämre av de två. Kariken lät stel på något sätt men min Karik var från 1995 om det kan förklara det hela. Det konstiga är att jag nu köpt en Pioneer DVD spelare för 200 kr på tradera som jag kopplat till Numeriken och även den låter bättre än Kariken. Konstigt, jag förstår det inte heller. Sammanfattningsvis måste jag ändå säga att Numeriken fortfarande hänger med bra. Det är en utmärkt dac. :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 02, 2008 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

måste ju nästan vara nått fel på karikn.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 20:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har också lite funderingar om det inte är en Numerik jag ska ha som DAC. Man kan ju undra hur den står sig mot nya. Den är ju ändå några år nu.
(Det som är lite skumt är att din Pioneer DVD låter bättre än din Karik.)
Nu har jag ju en Mimik på ingång, kan jag utnyttja Numeriken på något sätt eller är det bara en omväg?
Måste även kolla lite vilka ingångar det finns så att jag kan koppla Mac Mini till den på ett bra sätt.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wilson wrote:
... Det som är lite skumt är att din Pioneer DVD låter bättre än din Karik...
Varför skulle det vara skumt? Finns ju faktiskt andra grejor än Linns som låter bra. Och med tio års (eller mer) utveckling borde en Linn-pryl kunna hamna i dammet....

Lyft blicken lite grabbar, det finns mycket att lyssna på därute!

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00