selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Oct 28, 2007 16:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej!
Sitter just nu med en gammal Rotel CD (RCD965BX-LE, ny klocka) och en Audio Alchemy DDE DAC, allt från -93.
Har haft hemma en MF X-DAC (v3) och fann ljudet alldeles förträffligt, och hade då inte råd att köpa den. Nu har det dock kommit in ett alternativ i leken som heter Linn Genki....
Problemet är att jag har inte hört en Genki (senaste Linn Cd jag hörde var en Karik/Numerik kombo 1991 på Takt och Ton i Luleå...)

Så - vad säger ni på forumet? Hur ska man lägga sina surt förvärvade slantar (en Ikemi är inget alternativ, tyvärr för mycket pengar...)

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 28, 2007 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det handlar i vanlig ordning om det där extra drivet och svänget du får i musiken med en Linn cd kontra en Musical fidelity. Men v3:an levererar säkert bra vad det gäller dom traditionella parametrarna men risken finns att den förlorar i tunedem mot Genkin där det förmodligen svänger lite bättre om musiken...
Själv har jag bara jämfört sista Kariken mot Genkin när den introducerades och personligen så tyckte jag att Genkin var den klart bättre!
Med största säkerhet så har nog Genkin en bättre cd-drive än din gamla Rotel också.

Men om du kan låna hem dessa samtidigt så kan du ju själv avgöra vad som är bästa alternativet för dig!

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 28, 2007 17:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för ett snabbt svar! Tyvärr kan jag inte låna hem någon av dem igen (båda är beggade....) och att köpa båda är inget alternativ.....även om det säkert skulle vara trevligt.

Fördelen med Linn är dels att den säkerligen är fräschare än min Rotel, inte minst en bättre drive som du påpekar. Sedan vet jag inte om den är så värst snygg...men det som spelar roll är ljudet (utseende är ju subjektivt...)

Fördelen med MF är att den är nyare (nyare DAC = bättre?) samt att jag vet hur den låter i just mitt system, vilket jag inte vet med en Genki....

Men jag ska ta en funderare på om jag ska ta en rövare med en Linn cd eller inte... om man inte gillar ljudet så går den kanske att sälja igen.... :shock:

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 28, 2007 18:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Frågan är snarast hur du utvärderar stereo. Svaret från de flesta här blir ju att välja Genki. Tyvärr har nog få av oss jämfört de två maskinerna mot varandra, men vi "tror oss veta" att Genki är bättre på tune-dem. Alltså blir det dina egna preferenser som får bestämma.

By the way, GENKI ÄR SNYGG. Det är inte ens subjektivt!! :D

/Martin

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 28, 2007 19:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

ARRRRGH! Hann inte (snarare var jag för seg...) - den försvann framför näsan på mig.....
Scheisse!! En Genki för mindre pengar än en beggad X-Dac.... hade varit trevligt men den kommer nog att glädja någon annan istället....
(Angående utseeende - jag har inte sett en Genki egentligen, bara samma låda i form av en Kairn....)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 29, 2007 00:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag gillar min X-dac v.3 men dels så har jag separat ström till den genom X-psu och dels har jag aldrig någonsin hört en Genki, speciellt inte hemma hos mig.

Troligtvis är det här precis lika mycket info som du kan få här inne ;)
Ska man jämföra Dacar så krävs det rätt speciella förutsättningar för att det skall bli trovärdigt.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 29, 2007 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joakimw wrote:
... Ska man jämföra Dacar så krävs det rätt speciella förutsättningar för att det skall bli trovärdigt.
Hur menar du?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 29, 2007 08:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
joakimw wrote:
... Ska man jämföra Dacar så krävs det rätt speciella förutsättningar för att det skall bli trovärdigt.
Hur menar du?
Bara att man måste kunna lyssna på dem inkopplade i samma system vid samma tillfälle med samma tranport/signalkälla.

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00