selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Oct 21, 2007 19:29 
Ny Medlem
Ny Medlem

Har en gammal majik (ser no 3429) som jag använder dagligen. Nu idag har den tyvärr börjat krångla. Själva apparaten fungerar och har ström, men fjärren funkar inte och manöverknapparna på enheten är också döda. Inte helt dock, utan ibland kan man om man trycker väldigt hårt och har tur förflytta volymen någon enstaka enhet upp eller ner. Så här har det så klart inte varit förut, utan allt har fungerat felfritt och normalt tills idag. Nu fungerar apparaten, men man kan bara spela cd och på en volym (jävligt högt).

Själva fjärrkontrollen i sig är det dock inget fel på, för till funktionerna på mimiken fungerar samma fjärr utan problem.

Någon som varit med om liknande, har någon ide vad det kan vara eller vart jag bör vända mig. Vore mycket tacksam för tips.

Mycket bekymrad, på gränsen till panikslagen.
/Peter

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 25, 2007 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej, ser att du ej fått något svar på denna fråga!
Rent spontant så låter det som ett omöjligt fel!
Det luriga är att du genom att trycka hårt ibland kan påverka volymen, skumt?
Vad vet vi:
Fjärren är hel!
Knapparna på Majiken är hela (tror jag).

Hur fungerar en knapp på en Majik:
När knappen trycks ner så skapas kontakt mellan en mikrobrytare eller ett koltryck.
I det här fallet tror jag att det är ett koltryck, detta har ganska hög resistans, även vid aktiverat läge och resistansen går att påverka genom att trycka hårt.

Kan det vara så att den krets som känner i fall en knapp är ned tryckt eller IR-mottagaren får signal har något trubbel, typ underspänning????

Skruva isär apparaten och jacka i och ur kontakten till displaykortet, detta hjälper säkert inte, men jag tror det är något med denna del i alla fall.
Kanske går det att koppla in CD-spelarens display och se om den funkar.
Och CD-spelaren till Majik-displayen.
Då vet du åtminstone var felet är.

Lurigt, men det borde gå att fixa!

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 25, 2007 22:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej,

Enligt manualen kan fjärren ibland störas av bildskärmar, vissa lågenergilampor etc. Kolla om placeringsbyte kan hjälpa.

Majiken kan också ställas om med en bygel liknande de som ofta finns på t.ex. datormoderkort så att startvolymen ändras från 30 till 15. Öppna bara locket och läs på kretskortet så ser du säkert bygeln.

Ett tips kan ju vara att försiktigt använda tryckluft på burk för att blåsa rent kontakter ock annat. Det brukar kunna bli ganska dammigt med tiden i de där burkarna...

Sen, vilket du säkert vet, så finns det en kapitel kallat "getting unstuck" i manualen om maskinens olika control-modes. Kan ju vara värt att kolla allt där en gång extra innan du lägger ner några pengar på service/byte.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 19:09 
Ny Medlem
Ny Medlem

Okey, Tack för svar. Jag skall kolla upp det. Igår trodde jag att den funkade igen, för då gick det att använda manöverknapparna som vanligt, både apparatens och fjärrens. Men, efter kanske 1.5-2 timmar var det samma visa igen: Majiken gick inte att styra med varken knappar elelr fjärr, medan mimiken gick att styra som vanligt. Så, det här verkar som att det här problemet finns/uppstår när apparaten är varm.

Men jag skall prova att dra ut kontakterna till displaykortet och se om det hjälper.

Skall också prova att blåsa rent, har inte gjort det så länge jag haft den, och då köpte jag den begagnad...

Däremot tror jag inte på någon störning med skärm/lampor då fjärren fungerar utmärkt till mimiken. Och dessutom borde väl inte majikens vanliga knappar påverkas av dessa störningskällor.

Tack för svar!

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 27, 2007 12:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ja, där ser man. Vinnande svar var faktiskt, trumvirvel, pejo!

Jag trodde inte riktigt på den teorin själv, men vi hade faktiskt satt in en lågenergilampa i rummet, ca fyra meter bort. Varför jag i inlägget ovan trodde det hade med värme att göra berodde helt enkelt på att när jag satte igång stereon var det fortfarande ljust, och lampan inte var tänd. När jag sedan några timmar senare inte kunde styra majiken hade jag så klart tänt lampen pga av det blivit mörkt.

Antagligen är sensorn i majiken känsligare, därav att mimiken gick att styra även med lampan tänd, men inte majiken.

Hursom helst fick gåtan sin lösning. Tack för all hjälp! Skall nog ändå bygla om defaultvolymen.

/Peter

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 27, 2007 13:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Woj! det låter ju helt galet - 4 meter bort alltså!!!

Kul att det löste sig :D

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00