selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: högtalare i bokhyllan
PostPosted: Sun Oct 21, 2007 11:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Är det någon här som har erfarenhet av att stoppa in högtalarna i en bokhyllevägg? Vad händer generellt med ljudet (basen)?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 13:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Prova själv?

Det anses allmänt att placering av högtalare i bokhylla är av ondo då vibrationer från högtalaren överförs till bokhyllan och utstrålas från denna. Men vad de flesta tror måste ju inte alltid vara sant...

Hur då just basåtergivningen blir beror, hävdar jag, precis som alltid med högtalare, VAR de placers. Alltså nära en sidovägg, långt ifrån en sidovägg, när golvet, nära taket, o.s.v. o.s.v.

Som sagt, det är bara att prova och flytta runt tills det (förhoppningsvis) låter bra.

JohanR

PostPosted: Mon Oct 22, 2007 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomas wrote:
Är det någon här som har erfarenhet av att stoppa in högtalarna i en bokhyllevägg? Vad händer generellt med ljudet (basen)?
För högtalare som är avsedda att placeras mot vägg så fungerar det i princip. Vibrationer från högtalaren kan man isolera med mjuka fötter (SD-foten) vilken dock brukar anses som mindre värdiga Linn-högtalare. Eftersom Linn rekommenderar spikar så tycker givetvis alla (?) att det låter bäst med dessa. Jag tycker dock att det är snudd på tjänstefel att inte prova då val av fötter beror på så mycket mer än vad Ivor et al tycker....

Precis som JohanR skriver, det är bara att prova :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 19:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ja jo jag ska testa så klart. Jag väntar på att få igång mina nyköpta kataner. Det är lite rådd eftersom jag går från aktiva keilidhs.

Basporten är ju vänd bakåt på katanerna, men å andra sidan är de väl inte kända för att vara särskilt basstarka.

Förresten vad är sd-foten?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OM det är möjligt, placera dem på väggfästen bredvid hyllan...

/M

(har du någon ritning på rummet så kanske någon hittar en
alternativ placering?)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad menar du mer exakt egentligen???
Att de skall stå mot samma vägg som en bok hylla, eller att de skall var inbyggda i en bokhylla eller att de skall stå i bokhyllan?
Vad är det för högtalare?
Bokhylla?
Vilka alternativa lösningar finns.
Jag tror säkert att man kan tuna en bokhylleplacerad högtalare en del.
Försöka få hyllplanet och bokhyllan så stabil som möjligt mm.
Men de flesta skulle väl se det som en kompromisslösning
mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 19:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har en kortvägg i vardagsrummet med tre billyhyllor bredvid varandra, och jag tänkte att katanerna skulle stå på hyllplanen i bokhyllan. Elektroniken skulle då stå på vid sidan av. (jag har kort och väntar på en 5125:a)

Visst är det en kompromiss, och visst finns alternativa lösningar, men jag tänkte att det kanske blir good enough. Det vore väldigt bra för rummet.

Det är kanske en i grunden dålig ide - ljudmässigt. Det märker jag väl när jag kan spela med dem.

/Thomas

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomas wrote:
Jag har en kortvägg i vardagsrummet med tre billyhyllor bredvid varandra, och jag tänkte att katanerna skulle stå på hyllplanen i bokhyllan. Elektroniken skulle då stå på vid sidan av. (jag har kort och väntar på en 5125:a)

Visst är det en kompromiss, och visst finns alternativa lösningar, men jag tänkte att det kanske blir good enough. Det vore väldigt bra för rummet.

Det är kanske en i grunden dålig ide - ljudmässigt. Det märker jag väl när jag kan spela med dem.

/Thomas
klart det kommer att funka men skulle tro att du tappar ca 50% eller mera av vad högtalaren kan prestera rätt placerad

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 22, 2007 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomas wrote:
Förresten vad är sd-foten?
En mjuk fot till högtalare, finns i lite olika modeller beroende på högtalarens vikt. Tanken bankom dessa mjuka fötter är att högtalaren står still vid vibrationer inom dess arbetsområde. Petar du däremot på högtalarna så verkar de stå svajigt. Med spikes riskerar du att hela högtalaren beter sig som en stämgaffel. Det har gjorts mätningar på spikes-försedda högtalare stående på trägolv och hela golvet svängde med och skapade massa dist.

Mer info hittar du på
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 23, 2007 07:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väggfästen på en långvägg då? -skulle d funka möbleringsmässigt?

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 23, 2007 15:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

tack för engagemanget!
långväggen är kanske ett alternativ, då med väggfästen och att jag kapslar in kablarna i en list. Det får bli ett framtida projekt.

Jag hade förutsatt att låta katanerna vila på spikes. men det där med dämpkuddar låter intressant. Kan det vara en idé att borra upp väggstativ inuti bokyllan, snarare än att låta dem ligga mot hyllplanen?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 23, 2007 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

thomas wrote:
Jag hade förutsatt att låta katanerna vila på spikes. men det där med dämpkuddar låter intressant. Kan det vara en idé att borra upp väggstativ inuti bokyllan, snarare än att låta dem ligga mot hyllplanen?
Det kan vara idé med väggfästen inuti hyllan. Men det är inte speciellt praktiskt att testa exakt placering :-)

SD-foten är i sammanhanget en låg kostnad. Börja att testa med dessa, på bokhyllan. Prova sedan med spikes (på ett mynt eller nåt). Är det samma placering i bokhyllan som ger bäst resultat? Det kan vara en indikation att även ett väggmontage låter bäst där. Är däremot placeringen mellan spikes och SD-foten helt olika, då har du ingen aning om var ett väggmontage kommer låta bra. Fast det är inte så enkelt heller, tyvärr. För bästa placering mellan SD och spikes kan mycket väl bero att de påverkar bokhyllan olika med olika placeringar. Det säger alltså ingenting om hur det låter med en vägghängd högtalare...

Visst är det kul med en hobby med utvecklingsmöjligheter :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 23, 2007 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En kompis körde med Linn Kan i en hylla från IKEA och det var så dåligt ljud så jag tänkte att högtalarna måste vara trasiga. Det blev ett enormt lyft att placera dom på golvstativ.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 23, 2007 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
En kompis körde med Linn Kan i en hylla från IKEA och det var så dåligt ljud så jag tänkte att högtalarna måste vara trasiga. Det blev ett enormt lyft att placera dom på golvstativ.
Och här gäller det att fundera på VAD som är problemet. Är det placeringen av högtalarna eller vibrationstillskott från hyllan?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 24, 2007 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Högtalare i hylla är nog en dålig idé om man skall generalisera. Jag kan bara tänka mg ett läge där det kan vara att föredra ur prestandasynvinkel och det är när man har så dåligt golv och vägg att en hylla smäckfull med böcker faktiskt utgör ett bättre fundament för högtalarna.

Uppenbara nackdelar med bokhylleplacering av högtalare:
  • svårt hitta rätt placering

vibrationer i hyllan (man får ha en rätt massiv hylla alt. riktigt risiga vägar och golv för att en hylla skall vara stabilare och leda bort vibrationer resp. dämpa lika bra)

håligheterna i hyllan utgör utmärkta resonanskaviteter d.v.s. man får ungefär samma problem vid höga frekvenser som man normalt bara har för låga frekvenser (rumsresonanser)
... å andra sidan; Det kan funka, så varför inte prova!?

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00