selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag undrar om någon gjort en jämförelse av Genki vs Karik ? Som det är nu har jag en Rega Apollo men det känns lite oortodoxt när resten av systemet består av Linn. Det mest riktiga hade väl varit att spara ihop till en Ikemi men det får kanske komma senare. Förresten är det ett stort hopp upp till en Ikemi från t ex Karik ?

mvh Ronny

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle absolut vilja hävda att det är ett stort steg mellan Karik(/Numerik) och Ikemi. Jag gjorde bytet för något år sedan och Ikemi är helt enkelt klart bättre - musik blir betydligt begripligare med den.

Vi jämförde även min sena (-98?) Karik mot en Genki från 2004. Genkin var rätt klart bättre, även om den inte låter så "snyggt".

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 07:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har jämfört Karik mot Genki en gång i tiden, nån gång -99 eller 2000. Genki var iaf relativt ny då. Problemet är att jag inte vet hur gammal Kariken var, vilken modell det var på den, men jag gissar att det inte var den senaste utgåvan. Dock var det inget snack om att Genki var klasser bättre än Karik. Punkt!

/Martin

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har jämfört över en helg Karik/Numerik mot en Genki i ett system bestående av Kolektor, LK140 och Ninkas.

Jag skulle utan minsta tvekan valt Karik/Numerik. Om det hade varit en blindtest så hade jag nästan misstänkt att man jämförde en cd-spelare mot en skivspelare.

Jag uppfattade Genkin som lite råare eller "digital-aktigt" jämfört med K/N som lät mer flytande. Det är svårt att förklara med ord men de som jämfört cd med analogt kanske förstår ungefär vad jag är ute efter. En K/N upplever jag aldrig ger lyssningströtthet iom att den är lite mjukare i karaktären, ungefär som en skivspelare.

Notera dock att jag inte utvärderar utifrån tune-dem. Jag lyssnar bara på musiken och det som tilltalar mig mest tycker jag är bäst. De som lyssnar på tune-dem kanske kommer fram till en annan slutsats.

Jag har har själv en K/N. Dock skulle jag inte köpa en beg Karik idag, om den inte alldeles nyligen fått lasern bytt. Iom att Linn har kört slut på lasrar så är det en död produkt den dagen lasern ger upp. Om den gav upp idag och ja skulle köpa ngt inte alltför dyrt skulle jag definitivt satsat på en Ikemi istället för en Genki. Skillnaden ca 5 tkr är ganska lite jämfört hur mycket bättre Ikemi är. För mig hade det kännts som ett steg nedåt med en Genki från K/N.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men det finns väl folk som kan byta laser på Karik (själva lasern går att få tag på via andra ställen än Linn). Hepcat har väl gjort det t.ex?

Men jag hade också köpt en Ikemi hur som helst!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Men det finns väl folk som kan byta laser på Karik (själva lasern går att få tag på via andra ställen än Linn). Hepcat har väl gjort det t.ex?

Jo det har jag gjort men det är inte lätt att få tag på lasrar längre. De jag köpte lasern av har den ej längre. Desutom gick det åt två stycken för mig då den första var felaktig som jag beställde från ett ställe så jag tog ett annat ställe på den andra som fungerade.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är möjligt att det är så. Jag fick för mig att Linn slutade byta lasrar för att dessa tog slut, men det kanske fanns andra anledningar till varför de slutade byta dem. De fick ju rätt mycket skit för det.

Broccoli wrote:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag uppfattade Genkin som lite råare eller "digital-aktigt" jämfört med K/N som lät mer flytande.
Japp. Jag håller helt med. Jag jämförde visserligen bara mot Karik (min Numerik var hos Linn vid tillfället) men redan där fanns tendensen. Genki var dock mer musikaliskt begriplig. Numeriken gör soundet än mer "organiskt" och även om jag tror Genkin fortfarande i någon mening är bättre fick jag inget som helst sug att byta till den.

Ikemi är dock i en helt annan klass. Jag "röstar" också på den. :D

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Det är möjligt att det är så. Jag fick för mig att Linn slutade byta lasrar för att dessa tog slut, men det kanske fanns andra anledningar till varför de slutade byta dem. De fick ju rätt mycket skit för det.

Broccoli wrote:

Lasrarna slutade mycket riktigt att tillverkas och det man får tag på är från restlager.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00