selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 18:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag är intressserad att förstå mer om kvaliten i de olika DAC som linn byggt genom årens lopp. kanske är det möjligt att göra en lista i likhet med denna gamla tråd: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t ... +f%F6rsteg

där olika försteg rankas- undrar jag om någon intresserad själ har rankat de olika dac (dacar? dac's? dacs???) som sitter i de olika linn komponenterna

fex jur står sig en numerik mot en karik, eller en 5103, en exotik med DA????

det är kanske bökigt med en lista med externa (fex 5103) och interna (fex ikemi) DAC- men det är nog det som är mest intressant.

har sett många olika del test, men kanske det skulle vara möjligt att göra en sammanställning där index 100 är till DAC'en i en klimax DS - om det nu är lämpligt.

mvh

jonas

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 21:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

så ett första försök i utkast:

OBS till dels spekulation och baserat på andrahands info. Ranking för två kanal. intern och extern dac inkluderat. om inget annat är nämt är det senaste versionen av apparaten som menas

1 Klimax DS
2 Linn CD 12
3 Akurate CD
4 Unidisk 1.1
5 Kisto
6 Unidisk 2.1
7 Kinos
8 Majik CD
9 Exotik DA
10 Unidisk SC
11 Ikemi
12 AV 5103
13 Numerik
14 Movie 2005
15 Movie Di
16 Movie R1
17 Genki
18 Classik
19 Karik
20 Mimik

vad tros om detta?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 21:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ingen???

jag skulle mkt gärna vilja ha input till detta ämne. företäller mig at det är många fler än jag som går i tankar om squeeze och nas och hd- så vill man ju gärna köra via en den bästa linn dac en för de pengar man har i sin plånbok :)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 23:45 
Moderator
Moderator

Spännade lista i teorin, men det går ju inte att ta reda på fakta eftersom dessa apparater inte går att koppla upp som DA på ett likvärdigt sätt. DACens prestanda beror ju på vilken signal du matar den med.

Men rent akademiskt, och gissningsvis, skulle jag gissa att Exotik DA skulle kunna ha förutsättning att vara bättre än Majik CD:s DA, och att ordningen i den lägre delen av listan skulle vara:

Movie 2005
Ikemi (bättre än genki pga bättre digitalsignal)
Genki
Movie Di
Classik (osäker, men de sena varianterna är bra!)
Movie R1
Numerik
AV5103
Karik (bättre än mimik pga bättre digitalsignal)
Mimik

Men därmed inte sagt att en Movie 2005 med Squeezebox presterar bättre som helhet än en Ikemi. Hur kvalitativ digitalsignalen från Squeezebox via optisk SP-DIF in i en Movie 2005 är är ju okänt.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 13:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

intressant- ser att du rankar 5103 som sämre da än numerik

och uni sc är inte ens med på den l¨gre delen av listan. jag har alltid trottatt 5103 och sc är nästan likvärdiga i alla avseende som da och försteg.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 14:40 
Moderator
Moderator

Just exemplet med 5103 och Numerik är bra, eftersom jag råkar äga sena exemplar av båda. Numeriken är bättre, men om jag ska försöka mej på att bedöma skillnaden så var den inte stor.

Unidisk SC som DAC har jag inte jämfört med något, men jag gissar att den är bättre, baserat på att den är nyare.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

SC måste ju vara bättre eftersom en SC är klart bättre än Ikemi in i en tex en analog Exotik och Ikemin är klart bättre inkopplad analogt till en 5103 än digitalt. SC och Majik CD måste ju ha ganska likvärdig prestanda på DAC eftersom de är så nära varandra i prestanda in i ett Exotik.
Jag testade igår med att koppla min MacBook digitalt till min SC och det lät riktigt bra inte i nivå med SC ensamt men stod sig bra ännu ett tecken på att DACen är bra i SC.

Testet var kanske inte helt rättvisst eftersom jag från MacBook körde en rippad CD (Apple lossless) och i SCn körde jag original CDn

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 22:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

otroligt intressant.

hade tänkt göra mig av med min SC för en exotik + DA + phono samt en dedikerad video/ ljud PC

om då DA'n i SC'n är så bra så är det ju enklast at behålla den och köra DA där. hmm

någon som testat exotik DA?

uppdaterad lista enligt herrarnas input, med några undantag. enligt flera källor presterar movie Di bättre än genki som källa. och jag tror faktiskt också at movie R1 var bättre- dvs movie r1 presterade lite bättre än genki+kolektor+lk85 om jag minns rätt. dock inte helt säker. har ingen som helst input på DA över SC nivå (på denna lista)

1 Klimax DS
2 Linn CD 12
3 Akurate CD
4 Unidisk 1.1
5 Kisto
6 Unidisk 2.1
7 Kinos
8 Exotik DA/ Akurate försteg
9 Majik CD / Unidisk SC
10 Movie 2005
11 Ikemi (bättre än genki pga bättre digitalsignal)
12 Movie Di
13 Movie R1
14 Genki
15 Classik (osäker, men de sena varianterna är bra!)
16 Numerik
17 AV5103
18 Karik (bättre än mimik pga bättre digitalsignal)
29 Mimik

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 13, 2007 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Just exemplet med 5103 och Numerik är bra, eftersom jag råkar äga sena exemplar av båda. Numeriken är bättre, men om jag ska försöka mej på att bedöma skillnaden så var den inte stor.

Unidisk SC som DAC har jag inte jämfört med något, men jag gissar att den är bättre, baserat på att den är nyare.
Vilken källa använde du vid denna jämförelse. Använde du synk-länken? Jag har inte jämfört själv, men det känns inte rimligt med tanke på vilka konsekvenser resultatet får i tabellen. Det är väl så att Ikemi bara är något bättre analogt in i 5103 än digitalt in i 5103!?

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 13, 2007 10:51 
Moderator
Moderator

Jag använde både Ikemi och en Samsung DVD. Ingen synklänk. Att använda Numeriken med Ikemi blir sämre än bara Ikemi. Men både Numerik och 5103 låter bättre då man kopplar Ikemin till dem, än Samsung-DVD:n.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00