selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter att ha noterat hur sjukt billigt HF säljer sina Uni. 2.1 så funderade jag lite på hur de (förmodade) nya DS - apparaterna kommer att påverka begagnatpriset på CDspelare. Om de andra DSspelarna är förhållandevis lika bra som Klimax DS, vem kommer då att vilja köpa en Akurate CD för mer än typ 20 tusen? Och om den ramlar ner under 30' beggad, vad kommer att hända med Majik CD, 2.1, Ikemi och så vidare?

Det är ju inte bara den ökade prestandan utan också det faktum att alla vi "audiofiler" plötsligt kan haka på MP3-tåget, med nedladdning av filer och kopiering av vänners CDskivor (borde vi inte starta en FLAC-hubb förresten?).

Jag förutspår ett oerhört prisras, vad tror ni :?:

Last edited by henriklh on Fri Oct 05, 2007 18:07, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mmm, det där har jag också funderat på! LINN har ju ganska nyligen släppt både Majik CD och Akurate CD. De vill givetvis sälja så många som möjligt av dessa produkter. Min slutsats blir att LINN antingen dröjer ett tag med att släppa ev Akurate DS och Majik DS eller så prissätter de dessa produkter klart över CD-varianterna. Två slutsatser som inte är särskilt tilltalande... :? Jag hoppas att jag har fel!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 17:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det verkar rimligt med en prissänkning själv funderar jag redan på att köpa en hårddisklösning först och tanka ner lite skivor från kompisar för att därefter vara tvungen att köpa en Klimax DS :D

Om de sedan kunde fixa en konvertering av analog till FLAC via tex Kisto med riktigt bra kvalité då skulle jag inte tveka, tänk att få över alla vinyl till en hårddisk med bra kvalitet, ja ja drömma kan man alltid :lol:

/Per

PostPosted: Fri Oct 05, 2007 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Om de andra DSspelarna
Om du syftar på spelare från andra tillverkare så tror jag inte att det kommer att hända. Varför skulle det helt plötsligt nu bli så lätt att skapa en "digital" spelare som är rå-bra och billig bara för att Linn har lyckats göra en värsting i den klassen?

Tror inte att andrahandspriser kommer att förändras på något onormalt sätt p.g.a Klimax DS snara existens i produktutbudet.

PostPosted: Fri Oct 05, 2007 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Om du syftar på spelare från andra tillverkare...
Nej nej! Jag syftar på Akurate DS och Majik DS som rimligen kommer ganska snart! Majik DS har ju goda förutsättningar att vara i nivå med Akurate CD, tror du inte?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
eller så prissätter de dessa produkter klart över CD-varianterna.

Det har jag svårt att tro med tanke på priset på Klimax DS? Akurate-varianten borde ju snarare bli billigare än Akurate CD?

PostPosted: Fri Oct 05, 2007 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att en kritisk faktor här är hur fort konkurrenter kan ta sig in. Om Linn kan få härja fritt ett tag (mha patent etc) så håller de nog lite på sina efterföljare för att få kränga cd-spelare ett tag till.

Å andra sidan, om detta nu är en revolutionerande teknik, både avseende funktioner (ladda ner cd-skivor), pris (billigare än att tillverka dyra isolerade metallslädar i små serier) och prestanda (buffrade data är bättre än realtid), så lär ju inte konkurrenterna bara sitta på händerna och vänta. Och när konkurrenterna också är inne på banan så lär det nog bli ett race att få ut produkterna fort för att kapa åt sig hugande spekulanter. När det racet drar igång, så kan man nog betrakta den traditionella cd-spelaren så gott som död. LP spelarna hänger ju kvar pga bättre prestanda och ett annat format. Med de nya "ds-spelarna" kommer det nog inte att finnas ett enda skäl att behålla sin cd-spelare. Om man inte vill köpa en beg cd12 av rent nostalgiska skäl.

Jag har fått för mig att vissa av komponenterna i DS är outsource:ade, vilket torde leda till att även konkurrenterna kan få tillgång till dem. De flesta konkurrenter har ju redan, precis som Linn, 20 års erfarenhet av att bygga DA-omvandlare så det innebär nog inget större hinder.

Så jag tror att vi kan se fram emot några väldigt spännande år. Jag har en kompis som har en helt gigantisk cd-samling så när jag köper min första DS så kommer jag garanterat att åka över till honom och stanna en hel helg.
Roland wrote:
henriklh wrote:
Om de andra DSspelarna
Om du syftar på spelare från andra tillverkare så tror jag inte att det kommer att hända. Varför skulle det helt plötsligt nu bli så lätt att skapa en "digital" spelare som är rå-bra och billig bara för att Linn har lyckats göra en värsting i den klassen?

Tror inte att andrahandspriser kommer att förändras på något onormalt sätt p.g.a Klimax DS snara existens i produktutbudet.

PostPosted: Fri Oct 05, 2007 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Med de nya "ds-spelarna" kommer det nog inte att finnas ett enda skäl att behålla sin cd-spelare.
Precis! Om det kommer en Majik DS med prestanda i klass med minst 2.1 så skulle jag inte ens köpa en CD12 för mer än vad den kostar.
ulfbnilsson wrote:
Jag har en kompis som har en helt gigantisk cd-samling så när jag köper min första DS så kommer jag garanterat att åka över till honom och stanna en hel helg.
Jag har också en sån kompis + några som jag bara stannar en kväll hos. Alltså det här blir ju dödsstöten för skivindustrin! :D

PostPosted: Fri Oct 05, 2007 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den är extra funktionaliteten tror jag kommer att göra cd-spelaren ännu mer omodern och dessutom rätt fort. Det är väl individuellt men för mig skulle det vara ett väldigt plus att slippa ha meter efter meter med cd-skivor i vardagsrummet. De är inte precis dekorativa eller matchar resten av inredningen och dessutom är det ju rätt bekvämt att kunna plocka fram en viss låt på bara ngn sekund, sätta ihop egna listor etc. Och så var det ju det där med att man kan kopiera också, vilket inte är så dumt :-)

Jag tror dessutom att priserna borde sjunka rätt fort på de ny spelarna. Konkurrensen kommer att se till att ingen enskild tillverkare kan ta ut "överpriser" under ngn längre tid. Personligen hoppas (och tror) jag att på att Naim har något liknande i pipen. Om både naim och linn är ute och konkurrerar med varandra i prisklassen 20-30 tkr så kommer vi att få se fantastiska produkter.

Min tidigare plan var att vänta ut min Kariks stilla bortgång och sedan satsa på en Ikemi och samtidigt gradera upp resten också. Nu hoppas jag istället på att den rackaren kan hänga i något/några år till och sedan ska det bli väldigt roligt att gå till linnhandlaren tycker jag.

henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Med de nya "ds-spelarna" kommer det nog inte att finnas ett enda skäl att behålla sin cd-spelare.
Precis! Om det kommer en Majik DS med prestanda i klass med minst 2.1 så skulle jag inte ens köpa en CD12 för mer än vad den kostar.
ulfbnilsson wrote:
Jag har en kompis som har en helt gigantisk cd-samling så när jag köper min första DS så kommer jag garanterat att åka över till honom och stanna en hel helg.
Jag har också en sån kompis + några som jag bara stannar en kväll hos. Alltså det här blir ju dödsstöten för skivindustrin! :D

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mervärdet i att ha tillgång till gratis musik har jag faktiskt inte tänkt på.
Anta att du får 10 CD-skivor för 1500 kronor, då motsvarar 1000 CD-skivor 150 000kr. Därmed är Klimax DS självfinansierad.
Finns det okomprimerad musik att tanka ner från nätet eller är allt sönderpackat.
Detta ger ju faktiskt en ny dimension till hobbyn, att i stort sett ha tillgång till all musik! Tidigare har jag inte ens klarat av att lyssna på musik som kompisar bränt åt mig, för det låter skit.

Poletten börjar sakta falla ner :wink:
Men det känns ändå obehagligt med en CD-spelare som man inte kan stoppa in skivor i!

Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 20:27 
Site Admin
Site Admin

Fast jag gillar inte tanken på att det hela skulle 'finansieras' med hjälp av piratkopiering. Jag har inget emot fildelning som fenomen, själv upptäcker jag massvis med ny musik tack vare olika källor på nätet, men i slutändan tycker jag att man ska köpa sånt man gillar.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror iofs att iPods är större problem för skivbranschen än Linn DS. Eller ännu värre fildelningssiter. Även om en Linnist köper betydligt mer skivor än mannen på gatan, så ligger nog problemet för skivbolagen ändå mest runt det faktum att nästan alla har iPods och laddar ner från varandra. Linnisterna är ju trots allt inte så många jämfört med iPodisterna.
Ayn wrote:
Fast jag gillar inte tanken på att det hela skulle 'finansieras' med hjälp av piratkopiering. Jag har inget emot fildelning som fenomen, själv upptäcker jag massvis med ny musik tack vare olika källor på nätet, men i slutändan tycker jag att man ska köpa sånt man gillar.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo jag tyckte så tidigare också. Men jag fick en iPod av hustrun nyligen (största modellen) som man kan ladda tusentals cd-skivor på och jag måste säga att jag gillar den verkligen. Det tar bara några sekunder att ta fram en låt man vill lyssna på och man kan hoppa mellan artister på nolltid. Det är oerhört praktiskt. Så jag tror att jag kommer att uppskatta samma funktioner även hemma.
Stephan wrote:

Men det känns ändå obehagligt med en CD-spelare som man inte kan stoppa in skivor i!

Steffe

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om ni har rätt, borde jag alltså i nuläget rippa mina drygt 700 CD-skivor och därefter sälja rubbet inklusive min Ikemi snabbt som tusan. På så sätt har jag en anselig hög med pengar som skulle kunna delfinansiera större delen av en kommande Akurate DS. :D

Om ni däremot har fel står jag utan en källa, utan enormt mycket bra musik och drygt 100' från en Klimax DS... :cry:

Dags att ringa Ivor kanske?! :idea:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Den här tråden engagerade mig lite extra.

För det första: Och jag vet att det här har debatterats i oändlighet på andra forum, så låt det inte bli en "långfil" här. Jag ogillar piratkopiering främst av en anledning: Om någon är begåvad nog att skriva en bra låt som andra kan må bra av att höra så ska dom ha betalt.

För det andra: Cd spleare och LP!!! spelare har funnits hur länge som helst. Men, så vitt jag vet är det bara Linn (och några till som jag kan misstänka) som använder Tune metoden för att utveckla apparater. Det innebär att om det nu var så lätt att återskapa t.ex en CD12 som vi tycker är kanon, så hade ju många andra redan gjort det. Men: har dom det?
Nej, helt enkelt bara för att "de andra" använder andra metoder för att utvädera och konstruera. Som alla som gillar Linn vet så kan vi alla skratta åt svindyra spelare som låter jätte bra "hifi" men som inte spelar musik alls.

Så, bara för att Linn ger sig ut i ett koncept (klimax DS), som är relativt nytt i hifi kretsar så innbär ju inte det att, t.ex. Krell plötsligt kommer med en spleare som är lika bra. Säkert bättre för de som lyssnar med "Krellöron" men inte för oss.

För att dock ansluta till vad trådskaparen först menade med tråden så JA: jag tror att CD spelare kommer att falla i pris på sikt, dock tror jag att det tar lite längre tid, typ 3- 5 år. Linn har naturligtvis en marknadsavdelning som noga följer alla trender osv. Jag är tveksam till att en sådan tillåter en Majik DS som är bättre och billigare än en Akurate CD.

En till reflektion: Jag har ingen LP12 idag. Jag skulle vilja ha en. Först och främst för ljudkvalitén. Men sedan också för obekvämligheten.

Sug på den, OBEKVÄMLIGHETEN...

Vad jag menar är att "när det var då" så spelade artister in en skiva med ett antal låtar och jag är tveksam till att man slumpade fram ordningen på dessa. Nej jag tror att man ville att allt skulle avnjutas i en speciell ordning. Jag märker idag på mig själv att det är hemskt lätt att sitta och Zappa mellan låtarna på en CD. Ungefär som att gå på en konsert och kunna spola fram så fort man inte gillar något. ( eller pausa när man ska gå och pissa) Alltså vad jag vill komma till är att jag tror (och det är så jag minns det från när jag spelade vinyl) att det skulle vara lugnare, mera relaxat att lyssna på LP eftersom det är för jobbigt att spola och byta låtar hela tiden.

Med detta resonemang så skulle det vara ännu värre att kunna zappa mellan alla möjliga (Pirat) kopierade låtar. Det är givetvis bekvämt och jag håller med om att 2 kvadratmeter CD på väggen inte är snyggt, men kanske tar det också kål på albumet som konstform?

Bara några stilla funderingar.

mvh
Christian

Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00