Jag tror att en kritisk faktor här är hur fort konkurrenter kan ta sig in. Om Linn kan få härja fritt ett tag (mha patent etc) så håller de nog lite på sina efterföljare för att få kränga cd-spelare ett tag till.
Å andra sidan, om detta nu är en revolutionerande teknik, både avseende funktioner (ladda ner cd-skivor), pris (billigare än att tillverka dyra isolerade metallslädar i små serier) och prestanda (buffrade data är bättre än realtid), så lär ju inte konkurrenterna bara sitta på händerna och vänta. Och när konkurrenterna också är inne på banan så lär det nog bli ett race att få ut produkterna fort för att kapa åt sig hugande spekulanter. När det racet drar igång, så kan man nog betrakta den traditionella cd-spelaren så gott som död. LP spelarna hänger ju kvar pga bättre prestanda och ett annat format. Med de nya "ds-spelarna" kommer det nog inte att finnas ett enda skäl att behålla sin cd-spelare. Om man inte vill köpa en beg cd12 av rent nostalgiska skäl.
Jag har fått för mig att vissa av komponenterna i DS är outsource:ade, vilket torde leda till att även konkurrenterna kan få tillgång till dem. De flesta konkurrenter har ju redan, precis som Linn, 20 års erfarenhet av att bygga DA-omvandlare så det innebär nog inget större hinder.
Så jag tror att vi kan se fram emot några väldigt spännande år. Jag har en kompis som har en helt gigantisk cd-samling så när jag köper min första DS så kommer jag garanterat att åka över till honom och stanna en hel helg.
Roland wrote:
henriklh wrote:
Om de andra DSspelarna
Om du syftar på spelare från andra tillverkare så tror jag inte att det kommer att hända. Varför skulle det helt plötsligt nu bli så lätt att skapa en "digital" spelare som är rå-bra och billig bara för att Linn har lyckats göra en värsting i den klassen?
Tror inte att andrahandspriser kommer att förändras på något onormalt sätt p.g.a Klimax DS snara existens i produktutbudet.