selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 16:40 
Site Admin
Site Admin

Är sommarkampanjerna/paketpriserna Linn kör bra? Onekligen är det inte dumt att få aktiva kort "på köpet" när man köper slutsteg, men är marginalen så hög att det ändå är rimligt vinst för Linn, borde då inte priset vara för högt från början?

Exempel: Majik 6100 + filter kostar idag ca 37+8=45 kkr i butiken. Under sommarkampanjen fick man den för (om man bytte in en lk-låda) 33 kkr med aktiva kort. Vad är då egentliga priset på filter och slutsteg, något mitt emellan 'officiella priset' och sommarkampanjpriset? Är det inte bättre att de har fasta priser som är 15% lägre istället?

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att ha rabbater tycker jag inte är någon bra ide bättre att ha "rätt" pris från början man kan ju ge någonting på köpet istället som i fallet att ge med aktiva kort i en kampanj

Jag själv skulle då bli väldigt lack om jag köpt en Movie för 38kkr
och dan efter kostar den 28kkr

Känns som att det är satt för högt pris om man bara kan dra av 25% utan problem (Uni SC, Majik 5100/6100 kampanjen)

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I princip tycker jag också att priserna skall sättas baserat på vad de behöver kosta för att betala tillverkning och utveckling av resp. produkt. All annan prissättningspolitik har inslag av spel med tillhörande risk. Har man satt priset rätt så säljer den bra om den är konkurrenskraftig och mindre bra om den inte står sig så bra.

Problemet som Linn ser det är antagligen att efterfrågan varierar kraftigt över året och då försöker Linn jämna ut denna genom att sänka priserna under de perioder då efterfrågan av erfarenhet är låg. Det är väl rätt klokt bortsett från att nya kunder som inte känner till denna policy (om det nu är en) riskerar att känna sig lurade om inte handlarna informerar om att det brukar gå till så. Problemet är väl att kampanjerna inte är direkt förutsägbara samt att handlarna inte har någon som helst förhandsinfo därom.

Det skulle kunna funka bra om bara framförhållningen var bättre och tydligt proklamerad till handlare och kunder. Nuvarande system suger!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Movie-sänkningen är inte någon "rabatt", den är helt enkelt en
prissänkning...

Att de sänkt den såpass mycket är inte något unikt, titta bara
på övrig elektronik...

Att skicka med korten på köpet ger mer för kunden jämfört
med alternativet att fabriken hade sänkt priset på slutstegen
med lika mycket som deras netto-kostnad för filtren är...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag uttalade mig lite negativt om rabatter tidigare.
Visserligen nyttjade jag deras sommarerbjudande och köpte en C6100 + 6st filter. (svårt att låta bli) 8)
Men när man ser hur många erbjudanden och prissänkningar som skett så får man en stark känsla av att påläggen är ganska stora på vissa produkter.
Att ge bort i stort sett obegränsat med aktiva filter visar väl att dessa inte kostar många kronor att tillverka. Det räckte väl att man köpte en C2100 så fick man filter till alla register i alla högtalare i ett 5.1 system?
Det är klart att det då kan kännas lite udda att betala över 10kkr för samma prylar en månad senare.
Hur bra känns det att köpa en Uni SC idag när de har ett paketerbjudande på 25% på den produkten. Hade det inte varit bättre att sänka priset med tex 20% på både SC och Chakrastärkarna istället.

Man måste förstå att Linn fortfarande tjänar pengar vid dessa "rabatterbjudanden". De skickar inte med pengar till kunderna om det är någon som tror det!

Även när man ger bort chakrafilter för att kunna sälja chakrastärkare med 10% rabatt så går man på plus.

De kanske försöker att kompensera sina för högt satta pålägg på detta sätt, men jag tror att det är fel väg att gå och lite oärligt.

Det vore bättre att sänka priserna över hela sortimentet på ett bräde på samma sätt som man gjort med Komponent och Classik musik/movie.
Visst skulle det bli många missnöjda kunder men det vore smartare på sikt. Då har man tydligt deklarerat sin prispolitik! Max värde för varja satsad krona på en Linnstereo.
Nu urholkas värdet istället sakta.

Man visar ju hela tiden att priserna kunde varit lägre.
Överhuvudtaget tycker jag att det ger ett oseriöst intryck när priserna ändras hur som haver! :?

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erbjudanden fungerar bäst på kunder som inte är så insatta. Vid till exempel annonser och recensioner i tidningar anges alltid det rekommenderade priset och detta ger ett intryck av vilken kvalitetsnivå produkten ligger på; "Okej, det här är alltså en hundratusenkronorsförstärkare!".

Priset avgör dessutom i vilket sammanhang apparaten blir testad - i budgetsegmentet eller referensgruppen. När kunden sedan kommer till en affär och hittar apparaten rabatterad med 25% så tycker han/hon att det är rena fyndet.

Insatta entusiaster (som ju aktiva Sellerister är) har ett annat perspektiv då de följt flera erbjudanden, vet vad de äldre modellerna kostade etc. För dem tror jag att återkommande erbjudanden efter en tid resulterar i en automatisk omräkning i huvudet; "20 tusen? Då borde jag kunna få den ny för 15!".

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På mitt jobb arbetar vi och våra leverantörer regelbundet med
kampanjer och bundlingar. "Köp A och få en B på köpet" eller
"Nu halva priset på Z om du köper en Y före 31/3" typ...

Detta gör vi för att skapa mer försäljning och merförsäljning och
för att dra in mer pengar till firman (eftersom det är det vi lever
på).

Givetvis så är en del av kampanjerna baserade på sådant som
leverantörerna har för mycket av på lager. En del andra kampanjer
för att det är "rätt" kombination av prylar/tjänster.

I flera andra brancher är det ockssåväldigt vanligt med kampanj-
erbjudanden där du får extra tillbehör och options "på köpet" eller
till bra pris.

Så att Linn har sina kampanjer ser jag inte som någonting unikt. Om
det är bra eller dåligt kan det dock finnas delade meningar om.

Att det sedan förekommit flera prissänkningar på t ex Classik Movie,
Classik Music, Komponent har med Return of the Ivor att göra och
ändrad prispolitik. Själv ser jag det som något positivt med företag
som reviderar sina priser och sänker priserna aggresivt. Tänk dessutom
på att Komponent-serien och Classik Music höjdes rejält förra hösten,
ett drygt halvår innan prissänkningen (och det var lika inpopulärt som
prissänkningen).

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Man visar ju hela tiden att priserna kunde varit lägre.
Överhuvudtaget tycker jag att det ger ett oseriöst intryck när priserna ändras hur som haver! :?
Man kan se det så, javisst.

Man kan också se det som att investeringen av dessa apparater nu är betald och man kan därför sänka priserna. När man från början kalkylerar priser har man, lite hårdraget, två utgångspunkter. Den ena är på hur många apparater som utvecklingskostnaderna ska slås ut på (och att kunna hämta hem dessa kostnader inom en rimlig tid). Den andra är att veta vad marknaden tål, dvs hur ser konkurrensen ut, priskänsligheten hos målgruppen osv.

Säljer man sedan mer apparater än kalkylerat så finns det utrymme för prissänkningar. För att tex hitta nya målgrupper som är mer priskänsliga eller för merförsäljning till befintliga kunder. Classic Music passar väl bra som köksradio tex :-)

Hur Linn tänkt med prissänkningarna vet dock bara dom själva, vi kan bara spekulera.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill bara förtydliga!
Prissänkningar tycker jag är helt OK. Till och med logiskt. Om man rationaliserat, ökat volymerna eller räknat fel från början.

Det som ger ett oseriöst intryck är när man ger en kraftig godtycklig rabatt på en produkt under en viss tid eller skickar med saker gratis som man annars får betala åtskilligt för.
Jag kanske är konservativ, men på den gamla "goda" tiden, när jag investerade i Mimik, Wakonda, LK100 mm. så kostade de exakt lika mycket året runt, och de enda prisändringarna var höjningar pga inflation.
Produkterna låg riktigt högt i begagnatvärde, tills en ersättare introducerades (vilket inte hände allt för ofta). Linn var en trygg investering, mina pengar gick till att finansiera produktens tillverkningskostnad + omkostnader.

Köper jag Linnprylar till fullpris idag så vet jag att en del av dessa pengar aktivt kommer användas till rabattkampanjer.
Jag som kund finansierar detta. Jag tycker inte att detta känns sunt. Varje kund skall erbjudas ett så bra pris som möjligt.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linns andrahandsvärden har tidvis haft likheter med Porsches
andrahandsvärden under åttiotalet, då årliga prishöjningar på
nya bilar höll begagnatpriserna under armarna...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 21:58 
Moderator
Moderator

Det finns två sidor av dessa kampanjpriser. Å ena sidan kan bärkraften i normalpriserna gå förlorad. Å andra sidan öker nog kampanjerna försäljningen.

Störst förståelse har jag för kampanjen att skicka med aktiva kort. Vill jag minnas rätt så har jag för mej att de allra första aktiva korten kostade hutlöst mycket, för att sedan någon gång under LK100:ans livslängd sänkas rejält i pris, kanske i kombination av nyköp av förstärkare. Många aktiva kort ute på marknaden ökar ju efterfrågan på nya förstärkare.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Linns andrahandsvärden har tidvis haft likheter med Porsches andrahandsvärden under åttiotalet, då årliga prishöjningar på
Mjae. Det var väl under 80-talet som Porsche höll på att konka därför att man lanserade billiga modeller baserade på VW- eller Audi-plattform. Dom som betalt en mille för sin 911:a gillade inte att andra glassade runt med en 944 för ett par hundra tusen - med smma märke på fronten....

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu pratade jag om andrahandsmarknaden... :wink:

Vad hade en begagnad LP12 kostat idag om inte
priset på tonarmar och verk sprungit iväg? ...och
Valhalla fortfarande fanns att kpa för en billig slant.

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Magnus wrote:
Linns andrahandsvärden har tidvis haft likheter med Porsches andrahandsvärden under åttiotalet, då årliga prishöjningar på
Mjae. Det var väl under 80-talet som Porsche höll på att konka därför att man lanserade billiga modeller baserade på VW- eller Audi-plattform. Dom som betalt en mille för sin 911:a gillade inte att andra glassade runt med en 944 för ett par hundra tusen - med smma märke på fronten....

/ B
Jag hävdar att det verkliga skälet till porsches kris var att man satsade dyr R/D tid på att ta fram en 911 ersättare (928) o INTE moderniserade 911. Problemet vara att alla ville ha en 911...men inte en föråldrad modell
Någon i ledningen fick äntligen upp ögonen för detta o startade 993projektet som blev en jättesucce.

OT läge off

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 02, 2007 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast 928 kom redan 1977... Sedan utvecklades den genom åren, och
det är en fantastisk bil! 928 blev faktiskt vald till Årets Bil i slutet på
70-talet... enda gången motor-pressen valt en riktig bil till Årets Bil?

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00