selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Akurate 221 - intryck?
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som hört Akurate 221-subben i ett musiksystem?

Har själv bara hört den i en kort 5.1-demo, men har relativt god erfarenhet av en Sizmik tillsammans med Katan.

Jag fick ett ok erbjudande på en begagnad 221 (i rätt färg) och funderar på om jag skall slå till. Jag skulle i så fall köra den tillsammans med aktiva 242:or. Saknar egentligen inte bas, men den där sista "botten" skall inte underskattas..

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena

Jag har inte hört subben, men en Linn handlare sade till mig att det var viktigt att slutstegen i hela systemet var ungefär lika bra. Det hade varit en del kunder som uppgraderat slutsteget till huvudhögtalarna till Chakra och haft äldre subbar med sämre slutsteg i. Resultatet hade blivit att de hade stängt ner subben, för den blev för slö i jämnförelse med det andra. Nu har väl i och för sig Akurate subben ett jättebra slutsteg men det kanske är något att tänka på om du har äldre slutsteg till dina 242:er.

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har hört dem i Akurate-systemet med 242-or. Det var visserligen 2 st. 221-or, men det lät väldigt bra. De var snabba, tydliga och mycket väl integrerade.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har provat 221:an till Aktiva Espek (5125+2250) och det fungerade mycket bra. Sizmik 10.25 dög inte riktigt, men 221:an höll definitivt måttet musikaliskt (med marginal). Den är dock i minsta laget i mitt rum varför jag ändå inte slog till (då). Jag skulle nog behöva två st. för att ha lite marginal, men det får inte plats på ngt vettigt sätt. Jag kan tillägga att mitt rum är rätt stort (50m2+) samt att det är mycket trä och fönster så det suger mycket bas.

F.ö. är 221:an grymt bra (den klart bästa jag testat hemma, jfrt. div. Audiopro, Velodyne DD-10, Sizmik 10.25). Spelar man högt och i synnerhet i ett stort rum så behöver man med all säkerhet två 221:or för att kunna spela allt helt obehindrat. I mindre rum eller i hus av betong och kanske inte fullt så mycket fönster så lär den räcka gott.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ang väggar etc. Är det inte så att man eftersträvar att basen ska absorberas? Om basen studsar omkring så blir det ju visserligen mer bas men det beror väl på att man hör den flera gånger och att det också blir väldigt dålig precision i basen.
hardcorelinnie wrote:
Jag har provat 221:an till Aktiva Espek (5125+2250) och det fungerade mycket bra. Sizmik 10.25 dög inte riktigt, men 221:an höll definitivt måttet musikaliskt (med marginal). Den är dock i minsta laget i mitt rum varför jag ändå inte slog till (då). Jag skulle nog behöva två st. för att ha lite marginal, men det får inte plats på ngt vettigt sätt. Jag kan tillägga att mitt rum är rätt stort (50m2+) samt att det är mycket trä och fönster så det suger mycket bas.

F.ö. är 221:an grymt bra (den klart bästa jag testat hemma, jfrt. div. Audiopro, Velodyne DD-10, Sizmik 10.25). Spelar man högt och i synnerhet i ett stort rum så behöver man med all säkerhet två 221:or för att kunna spela allt helt obehindrat. I mindre rum eller i hus av betong och kanske inte fullt så mycket fönster så lär den räcka gott.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Ang väggar etc. Är det inte så att man eftersträvar att basen ska absorberas? Om basen studsar omkring så blir det ju visserligen mer bas men det beror väl på att man hör den flera gånger och att det också blir väldigt dålig precision i basen.
Jovisst, men om man inte överväger att flytta så kan man nog betrakta rummet som något av en grundförutsättning!? Jfr. f.ö. åsikten att man FAKTISKT skall spela i täta rum - för att släppa ut så lite energi som möjligt!?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Två stycken är kanske ett avlägset mål - jag tror på det i teorin - men jag har bara 22m2, så speciellt stort är det inte, och dessutom är det betong.

Hmm...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har hört 221 med aktiva 242 på HF i stockholm det var magiskt bra, trots att det "bara" var Majik CD som källa. Kalle hade en lågt ställd 221 i ett hörn

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har hört med/utan 221 på 242 passivt med med Twin alt Solo.

Skippa 221!
Minimal skillnad o KLART större hopp (mer/bättre bas) om man gick från Twin till Solo.
O inte spelade vi högt heller...

221 är en vekis som inte bidrar med något egentligt till bra fullrangeburkar som 242.
Tror inte heller att 2st hjälper upp det hela.

Troligen bättre att gå aktivt om man nu vill ha mer/bättre bas. (eller pröva Solo, Melodik alt 345)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jag har hört 221 med aktiva 242 på HF i stockholm det var magiskt bra, trots att det "bara" var Majik CD som källa. Kalle hade en lågt ställd 221 i ett hörn
Tror jag säkert det var, men prövade du med/utan 221?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Tror jag säkert det var, men prövade du med/utan 221?
Nej det är sant det gjorde vi inte och ingen regelrätt tune dem. Men det har nog stor potential att vara bättre i tune än utan sub baserat på det jag hört 242 prestera tidigare. Har aldrig hört 242 tidigare med det trycket åtminstone.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Troligen bättre att gå aktivt om man nu vill ha mer/bättre bas. (eller pröva Solo, Melodik alt 345)
Ja, aktivt är det naturligtvis redan, att gå på sub innan aktivt skulle kännas huvudlöst.

Det är ju inte direkt "byxbensfladder" jag är ute efter (hej keltikägare! :D ) men en bra sub kan göra även jazz, lågmäld akustisk musik eller till och med oinstrumenterad sång bättre. Det har jag upplevt med Sizmik och undrade väl närmast om man har rätt att förvänta sig det samma med 221 i botten på aktiva 242?

Det återkommande omdömet om 221 verkar vara "bra, men vek". Synd att man inte har chansen att testa hemma när man köper begagnat.. :?

Naturligtvis vore tio kanaler Cx200 bättre (2xC5100 idag), men det är en helt annan budget. För att inte tala om fem Klimax Twin.. det kommer liksom inte att hända. :roll:

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Det är ju inte direkt "byxbensfladder" jag är ute efter (hej keltikägare! :D ) men en bra sub kan göra även jazz, lågmäld akustisk musik eller till och med oinstrumenterad sång bättre.
Jag testade olika musik o det jag svarade på var inte byxfladder :wink:
Den ger helt enkelt ingen skillnad knappt, avsende de viktiga "är det bättre" parametrarna.
Mer byxfladder var det givetvis inte heller tal om.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den ger helt enkelt ingen skillnad knappt, avsende de viktiga "är det bättre" parametrarna.
Det där låter som en regelrätt sågning! Är den verkligen så svag?(dålig?) Att det inte är en "filmbullersub" har jag alltid antagit (förlåt.. "film behöver också bra ljud") men om den inte tillför något till musik heller undrar man ju varför den finns..

Äsch, det finns faktiskt inget alternativ till att höra den själv. ;) Får nog hoppa över det här tillfället.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 18:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har testat den lite till o från i butiken och det är en ruggigt exakt och tajt sub, man vill ju då ofta gärna spela högt och tyvär är det som det sägs. Den räcker inte så långt då - snopet! Men visst är den är bra...som en Artikulat sub man inte kan spela lika högt (ähum!) med. :?

Dock verkar Sizmik 12.45 leva ett liv i skymundan. Är ett rejält lyft på alla sätt från "lilla" sizmiken och rekommenderas annars att slänga öronen på för alla som inte gjort det...

anders@digitalinterior.se

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00