selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: 5103-inställningar
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Träffade en man med en låda på centralen idag, som gav mig en 5103 mot att jag gav honom ett kuvert. (Jag köpte alltså en begagnad 5103.)

5103 känns lite som en avancerad IKEA-produkt: man får räkna med ett par timmars slit innan allt fungerar precis som det ska.

Ljud har jag fått ur den, men:

Jag antar att inställningarna kan påverka ljudet. Att stänga av alla DSP-funktioner är självklart, men i övrigt? Ska man radera (stänga av) alla ingångar (digitala/analoga/video) som man inte använder eller är det onödigt? Nåt annat mindre uppenbart man bör tänka på?

(Jo jag vet att jag kan testa själv, men jag är dålig på att höra skillnader snabbt, och dessutom är inställningsmöjligheterna väääldigt många.)

Om nån vet vad för inställning som gör att fjärren inte funkar att ställa volymen med (byta källor funkar) så tar jag tacksamt emot tips på den punkten också...

...och imorgon får jag min nya LP12 :D

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 23:10 
Moderator
Moderator

Härligt! Jag kör min 5103 på nollställda inställningar, men inget direkt avstängt. Kör vanlig stereo-mode så tror jag inte den blandar in DSP:n. Knapparna på 5103 blir jäkligt dåliga efter ett tag. Vet inte om man kan rengöra själv, eller få hjälp av handlare/Linn.

Tolva-5103-Keltik är en trevlig kombination! Hur är tolvan konfigurerad?

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cirkus/LingoI/TrampolinI/Ittok LVIIB/Adikt. Och ett Kinki på det i början av oktober. Ska bli grymt kul!

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Härligt! Jag kör min 5103 på nollställda inställningar, men inget direkt avstängt. Kör vanlig stereo-mode så tror jag inte den blandar in DSP:n. Knapparna på 5103 blir jäkligt dåliga efter ett tag. Vet inte om man kan rengöra själv, eller få hjälp av handlare/Linn.
Om du inte har nåt avstängt kanske det lurar ett gratis-tweak runt hörnet? ;)

Menar du knapparna på själva försteget eller på fjärren eller både och? Volymknapparna på fjärren funkade först, och sedan plötsligt inte. Så jag misstänker att det var nån inställning som kom med av misstag - jag har ingen tv att koppla 5103:an till, så det var nog lite slumpvis tryckande i början innan jag fick kläm på det.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 27, 2007 23:30 
Moderator
Moderator

Japp, någon på HF har berättat för mig att man kan förbättra prestandan om man låter montera ur digitaldelen. Fast för egen del känns det som att jag vill behålla den.

Tror knapparna är ett mekaniskt/elektriskt problem i själva knappsatsen. Mina gick knappt att använda i början, men har blivit bättre nu i takt med att jag använder dem mycket.

Post subject: Re: 5103-inställningar
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Om nån vet vad för inställning som gör att fjärren inte funkar att ställa volymen med (byta källor funkar) så tar jag tacksamt emot tips på den punkten också...
Löste detta själv genom läsning i fjärrens manual (5101):
Genom att trycka på CD (eller annan källa på fjärren) och inom två sekunder trycka på någon av volymknapparna, talade jag om för fjärren att den ska skicka volymsignal till försteget. Troligen hade jag gjort något som ställt in fjärren på att styra typ tv eller något. Avancerade tingestar detta...

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00